دوشنبه، 6 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا اين درست است كه مي گويند خداوند كسي را كه به كربلا رفته در آتش نمي اندازد؟ امام رضا ـ عليه السّلام ـ مي فرمايند هر كس خواهرم را در قم با معرفت زيارت كند بهشت بر او واجب مي شود لطفاً معرفت زيارت را برايم شرح دهيد؟


پاسخ :
مقدمه:
بدون ترديد زيارت امام حسين ـ عليه السّلام ـ آثار و بركات فراوان دارد يكي از آنها اين است كه سبب آمرزش گناه انسان مي شود.
در روايتي در خصوص فضيلت زيارت امام حسين ـ عليه السّلام ـ و زائران آن حضرت چنين آمده است:
معاويه بن وهب گويد به حضور امام صادق ـ عليه السّلام ـ رفتم چون وارد شدم ديدم امام نماز مي خواند پس از تمام كردن نماز در حال سجده با خداوند مناجات كرد و گفت: اي خداوند كه كرامت و وصيت را خاص ما گرداندي،‌ و به ما وعدة شفاعت دادي و علم گذشته و آينده را به ما عطا كردي و قلوب عده اي را متوجه ما نمودي من و برادرانم و زائران قبر حسين ـ عليه السّلام ـ را بيامرز،‌ همه آنان كه اموال خود را صرف اين راه نمودند و بدنهاي خود را به زحمت انداختند به جهت نيكويي كه ما و خشنودي پيغمبر تو در رسيدن به ثواب تو و براي اجابت امر با دشمني با دشمنان ما و منظور آنان از اين عمل رضايت توست و بس.
...... امام پيوسته در حال سجده براي زائران امام حسين ـ عليه السّلام ـ دعا مي نمود. پس از ختم دعا گفتم: قربانت گردم! اگر اين دعاهاي تو در حق كسي بود كه خدا را نمي شناخت گمان مي كنم خداوند او را از آتش جهنم نجات دهد. پس گفت: اي معاويه! زيارت او را ترك مكن. آيا نمي خواهي تو از كساني باشي كه پيغمبر و علي و فاطمه و ائمه ـ عليهم السّلام ـ در حق آنان دعا مي كند آيا نمي خواهي از كساني باشي كه چون از زيارت برگردند گناهان گذشته و هفتاد سال آنان آمرزيده باشد؟ آيا نمي خواهي از كساني باشي كه ملائكه با آنان مصافحه مي كنند آيا نمي خواهي از كساني باشي كه چون از قبر بيرون آيند گناهي نداشته باشند آيا نمي خواهي از كساني باشي كه فردا با پيغمبر مصافحه مي كنند؟[1] امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايند: به درستي كه چون شخصي به زيارت حسين ـ عليه السّلام ـ از خانه اش خارج شود در همان اول حرکت گناهش آمرزيده مي شود پس پيوسته با هر قدم پاك و پيراسته مي شود تا نزد قبر برسد.[2] در همين راستا پيامبر فرمود: يا علي ]در قيامت[ دست تو به دامن من است و دست اهل بيت به دامن تو، دست دوستان و شيعيان تو به دامن اهل بيت است و دست من به دامن خداست.
اين روايت بشارتي است براي دوستان علي ـ عليه السّلام ـ و دوستان اولاد علي ـ عليه السّلام ـ كسي كه ذره اي محبت علي ـ عليه السّلام ـ در دل داشته باشند محال است به آتش جهنم بسوزد. فقط در اينجا يك نكته است كه بايد به آن توجه كرد اگر دوستان علي ـ عليه السّلام ـ گنهكار باشد و از حد اعتدال تجاوز كرده باشد يقيناً دچار زحمت مي شوند در همين دنيا ابتلائات گوناگون در مقابل عمل زشت شان برايشان پيش خواهد آمد همين جا مكافات عملشان را خواهند ديد اگر دست از گناه برداشته و پاك شوند كه بسيار خوب و الاّ فرداي قيامت دچار حسرت مي شوند و در مواقف مختلف معطل مي مانند تا پاك شوند. مولايشان علي ـ عليه السّلام ـ پاك است تا شخصي پاك نشود، نمي شود همنشين علي ـ عليه السّلام ـ شود.[3]
زيارت عارفانه : آنچه از آيات و روايات فهميده مي شود براي زيارت با معرفت لازم است:
اولاً شخص به مقام و منزلت زيارت شونده در پيشگاه حق تعالي آشنا شود.
