جمعه، 19 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شیعیان هنگام قیام یمانی چه وظیفه‌ای دارند؟


پاسخ :
در احادیث، از یمانی ستایش شده، و تصریح شده است که در میان پرچم‌های عصر ظهور، پرچم یمانی، هدایت یافته تر است. امام باقر علیه‌السلام در این باره فرموده‌اند:
«... و لیس فی الرایاتِ رایةٌ أهدی من رایةِ الیمانیِّ هی رایةٌ هُدًی ِلأنّه یدعو الی صاحبِکم[1]؛
در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت یافته‌تر از پرچم یمانی نیست. او پرچم هدایت است، زیرا به سوی صاحب شما دعوت می‌کند.»

از امام صادق علیه‌السلام نیز در حدیث معتبری چنین روایت شده:
«فلیس فیها رایةٌ بِأهدی من رایةِ الیمانیِّ تَهدی الی الحقِّ[2]؛
در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت یافته‌تر از پرچم یمانی نیست، او به حق دعوت می‌کند.»

حتی در برخی روایات، مخالفت با وی حرام و دشمنان یمانی، در آتش خواهند بود. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است:
«و إذا خرج الیمانیُّ فَانهَض إلیه فَإن رایتَه رایةٌ هُدًی ولایَحلُّ لمسلمٍ أن یلتوی علیه فَمَن فَعَل ذلک فهو مِن اهلِ النارِ لانه یدعو الی الحق و الی طریقٍ مستقیم[3]؛
چون یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب، زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید. پس هر کس چنین کند، او اهل آتش خواهد بود، زیرا او به حق و راه مستقیم فرا می‌خواند.»

مطلب یادشده (مخالفت با یمانی، حرام است و دشمنان یمانی در آتش هستند) تنها در همین روایت آمده است. از مجموع روایات فوق و روایات متعدد دیگری که بر شخصیت مثبت و اصلاح‌طلبانه جنبش او دلالت داشتند، لزوم همکاری و مساعدت یمانی، بر اساس موازین دینی، ثابت می‌شود.

البته توصیف پرچم یمانی، به عنوان پرچم هدایت‌تر (اهدی الرایات)، به این معنا نیست که یمانی، معصوم است و دارای مقام عصمت می‌باشد. و نیز الزما به معنای این نیست که وی هدایت یافته‌ترین شخص (اهدی الناس)، نیز باشد. هر چند وی، عبد صالح خدا و از معتمدین حضرت مهدی علیه‌السلام می‌باشد. زیرا علاوه بر یمانی، طبق روایات، پرچم خراسانی نیز به پرچم هدایت، توصیف شده است و به علت حضور یاران حضرت قائم علیه‌السلام در لشکر خراسانی از ایران، و نیز همراهی، همکاری و یاری رساندن خراسانی به یمانی در جنگ با سفیانی، پرچم خراسانی نیز، پرچم هدایت است.

در روایت معتبری، امام باقر علیه‌السلام پس از اشاره به قتل و غارت کوفیان توسط سپاه سفیانی، فرموده‌اند:
«... فبینا هم کذلک اذ أقبَلت رایاتٌ مِن قِبَلِ خراسانَ و تَطوِی المنازلَ طیّاً حثیثاً و معهم نَفَرٌ من اصحابِ القائم[4]؛
... در حالی که سپاه سفیانی مشغول قتل و غارت اهل کوفه است، به ناگاه پرچم‌هایی از سوی خراسان روی می‌آورند که به سرعت و شتابان منازل را می‌پیمایند. در میان آنان تعدادی از اصحاب امام مهدی علیه‌السلام نیز حضور دارند.»

حضور اصحاب امام مهدی علیه‌السلام در میان سپاه خراسانی و ایرانیان زمینه ساز ظهور، خود بهترین دلیل بر فضیلت محور بودن و حقانیت و هدایت یافتگی، قیام خراسانی در کنار پرچم یمانی است.

بنابراین، توصیف پرچم یمانی به هدایت یافته‌تر در مقابل پرچم سفیانی است تا مسلمین و شیعیان، دچار اشتباه نشوند و وظیفه خویش را تشخیص دهند. زیرا سفیانی با ادعای منجی‌گری امت اسلام، و ادعای اسلام واقعی، سرزمین‌های اسلامی و منطقه شام و سوریه، را تصرف می‌کند.

پی‌نوشت‌ها:
[1] نعمانی، الغیبة، ص 361، باب 14، ح 13.
[2] شیخ طوسی، الغیبة، ص 446.
[3] نعمانی، الغیبة، ص 361، باب 14، ح 13.
[4] نعمانی،الغیبة، ص 392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.