شنبه، 23 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا ميان انبيا هم سلسله مراتب و تفاوتى وجود دارد؟


پاسخ :
از ديدگاه شيعه تمام انبياء معصوم بوده و همگي پيام رسان الهي هستند، نيز همگي داراي عصمت و عدالت هستند با اين حال در مقام و منزلت تفاوت هايي بين آنها وجود دارد.
قرآن مي فرمايد: «تلك الرسل فضّلنا بعضهم على بعض... و رفع بعضهم درجات»(1) ما بعضى از آنان را بر بعضى ديگر برترى داديم... و درجات برخى را افزوديم.
يا در جاي ديگر مي فرمايد: «وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيينَ عَلى‏ بَعْضٍما»؛(2) بعضى از پيامبران را بر بعضى ديگر برترى داديم.
برخى از آنان صاحب كتاب و شريعت و اولواالعزم بودند و برخى از آنها پيرو ديگر پيامبران. پيامبران اولوالعزم از حيث مقام و درجه بالاتر از ديگر پيامبران بوده اند و از ميان آنان از همه برتر و بالاتر، خاتم آنان پيامبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله است كه امتيازات ويژه‏ اى دارد، از جمله: خاتميّت، امّى بودن، معجزه جاويد و بدون تحريف و در دسترس داشتن، جهانى بودن، شاهد بودن پيامبر بر تمام انبيا. «و جئنا بك... على هؤلاء شهيداً»(3)
در روايات هم به اين موضوع تأكيد شده است. امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
«سادة النّبيّين و المرسلين خمسة... ـ و هم اولوالعزم من الرّسل و عليهم دارت الرّحي ـ نوح و ابراهيم و موسي و عيسي و محمّد صلّي اللّه عليه و آله و علي جميع الأنبياء»؛(4) سيّد و سرور پيامبران و مرسلان... ـ كه پيامبران اولوالعزم هستند و آسياب خلقت به بركت وجودشان مي چرخد ـ پنج تن اند: نوح، ابراهيم، موسي، عيسي و محمّد (كه درود و سلام خدا بر او و آلش و تمامي پيامبران باد.)
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:
«انّ اللّه تعالي فضّل انبيائه المرسلين علي الملائكة المقرّبين و فضّلني علي جميع الأنبياء و المرسلين...» ؛(5) خداي متعال، پيامبران مرسل خويش را بر فرشتگان مقرّبش برتري داد و مرا بر تمامي پيامبران و مرسلان...

پي نوشتها:
1. سوره بقره،آيه 253
2.سوره اسراء، آيه 55
3. سوره نساء،آيه 41
4. تفسير صافي، ملاّ محسن فيض كاشاني، دارالمرتضي، مشهد، چ 1، ج 3، ص 198.
5. همان
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.