دوشنبه، 25 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختر زيبايی هستم، اما خواستگار كمی دارم. از طرفی احساس می‌كنم كه دختران بدحجاب، در ازدواج موفق‌‏ترند. لطفا مرا راهنمايی كنيد؟


پاسخ :
یکم) دغدغه ازدواج در سنین جوانی، برای دختران و پسران جوان امری طبیعی است؛ زیرا ازدواج یکی از مسائل اساسی زندگی است که در دوره جوانی اتفاق می‌افتد. جوان نیز در این دوره ـ علاوه بر مسئله ازدواج ـ با مسائل مهم دیگر مانند ادامه تحصیلات، اشتغال، مسکن و مسائل سیاسی درگیر است. مسئله تمام فکر و وقت انسان را مشغول می‏‌کند و مانند ابری تیره، بر همه ابعاد زندگی او سایه می‏‌افکند و آن را تحت‏ الشعاع خود قرار می‏‌دهد. البته اهمیت این مسئله نباید موجب نگرانی شدید جوان شود؛ به گونه‌ای که دچار افت تحصیلی یا کاهش عملکرد فکری و اجتماعی او گردد و یا حتی در بعضی مواقع، از نظر روانی دچار مشکلات و بیماری شود. گفتنی است که ازدواج همه زندگی نیست تا تمام فکر خود را به آن مشغول کند. افراط در هر امری، به همان اندازه مضر است که انسان نسبت به آن، بی‌مبالات باشد. اگر واقعاً این مسئله برایتان مهم است ـ که باید باشد ـ به جای بازی با افکار و توهمات منفی، در این زمینه مطالعه کنید و بر آگاهی خود بیفزایید تا هنگام انتخاب، بتوانید تصمیم صحیحی بگیرید.

دوم) نکته‌‏ای که درباره خواستگاری و قیافه ظاهری و مسائلی از این قبیل باید به آن توجه کنید، وجود تفاوت‏‌های فردی در همه زمینه‏‌ها است. انسان‏‌ها از جهات مختلف با هم تفاوت دارند و گاهی این تفاوت‏‌های فردی، موجب نگرانی بعضی افراد می‏‌شود؛ در حالی که اگر انسان وجود این تفاوت‏‌ها را بپذیرد، دیگر جای نگرانی نیست. البته ممکن است افرادی که بیشتر دنبال قیافه ظاهری هستند و از سایر معیارهای مهم ازدواج غافلند، بیشتر سراغ دخترانی بروند که ظاهری زیباتر دارند یا این‌که آرایش و ـ یا خدای نکرده ـ ولنگاری خودشان را بیشتر در معرض دید دیگران قرار می‏ دهند!! قطعاً شما چنین چیزهایی را دوست ندارید و به عنوان امری ارزشی به آن نگاه نمی‏‌کنید. بنابراین، تعدّد خواستگار، دلیل برتری دیگران نسبت به شما نیست. این‌که افراد کمتری به خواستگاری شما آمده‌‏اند، دلیل بر نقص شما نیست. آنچه مهم است، طرز نگرش شما به این مسائل است و این‌که شما آن‌ها را چگونه ارزیابی کنید. برخی از دختران وقتی خواستگاری برای دوست یا همسایه‌شان می‏‌آید، شروع به منفی‏‌بافی درباره خود کرده و شخصیت خود را تخریب می‏‌کنند؛ حال آن‌که ممکن است این دختر را کسی در خیابان یا اتوبوس دیده و چشمش گرفته باشد. این امر نباید شما را نگران کند و گمان کنید هیچ‏ کس شما را دوست ندارد و از این بدتر، گمان کنید خدا شما را دوست ندارد!! نه هرگز چنین نیست.
قرآن می‏‌فرماید: «چه بسا شما چیزی را دوست ندارید، ولی خیر شما در آن قرار دارد و چه بسا شما چیزی را دوست دارید، ولی آن چیز برای شما شر است». شاید بسیاری از آن خواستگاران، در واقع شر هستند و خداوند نمی‏‌خواهد شما به آن شر مبتلا شوید و خداوند شر را متوجه دیگرانی می‏‌کند که خودشان دنبال بدی‏‌ها هستند و حجاب را رعایت نمی‏‌کنند و با عرضه خود به دیگران، جلب مشتری می‏‌کنند!! بسیاری از این مشتریان و به اصطلاح خواستگارانی که با چشم‌‏چرانی در کوچه، خیابان، پارک، دانشگاه و اتوبوس به سراغ آنان می‏‌آیند، شرّ هستند و خداوند برای بندگان مؤمن و عفیف و پاکدامن خود، افرادی متناسب با آن‌ها را قرار داده است؛ چنان که می‌‏فرماید: «افراد پاکیزه را برای افراد پاکیزه قرار دادیم و افراد خبیث را برای افراد خبیث». (سوره نور، آیه 26) و در جای دیگر می‏‌فرماید: «افراد مشرک، را برای افراد مشرک افراد زنا کار را برای افراد زناکار...». (سوره نور، آیه 3). خلاصه این‌که نباید از کمی خواستگاران خود و زیادی خواستگاران دیگران نگران باشید. خداوند می‏‌خواهد کفو و همتای شما به خواستگاری شما بیاید. البته این به معنای آن نیست که شما در انتخاب همسر تحقیق نکنید و بی‏گدار به آب بزنید.

سوم) معمولاً دخترانی که مشغول تحصیل هستند، خواستگاران ویژه خود را دارند و بسیاری از مردم می‌گویند: «فلان دختر فعلاً مشغول درس است و معلوم نیست که جواب مثبت بدهد!» لذا از خواستگاری منصرف می‏‌شوند تا این‌که درس او تمام شود. به هرحال، جای هیچ نگرانی نیست. شما اعتقادات خود را نه تنها زیر سؤال نبرید، بلکه آن‏‌ها را تقویت کنید و هیچ تزلزلی به خود راه ندهید. متانت، عفت و پاکدامنی خود را کماکان به خوبی حفظ کنید که با ارزش‌‏ترین متاع در پیشگاه الهی، همین ارزش‌‏ها است: «إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکمْ». (سوره حجرات، آیه 13) همواره در زندگی به خداوند مهربان ـ که از مادر به انسان مهربان‌تر است ـ امیدوار باشید. شخصیت خود را تخریب و نسبت به خود منفی‌‏بافی نکنید؛ بلکه بیشتر به جنبه‏‌های مثبت زندگی و شخصیت خود فکر کنید.
همیشه این فکر را به خود تلقین کنید که: «من خوشبخت هستم و خوشبخت‏‌تر نیز خواهم شد». خود را در تنهایی و انزوا قرار ندهید و بکوشید در تمام کارهای اجتماعی ـ که در خور شأن زن مسلمان است ـ با حفظ حیا و پاکی مشارکت کنید. برای مطالعه در جای تنها قرار نگیرید؛ به کتابخانه بروید و با دوستان با نشاط و شاد و در عین حال عفیف و مؤمن ارتباط داشته باشید و با آن‌ها معاشرت کنید و همه توکل‌تان به خداوند باشد.
منبع: سایت انوار طاها


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.