ثانياً تصميم بگيرد كه خود را با او هماهنگ و همسو كند يعني پس از آشنايي با سيره و عقيده صاحبِ بارگاه عقايد و رفتار و گفتار خود را با او هماهنگ كند كه البته يكي از بهترين راهها براي آشنايي با اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و در پرتو آنها براي آشنايي با حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله عليها ـ توجه به معرفي هايي است كه در ضمن زيارات و دعاها،‌ حضرات معصومين خودشان بيان نموده اند كه به عنوان نمونه جامعة كبيره از جملة آن زيارات مي باشد.
السلام عليكم يا اهل بيت نبوة ..... سلام براي شما خاندان نبوت و جايگاه امانت رسالت و محلّ نزول ملائك و محل فرود انوار وحي خدا و معدن رحمت حق و گنجينه هاي علم و معرفت الهي و صاحبان بالاترين درجة حلم و بردباري و اساس و پايه هاي صفات كريمانه و بزرگي و پيشوايان امت ها و مالك و ولي نعمت روحاني،‌ و اركان بزرگواري و نيكوكاري و ستون و پشتوانه نيكوكاران و رهبر بندگان خدا و ستون هاي محكم و درهاي ايمان و امين هاي اسرار خداي رحمان و فرزندان پيغمبران و برگزيده از رسولان و عترت رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه برگزيده خداي جهان است و بر شما باد رحمت و بركات خدا. سلام بر شما امامان و راهنمايان طريق هدايت و چراغهاي تاريكي هاي امت و پرچم داران علم و تقوي و خردمندان بزرگ و صاحبان عقل كامل و پناه خلق عالم و وارثان پيغمبران حق ......[4]
در زيارت حضرت فاطمة معصومه ـ سلام الله عليها ـ مي خوانيم:
سلام بر تو اي دختر رسول خدا، سلام بر تو اي دختر فاطمه زهرا سلام بر تو اي دختر اميرالمؤمنين، سلام بر تو اي دختر امام حسن و امام حسين، سلام بر تو اي دختر ولي الله، سلام بر تو اي خواهر ولي الله، سلام بر تو اي عمه ولي الله ، سلام بر تو اي دختر امام كاظم ـ عليه السّلام ـ ،‌سلام بر تو باد، خدا ميان ما و شما در بهشت رابطه و آشنايي برقرار كند و ما را در زمرة شما محشور گرداند .... اي فاطمة معصومه مرا در دخول به بهشت شفاعت كن چرا كه تو نزد خداي متعال مقام و منزلت بلندي داري .....[5]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. بر ساحل عاشورا، نيم نگاهي به زندگاني حسين بن علي، نقل واقعه، هادي قطبي، ناشر احمديه، قم، 1381.
2. تاريخ سيد الشهدا ـ عليه السّلام ـ عباس صفايي ـ نشر مسجد مقدس جمكران ـ قم ـ 1379.
3. چهره درخشان حسين بن علي ـ عليه السّلام ـ علي رباني خلخالي ـ نشر مكتب الحسين ـ قم ـ 1379.
4. مقتل الحسين به روايت شيخ صدوق، امام حسين و عاشورا از زبان ..... محمد بن علي ابن بابويه ـ نشر هستي نما ـ تهران 1381.

پی نوشتها:
[1] . كافي، ثقة الاسلام كليني ـ رحمة الله عليه ـ ترجمه سيد جواد مصطفوي، ج 4، كتاب حج، ص 528، حديث 11، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت تهران.
[2] . كامل الزيارات، ص 294، با تصحيح علامه عبدالحسين اميني، نشر ميقات، چاپ اول،‌ 1365، تهران.
[3] . نغمه هاي عارفانه، شرح دعاي ملكوتي سحر، سيد محمد مهدي دستغيب، ص 203 ـ 202، نشر شيراز.
[4] . مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي ـ رحمة الله عليه ـ ، زيارت جامعه كبيره و زيارت نامه حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله عليها ـ .
[5] . مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي ـ رحمة الله عليه ـ ، زيارت جامعه كبيره و زيارت نامه حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله عليها ـ .
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.