دوشنبه، 6 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ضريح امام حسين که در قم به دست هنرمندان ساخته شده است و هنوز به بارگاه اباعبدالله الحسين نصب نشده است، چگونه متبرک شد که اينقدر تبلیغ و مردم براي تبرک جستن به آن جلب می شوند؟!


پاسخ :
بی گمان مومنين و ارادتمندان اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) به اموری که به هر نحوی منتسب به آن بزرگواران باشند علاقه دارند و به آن محبت می ورزند. اصولا عاشق به هر چه رنگ و بوی معشوق را داشته باشد و به نحوی به او مربوط باشد دوست دارد وهر چه علاقه بیشتر این کشش و اظهار محبت بیشتر است و البته این برای غیر عاشق و در نظر دیگران غریب است. در خصوص ضريح مطهر امام حسين (عليه السلام) دوستداران آن حضرت به عنوان بازديد از ضريح و اظهار محبت به کسی که جان جهان و قبله دل های پاک و سوزان است و اين پنجره های فلزی و بی جان از باب اين که منتسب به حضرت است مانند علم و کتل و پرچم و... در ايام عاشورا تیمن و تبرک به آن اشکالی ندارد.
اين عجب نيست ای دوست زيرا : هر آنجا که خدا بینی خلق را بی سرو پا بینی .
چه آن که خواندن زيارت و عرض ارادت نمودن از راه دور چنان چه در ميان شيعيان مرسوم است به ويژه بعد از نماز ها. زيرا پيامبر و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ باب الله هستند و و سايط فيض الهي اند توسل به آن بزرگواران و ارتباط با آن ها تنها به زيارت مشاهد مشرفه شان محدود نمي شود بلکه بر اساس تعليمات خود آن بزرگواران دوستان و شيعيان شان از هر جا و در هر زمان مي توانند ارتباط معنوي با آن ها برقرار نمايند. چنان چه شيخ جليل احمد ابن ابي طالب طبرسي در کتاب احتجاج روايت کرده که از ناحيه مقدسه (امام زمان) به محمد حميري بيرون آمد (که در آن توقيع امام زمان ـ عليه السلام ـ فرموده است) هرگاه خواستيد توجه کنيد به وسيله ما به سوي خداوند تبارک و تعالي و به سوي ما پس بگوئيد چنان که خداي تعالي فرموده: سلام علي آل يسن.»[1] تا آخر زيارت شريف آل يس. در اين زيارت هيچ گونه زمان و مکاني قيد نشده است و هرگاه بخواهيم و از هر جا که بخواهيم مي توانيم امام زمان ـ عليه السلام ـ را با آن زيارت نمائيم.
و نيز علقمه بن محمد خضرمي از امام باقر ـ عليه السلام ـ روايت مي کند و مي گويد به امام باقر ـ عليه السلام ـ گفتم که تعليم بفرما مرا دعايي که بخوانم آن را در اين روز هرگاه زيارت نکنم آن جناب (امام حسين ـ عليه السلام ـ ) را از نزديک و بخوانم و اشاره کنم به سلام به سوي او از شهرهاي دور و از خانه ام؟ امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: «هرگاه چنين باشد (يعني بخواهد از دور زيارت کند) بيرون رو به صحرا يا بالا رود بر بام بلندي در خانه خود و اشاره کند به سوي آن حضرت و زيارت عاشورا را بخواند) و بعد از آن دو رکعت نمازبخواند و بکند اين کار را در اوايل روز پيش از زوال آفتاب پس ندبه کند بر حسين ـ عليه السلام ـ و بگريد بر او و امر کند کساني را که در خانه اش هستند... به گريستن بر آن حضرت ... ملاقات کند خدا را در روز قيامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد که ثواب آن ها مثل ثواب کسي باشد که حج و عمره و جهاد کند در خدمت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ »[2] اين حديت طولاني است و ما خلاصه آن را با کمي تقديم و تأخير ذکر نموديم.
ولذا مي توانيم پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ را ازراه دور خصوصا بعد از نماز زيارت نمائيم و پاداش زيارت آن بزرگواران را ببريم. شما مي توانيد براي آگاهي بيشتر از کيفيت زيارات و از رواياتي که در اين زمينه وارد شده اند به کتب ادعيه و زيارات مثل (اقبال) سيد بن طاوس، و (مصباح) کفعمي و خصوصاً به کتاب (مفاتيح الجنان) شيخ عباس قمي قدس سره بخش زيارات از صفحه 561 تا صفحه 1046 مراجعه نمائيد و ما را نيز از دعايتان فراموش نکنيد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1- تبرک وتوسل؛ علامه امینی
2- تبرک و توسل جلد: ١ نویسنده:محدثی، جوادناشر:موسسه دائره المعارف فقه اسلامي بر مذهب اهل بيت عليهم السلام، مركز پژوهشهاي فارسي الغديرمحل نشر:قم سال نشر: ١٣٧۶

پی نوشتها:
[1]. مفاتيح الجنان، شيخ عباس القمي، ص 956. ناشر: مرکز نشر فرهنگي رجاء.
[2]. مفاتيح الجنان، شيخ عباس القمي، ص 831 تا 832.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.