دوشنبه، 22 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دوستى با جنس مخالف به قصد امر به معروف

پرسش :

اگر دوست شدن با یک دخترى، باعث شود که او با حجاب و سنگین شود و دست از کارهاى خود بردارد، آیا شرعى است که این کار را انجام دهم؟


پاسخ :
از اینکه به فکر هدایت دیگران هستید، جاى خوشبختى است و داشتن چنین روحیه ‏اى، بیانگر روحیه مسئولیت ‏پذیرى و تعهّد و پایبندى شما به موازین شرعى است. امیدواریم که همواره در صراط مستقیم، حافظ حریم الهى و الگوى مناسب براى هدایت جوانان باشید. 
همان ‏طور که مى ‏دانید، اسلام براى جلوگیرى از گناه و نشر و گسترش کارهاى شایسته، راه کارهایى را ارائه مى ‏دهد که اگر از آن طریق، وارد عمل شویم، هم باعث جلوگیرى از گناه مى ‏شود و هم خودمان از آلوده شدن به گناه مصون خواهیم ماند. راه ‏کار اسلام تحت عنوان امر به معروف و نهى از منکر، وظیفه ما را مشخص نموده است و ما مجاز نیستیم، از هر راهى جلوى گناه دیگران را بگیریم! شما براى اینکه وظیفه خود را انجام داده باشید، مى ‏توانید آن دختر را نهى از منکر کنید. انجام چنین کارى، مستلزم طى کردن مراحلى است که در زیر به آن اشاره مى ‏شود:

1. مؤدبانه از او بخواهید از آن گناه پرهیز کند.
2. اگر تأثیر نگذاشت، به صورت جدى ‏ترى به او تذکر دهید؛ اگر دیدید برخورد مؤدبانه، منطقى و جدى شما موثر واقع نشد، مسئله را به مراجع ذى ‏صلاح تذکر دهید که آنها اقدام کنند و وظیفه شما همین مقدار است. اگر مؤثر واقع شد، قطعا شما نزد خداوند اجر و پاداش دارید و اگر هم هدایت نشد، باز هم شما به دلیل اینکه وظیفه شرعى خود را انجام داده ‏اید، نزد خداوند مأجور هستید.

اما اینکه نوشته ‏اید: «آیا از طریق دوستى با او، مى ‏توانید جلو گناه او را بگیرید و باعث شوید که او دخترى باحجاب و سنگین شود»، پاسخ منفى است! چه اینکه اولاً اسلام دوستى با نامحرم را منع کرده و فرموده است: با زنان یا دختران دوست نشوید. دوم اینکه، این دوستى، مى ‏تواند تبدیل به دامى براى خود شما گردد و ما حق نداریم خودمان را با دست خودمان، به هلاکت اندازیم: «لا تُلْقُوا بِأَیدِیکمْ إِلَى التَّهْلُکةِ »[1].

روزى امام صادق (علیه ‏السلام) ‏ دید مردى از مغازه ‏اى چیزى برداشت، از او پرسید: چرا مرتکب این عمل (دزدى) شدى؟ مگر نمى ‏دانى دزدى گناه است! 
آن مرد در جواب امام گفت: مگر قرآن نخوانده ‏اى؟ در قرآن آمده است که اگر کسى یک گناه کند، خداوند فقط یک ‏بار او را عذاب مى ‏کند؛ ولى اگر عمل خیرى انجام دهد خداوند ده برابر به او پاداش مى ‏دهد! من با دزدى کردن یک گناه کرده ‏ام؛ ولى آنچه از طریق دزدى به دست آوردم، مى ‏خواهم به دیگران (افراد نیازمند) صدقه بدهم و عمل دوم من چندین برابر ثواب دارد و یکى از ثواب ‏ها را من جایگزین آن گناه مى ‏کنم و بقیه ثواب ‏ها نیز به نفع من است. 
امام (علیه ‏السلام) ‏ به او گفت: بله عمل خیر، مانند صدقه دادن چندین برابر ثواب دارد؛ ولى به شرط اینکه این صدقه از راه حلال به دست آمده باشد، نه از راه حرام. 
 

بنابراین گر چه نیت شما خیر است، ولى راهى که انتخاب کرده ‏اید، نه تنها مشروع نیست؛ بلکه وسوسه شیطان است و او مى ‏خواهد شما را گرفتار کند! و شما را از طریق خیرخواهى و مذهبى فریب دهد. 


ارتباط زن و مرد نامحرم بسیار حساس، ظریف و در عین حال خطرناک است. روزى از عالم بزرگ مقدس اردبیلى پرسیدند: آقا اگر شما با یک زن نامحرم در یک اتاق قرار بگیرید، چه مى ‏کنید؟ او فرمود: به خدا پناه مى‌برم!! 
على ‏رغم اینکه او یکى از بزرگان اهل تقوا و معنویت بود، قرار گرفتن در چنین شرایطى را براى خود خطرناک دید. علت اینکه اسلام حتى قرار گرفتن زیر یک سقف و در یک جاى تنها با زن نامحرم را - اگر احتمال گناه داده شود - حرام مى ‏داند و اگر احتمال گناه نباشد، مکروه مى ‏شمارد؛ نشانگر حساسیت ارتباط بین زن و مرد نامحرم است، و راهى خطرناک است. پس بکوشید فقط از طریق امر به معروف و نهى از منکر، وارد شوید؛ آن هم در صورت مؤثر واقع شدن؛ در غیر این صورت شما تکلیفى ندارید.

پی‌نوشت:
[1]. سوره بقره (2)، آیه 195.

منبع: روابط پسر و دختر، محمدرضا احمدى، قم: نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ‏ها، دفتر نشر معارف، 1386 
 

در این زمینه حتما بخوانید:

آیات قرآنی مربوط به روابط دختر و پسر

احکام ارتباط دختر و پسر در اسلام

چرا جنس مخالف؟

رابطه دختر و پسر قبل از ازدواج (1)

رابطه دختر و پسر قبل از ازدواج (2)

راهکارهای سالم سازی ارتباط دختر و پسر

با پسرى دو ساله دوستم و تلفنى با هم در ارتباط هستیم و شدیدا نیاز جنسى داریم، باید چه کار کنیم؟

آیا ممنوع بودن ارتباط دختر و پسر موجب عدم شناخت قبل از ازدواج و سرانجام جدایى نمى‌شود؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.