يکشنبه، 31 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختری 16 ساله هستم كه از نظر جنسی در فشارم. همین عامل باعث شده كه احساس دوری از خدا بكنم و تمایلی هم به ازدواج در این سن ندارم مرا راهنمایی كنید.


پاسخ :
از فشار جنسی نام بردید و گفتید كه این فشار باعث ایجاد «احساس دوری از خدا» در شما شده است. بر فرض صحت این امر ـ چون گاهی احساس دوری از خدا عوامل دیگری دارد ولی به توهم فشار جنسی عامل آن شناخته می شودـ كه فشار جنسی باعث ایجاد این احساس شده است، باید بگوئیم كه این احساس، یا بخاطر ارتكاب گناهی كه این فشار جنسی شما را مجبور به انجام آن كرده، می باشد و یا اینكه بدون ارتكاب هیچ گناهی این احساس در شما ایجاد شده است. به هرحال خود شما بهتر می دانید.
از همین رو اگر گناهی مرتكب شده اید می توانید با توبه و استغفار به درگاه الهی و تصمیم به عدم ارتكاب به آن نه تنها این احساس دوری از خدا را از خود بیرون كنید بلكه در شما یك حالتی ایجاد خواهد شد كه فكر می كنید دوباره متولد شده اید، یعنی شما بعد از توبه و آشتی با خدا، او را بیشتر از هر زمان دیگر در كنار خود احساس می كنید.
اما اگر این احساس، بدون ارتكاب گناه، برای شما پدیدار شده، باید گفت این احساسِ مردودی است، چرا كه نیاز جنسی، یك نیاز فطری است و همه انسان ها، حتی صالح ترین افراد روی زمین دارای این نیازند و این نیاز نیز آنها را تحت فشار قرار می دهد، و این دلیل نمی شود كه آنها خود را از خدا دور بدانند. این نیاز مانند دیگر نیازهای انسان ـ مثل نیاز به غذا، نیاز به محبت، ... ـ یك نیاز مشروع و لازم برای زندگیست و نبود آن خسرانی برای فرد و جامعه بشری است، اما در برابر این نیاز و فشار آن باید راه حل منطقی پیش گرفت كه در انتها، به بعضی از این راه ها اشاره ای مختصر خواهیم نمود.
از طرف دیگر این سنی كه شما در آن هستید، چون زمان درخشش احساسات مذهبی شماست، هر چیزی می تواند مانع جلوه كند در بروز احساسات مذهبی شما، و اتفاقاً شیطان نیز قویاً از این فرصت استفاده می كند. شما باید دقت كنید این احساسی كه شما از آن سخن می گوئید نوعی وسوسه شیطان نباشد.
احساسات مذهبی یا عشق به خدا به عقیده برخی روانشناسان مثل«استانلی هال» در حدود 16 سالگی پدیدار می شود،[1] یعنی از ویژگی‌های سن نوجوانی و جوانی همین بروز و ظهور احساسات مذهبی است، این احساس در نزد دختران بیشتر است و حتی بیشتر از بزرگسالان به مذاهب ابراز علاقه می كنند اما درست در همین زمان و در همین سن، جوان قدم به مرحله ای می گذارد كه اوج طوفان غریزه جنسی است و این غریزه انسان را ـ اگر سُست باشد ـ به شدت به سوی خود می كشد و شیطان نیز آنرا با رنگ و لعاب برای جوان زیبا جلوه می دهد. در این هنگام است كه جوان بین دو احساس گیر افتاده و باید یكی را انتخاب كند، ارضاء میل جنسی و دوری از خدا یا نزدیكی به خدا و دوری جستن از تمایلات جنسی، در این موقع است كه اگر اندكی جوان به ارضاء تمایلات جنسی خود در غیر مسیر شرعی اش فكر كند، احساس می كند كه از خدا دور شده است.
بنابراین همان‌طور كه گفته شد اگر خطائی از شما سر نزده است هرگز این احساس دوری را به خود راه ندهید چرا كه شیطان از همین راه ضربه می زند. شما با شركت در مجالس و اجتماعات مذهبی، دوستی با افرادی كه تقید به مذهب دارند، ترك دوستان منحرف و .... سعی كنید احساس مثبتی از خود در ذهن ترسیم كنید.
