چهارشنبه، 27 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تکلیف دختری که خانواده‌اش رضایت به ازدواج وی با پسر مورد علاقه‌اش را نمی‌دهند چیست؟ دختر و پسر در ارتباط با هم می‌باشند و خانواده‌ پسر نیز رضایت دارند، حتی پدر پسر تلفنی از دختر خواستگاری کرده ‌است.


پاسخ :
ازدواج و انتخاب همسر یک موضوع بسیار مهم و حیاتی در زندگی انسان است. شاید هیچ موضوعی به اندازه‌ ازدواج و انتخاب همسر، ذهن جوانان را به خود مشغول نکند. اهمیت ازدواج صرفاً به خاطر یک سری مسایل عاطفی و عاشقانه نیست، بلکه سرنوشت انسان و سعادت دنیوی و اخروی او نیز تا حد زیادی به ازدواج و انتخاب همسر بستگی دارد. بسیاری افرادی که در زندگی خود با مشکلاتی روبه رو هستند و یا زندگی شان به طلاق منجر می شود، به خاطر تصمیم گیری های غلط و عدم دقت در انتخاب همسر است.
برای یک ازدواج موفق شرایط زیادی لازم است. دکتر سیلوانوس استال در کتاب «آن چه یک جوان باید بداند» گفته است: بزرگترین بدبختی یا خوشبختی در انتخاب بد یا نیک همسر نهفته است.» شرایطی از سوی شرع مقدس اسلام مطرح شده که اگر آنها رعایت نشود، اصل ازدواج حرام و عقد آن باطل است.

با توجه به این مقدمه، در پاسخ سؤال شما چند نکته قابل ذکر است:

نکته‌ اول: ارتباط دختر و پسر به گونه ای که شما مطرح کرده اید، حرام است. از نظر اسلام هر نوع ارتباط دختر و پسر بدون ازدواج، اگر به قصد لذت باشد حرام است.[1] متاسفانه در سال های اخیر و با الگوگیری از غرب، این پدیده نامطلوب در میان جوانان جامعه‌ ما رواج یافته است که اگر ادامه پیدا کند قطعاً جامعه ما به سرنوشتی دچار خواهد شد که جامعه‌ غرب به آن دچار گردیده اند. انحرافات اخلاقی، روابط جنسی غیر مجاز، اعتیاد، خانه گریزی، ایدز همه به نحوی با این گونه روابط و دوستی ها ارتباط دارد. البته برخی جوانان ابتدا ممکن است با یک هدف پاک مثل ازدواج و امثال آن با کسی دوست شود، امّا در مرور زمان روابط جنبه‌ انحرافی به خود گرفته و چه بسا به جاهای باریک و خطرناک کشیده خواهد شد. بنابراین، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ روان شناختی این گونه روابط به نفع شما نیست و اگر ادامه پیدا کند، قطعاً به ضرر شما خواهد بود، زیرا آبرو و حیثیت شما خدشه دار خواهد شد. همه‌ جوانان، به خصوص دختران جوان بسیار آسیب پذیر هستند. پس باید بیشتر دقت کنید.

نکته‌ دوم: اگر ایشان قصد ازدواج با شما را دارد، چرا به صورت حضوری در منزل تان نیامده و از شما خواستگاری نمی کند؟ آن چه در جامعه ما رایج است، این است که خانواده‌ پسر حضوراً به خواستگاری دختر بیاید. اگر این گونه نباشد، بر خلاف رسم و رسومات جامعه و نوعی بی احترامی به دختر است. هیچ کس دوست ندارد دیگران به او توهین کنند. شاید شما الان متوجه نباشید و تحت تاثیر یکسری مسایل عاطفی و احساسات عاشقانه فکر کنید که این کار، اشتباه نیست. امّا یقین داشته باشید که در آینده پشیمان خواهید شد. از کجا معلوم که ایشان واقعاً قصد ازدواج با شما را داشته باشد و کسی که به شما تلفن کرده، پدر ایشان باشد. شاید همه‌ اینها یک نقشه باشد و می خواهند با آبروی شما بازی کنند.[2] هیچ پدر و مادر عاقلی تلفنی برای پسر خود خواستگاری نمی‌کند. همه دوست دارند خانواده‌ دختر را بشناسند و طی یک مراسم رسمی و طبق رسم و رسومات جامعه خواستگاری کنند. پس یقین داشته باشید که این خواستگاری هرگز به مصلحت شما نیست و حتماً نقشه ای در کار است. باید جداً با آن مخالفت کنید.

نکته‌ سوم: به عنوان یک قاعده کلی باید توجه داشته باشید که سعادت و خوشبختی یک دختر در حفظ حجاب و رعایت مسایل اسلامی، ترک رابطه با پسران به قصد مسایل نامشروع و جلب رضایت پدر و مادر است. هر کاری که انجام می دهید و هر تصمیمی که می گیرید باید طبق دستور اسلام و با رضایت والدین باشد. رضایت پدر و مادر در همه مسایل به خصوص در مساله‌ ازدواج بسیار مهم است. پدر و مادر همیشه خیر و صلاح فرزندش را می خواهد. حتی در مواردی که با ازدواج یا دیگر خواسته های جوانان مخالفت می کنند، هم در واقع صلاح آنها را می خواهند پس باید جوانان خیر خواهی والدین خود را درک کنند و همیشه با آنها مشورت نمایند. البته ممکن است در برخی موارد والدین اشتباه کنند و تصمیم شان درست نباشد، امّا نیت و قصدشان نیک است. بنابراین، نباید جوانان قهر کنند و ناراحت شوند و بدون رضایت آنها تصمیم بگیرند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. احمدی، علی اصغر، تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1387.
2. اسماعیلی، علی، عشق و روابط پسر و دختر: نکاتی آموزنده و خواندنی برای جوانان، تهران: لاهوتیان، 1384.
3. جوان، عبدالله، بررسی روابط دختر و پسر در ایران و راه کارهای اصلاحی آن، قم: دفتر عقل، 1387.
4. غلامی، یوسف، راز یک فریب، قم: لاهیجی، 1386.
5. رضایی اصفهانی، محمدعلی و جمعی از پژوهشگران، روابط دختر و پسر، پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن، 1386.
6. کریم‌خانی، حمزه، تحلیلی بر روابط دختر و پسر، قم: عطر یاس، 1387.
7. ماجراجو، محسن، روابط دختران و پسران، قم: قدسیان، 1389.
8. محمدی نیا، اسدالله، روابط دختران و پسران: آیا داشتن دوست برای دختران و پسران به سبک غربی معقول است، قم: سبط اکبر، 1391.
9. مقیمی حاجی، ابوالقاسم، جوانان و روابط، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی حوزه علمیه قم، 1380.
10. کریمی‌نیا، محمدعلی، دختران دوستی‌ها و عبرت‌ها: فرجام همنشینی و رفاقت با دوستان ناباب، قم: کوثر ادب، 1383.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. در همه رساله های علمیه، کتاب نکاح این مطلب آمده است. به رساله مرجع تقلید خود مراجعه نمائید.
[2]. در این گونه ازدواج ها، زن و مرد پس از ازدواج به هم دیگر اطمینان کامل ندارند و بسیاری از مردها نسبت به این همسران بدبین و بدگمان می شوند چرا که پیش خود می گویند دختری که یواشکی و بدون اجازه پدر خود (نزدیک ترین فرد به او) با من رابطه برقرار کرد از کجا در غیاب من با دیگری ارتباط نداشته باشد کما اینکه این بدگمانی ها در نامه های رسیده به ما موج می زند.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.