دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه عفت در زندگي حضرت زهرا(س) نمود پيدا كرده بود؟


پاسخ :
مقام عفت ايشان به آن حد بود كه در كتاب ذخائرالعقبي از اسماء بنت عميس داستان عجيبى به اين شرح نقل شده است:روزى فاطمه(عليها السلام) به من فرمود: من از كار مردم مدينه كه زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشايندى براى دفن مى برند، و تنها پارچه اى بر او مى افكنند كه حجم بدن از پشت آن نمايان است ناخرسندم.
اسماء گفت: من در سرزمين حبشه چيزى ديده ام كه با آن جنازه مردگان را حمل مى كردند، سپس شاخه هايى از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصى درآورد كه پارچه اى را روى چوب هاى آن مى افكندند، و بدن را درون آن مى گذاردند، به گونه اى كه بدن پيدا نبود.
هنگامى كه فاطمه بانوى بزرگ اسلام(عليها السلام) آن را مشاهده كرد فرمود: بسيار خوب و عالى است (و هنگامى كه من از دنيا رفتم مرا با آن برداريد)...
و در ذيل همين حديث آمده است: هنگامى كه فاطمه(عليها السلام) چشمش به آن افتاد تبسم فرمود، و اين تنها تبسم او بعد از وفات پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بود!(1)
ابونعيم در حديثي از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل مى كند كه روزى رو به يارانش كرد و فرمود:«مَا خَيْرُ لِلْنِساءِ»؛ (چه چيزى براى زنان از همه بهتر است)؟
ياران ندانستند در جواب چه بگويند.
على(عليه السلام) به سوى فاطمه(عليها السلام) آمد و اين مطلب را به اطلاع او رسانيد.
بانوى اسلام گفت : چرا نگفتى: «خَيْرٌ لَهُنَّ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لاَ يَرَوْنَهُنَّ»؛ (از همه بهتر اين است كه نه آنها مردان بيگانه را ببينند و نه مردان بيگانه آنها را) (با آنها جلسات خصوصى نداشته باشند).على(عليه السلام) بازگشت و اين پاسخ را به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عرض كرد.پيامبر فرمود: «مَنْ عَلَّمَكَ هذا»; (چه كسى اين پاسخ را به تو آموخت؟).عرض كرد: فاطمه(عليها السلام) .فرمود: «اِنَّها بَضْعَةٌ مِنِّي»; (او پاره وجود من است).(2)

پی نوشتها:
(1) ذخائر العقبى، صفحه 54 .
(2) حلية الاولياء، جلد 2، صفحه 40 .
منبع: كتاب زهرا(س) برترين بانوي جهان، حضرت آيت الله مكارم شيرازي، ص 85.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.