علت دیگری كه احتمالاً منجر به ایجاد این احساس می شود، می تواند نوع نگرش شما به غریزه جنسی باشد چون زیاد پیش آمده ـ مخصوصاً در میان خانم ها ـ كه به مسائل جنسی نگاهی پست و حیوانی دارند و احساس می كنند این غریزه جنسی یك غریزه است حیوانی و پست و باید از آن شدیداً دوری جست، این نوع برداشت بعد از ازدواج اثرات منفی بسیاری بر زندگی گذاشته و حتی گاهی هم منجر به طلاق شده است.
این نگاه باید اصلاح شود. خداوند هر چه آفریده است برای خیر و صلاح ما آفریده و همه آفریده های خدا نعمت است اما آنچه مهم است طریقه استفاده ما از آن نعمتهاست، غریزه جنسی نعمتی است الهی و حتی شاید بتوان گفت كه یكی از بزرگترین نعمتهای الهی است كه در صورت استفاده صحیح آن و عدم افراط و تفریط، فوائد بزرگی را به دنبال دارد. آری اگر استفاده افراطی از این نعمت داشته باشیم دیگر تفاوتی با حیوانات نداریم.
در پایان باید گفت كه تنها راه رهایی از فشار جنسی و ارضای سالم آن ازدواج كردن است و هر راه دیگری كه در پیش گرفته شود در نهایت ضررهای فردی و اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت، اما پیش شرط ازدواج تنها بلوغ جنسی نیست انسان باید به بلوغ فكری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... هم رسیده باشد، شما كه تمایلی به ازدواج ندارید یا شاید امكان ازدواج به هر دلیلی برای شما وجود نداشته باشد باید با تكیه بر ایمان و مجهز شدن به نیروی تقوا و دیانت، به مهار نفس پرداخته و خدا را در همه حال و در همه جا ناظر بدانی. خداوند در قرآن می فرمایند: ألم یعلم بأنَّ الله یری[2] ـ آیا نمی دانید كه خدا در همه حال ناظر است ـ.

از دیگر سو باید به عاقبت كار اندیشه كنی و پاكی نفس را با لذات زود گذر از دست ندهی و نباید فراموش كنی كه لازمه زندگی پاك و سعادتمندانه، خویشتن داری و تحمل برخی سختی هاست، خداوند متعال می فرماید: «آنان كه زمینه ازدواج ندارند باید عفت و تقوا پیشه كنند تا خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز سازد»[3].
ازدیگر راه‌های جلوگیری از فشار جنسی كم كردن زمینه های فردی و درونی تحریك جنسی است كه از آن جمله می‌توان از روزه گرفتن، حفظ قرآن، حضور در مجالس مذهبی و معنوی، اشتغال به كارهای علمی و فنی، ورزش و تفریح سالم و سرگرم كننده و ... نام برد كه البته این موارد تا حدود زیادی برای رسیدن به این هدف كمك می كند به شرط آنكه از مجالس و محافل فاسد و دوستان ناباب و امور شهوت انگیز اجتناب شود.
كنترل نگاه، رعایت حریم در روابط زن و مرد، قرار دادن حد و مرزی در نوع لباس پوشش، طرز برخورد، روش رفتار و حتی چگونگی راه رفتن باعث كُند شدن فشار جنسی می شود.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1.صدری، نوروز، فتنه نفس: غریزه جنسی و خطر خودارضایی، قم: سبط النبی، 1390.
2.حسین‌خانی نائینی، هادی،7 روش مهار غریزه جنسی، یزد: شهد علم، 1393.
3.مطهری، مرتضی، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، تهران: صدرا، ‎۱۳۶۸.
4.مکارم شیرازی، ناصر، مشکلات جنسی جوانان، قم: نسل جوان، ‎۱۳۸۷.
5.دیانت مقدم، سید مصطفی، آرامش طوفانی، قم: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. قائمی. علی. شناخت، هدایت و تربیت. تهران: انتشارات امیری، چاپ هفتم. 1378. ص 112.
[2]. علق/14.
[3]. نور/33.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.