جمعه، 7 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

امام حسن عسکرى علیه السلام براى تثبیت امامت فرزندشان چه تدابیرى اندیشیدند؟


پاسخ :
حضرت امام حسن عسکری علیه السلام براى تثبیت امامت حضرت مهدى علیه السلام از راه هاى مختلف استفاده نمودند:

1- تعلیمات و بیانات
موسى بن جعفر بن وهب بغدادى مى گوید: از امام عسکرى علیه السلام شنیدم که فرمودند:
کانى بکم و قد اختلفتم بعدى فى الخلف منى ، اما ان المقر بالائمة بعد رسول الله المنکر لولدى کمن اقر بجمیع انبیاء الله و رسله ثم انکر نبوة محمد رسول الله صلى الله علیه و آله ... ؛
گویا شما را مى بینم که در حق جانشین من اختلاف خواهید کرد. آگاه باشید! هر کس به امامان بعد از رسول خدا صلى الله علیه و آله اقرار کند ولى منکر فرزند من شود ، همانند آن است که به جمیع انبیاى خدا و رسولان او اقرار کرده ولى نبوت محمد رسول خدا صلى الله علیه و آله را انکار کرده است ... (1)
احمد بن اسحاق مى گوید: از امام عسکرى علیه السلام شنیدم که فرمودند:
الحمد لله الذى لم یخرجنى من الدنیا حتى ارانى الخلف من بعدى ... ؛ ستایش خداوند را سزاست که قبل از آنکه از دنیا رحلت کنم جانشین بعد از خودم را نشانم داد. (2)
در روز سوم ولادت حضرت مهدى علیه السلام پدرش امام عسکرى علیه السلام او را بر اصحاب خود عرضه کرد و فرمودند:
هذا صاحبکم من بعدى و خلیفتى علیکم و هو القائم الذى تمتد الیه الاعناق بالانتظار ... ؛ این فرزند ، صاحب و امام شما بعد از من و خلیفه من بر شما است او قائمى است که مردم در انتظار او به سر خواهند برد ... (3)

2- نشان دادن به خواص
احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى مى گوید: خدمت امام عسکرى علیه السلام رسیدم تا از جانشین آن حضرت سؤ ال کنم حضرت در ابتدا فرمودند:
اى احمد بن اسحاق ! خداوند تبارک و تعالى هرگز زمین را از زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام تا روز قیامت از حجت بر خلق خالى نگذاشته و نخواهد گذاشت . به توسط حجت است که بلا را از اهل زمین دفع مى کند ، و به واسطه اوست که باران نازل کرده و برکات زمین را بیرون مى آورد.
آن گاه عرض کردم : اى فرزند رسول خدا! امام و خلیفه بعد از شما کیست ؟
حضرت فورا از جا بلند شد و داخل اتاق گشته ، در حالى که کودکى به مانند ماه پاره با حدود سه سال بر شانه خود داشت بر من وارد شد و فرمودند:
یا احمد بن اسحاق ! لولا کرامتک على الله عزوجل و على حججه ، ما عرضت علیک ابنى هذا ... ؛ اى احمد بن اسحاق ! اگر کرامت تو نزد خداوند عزوجل و نزد حجت هاى خداوند نبود این فرزند را بر تو عرضه نمى کردم ... (4)

شیخ صدوق از ابى غانم خادم نقل مى کند: ولد لابى محمد علیه السلام ولد فسماه محمدا فعرضه على اصحابه به یوم الثالث و قال : هذا صاحبکم من بعدى و خلیفتى علیکم ؛ خداوند به امام عسکرى علیه السلام فرزندى عنایت فرمود که نام او را((محمد)) نهاد. در روز سوم از ولادتش او را به اصحابش عرضه داشت و فرمودند: این صاحب و امام شما و خلیفه بعد از من است.(5)

معاویة بن حکیم و محمد بن ایوب بن نوح و محمد بن عثمان عمرى مى گویند:عرض علینا ابو محمد الحسن بن على علیه السلام و نحن فى منزله و کنا اربعین رجلا فقال : هذا امامکم من بعدى و خلیفتى علیکم . اطیعوه و لا تتفرقوا من بعدى فى ادیانکم فتهلکوا. اما انکم لا ترونه بعد یومکم هذا ... ؛
ما با چهل نفر در منزل امام عسکرى علیه السلام بودیم که آن حضرت فرزند خود را بر ما عرضه کرده و فرمودند: این امام و خلیفه شما بعد از من است ، او را اطاعت کنید وبعد از من در ادیان خود متفرق نشوید که هلاک خواهید شد. بدانید که بعد از این روز هرگز او را مشاهده نخواهید کرد ... (6)

یعقوب بن منقوش مى گوید: خدمت امام عسکرى علیه السلام رسیدم در حالى که کنار اتاقى که بر درب آن پرده اى آویزان بود نشسته بودند. عرض کردم : اى آقاى من ! صاحب امر امامت - بعد از شما - کیست ؟ فرمودند: پرده را کنار بزن . کنار زدم ، ناگهان کودکى با شمایلى خاص بر ما وارد شد و بر دامان امام عسکرى علیه السلام نشست حضرت فرمودند:
هو صاحبکم و امامکم بعدى ... ؛ این فرزند صاحب و امام شما بعد از من است ... (7)

پی نوشتها:
1- بحارالانوار ، ج 51 ، ص 160 ، ح 6.
2- کمال الدین ، ص 408؛ بحارالانوار ، ج 51 ، ص 161 ، ح 9
3- کمال الدین ، ص 431.
4- کمال الدین ، ص 384 و 385 ، ح 1.
5- کمال الدین ، ص 431 ، ح 8.
6- کمال الدین ، ص 435 ، ح 2.
7- کمال الدین ، ص 436 و 437 ، ح 5.

منبع : موعود شناسی وپاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی ، انتشارات مسجد مقدس جمکران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.