چهارشنبه، 20 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دلیل وجوب حجاب زن

پرسش :

حجاب زن چه اهمیتی دارد و چرا واجب است؟


پاسخ :
«وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ»[1]
«و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است، آشکار نکنند و [اطراف] روسرىهاى خود را بر سینه خود افکنند [تا گردن و سینه با آن پوشانده شود]».

«حجاب»، در لغت به معناى پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح «پنهان کردن زن خود را از دید مرد بیگانه است». آنچه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است که در متون دینى و در کلام فقیهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبیر شده است.

حجاب و پوشش پیش از اسلام، در میان برخى از ملّت‌ها - از جمله ایران باستان و قوم یهود و شاید در هند - مطرح و از آنچه که در قانون اسلام آمده، سخت‌تر بوده است.[2] این دستور در دین اسلام، حدود سال‌هاى چهارم و پنجم تشریع گردیده است.[3]

حجاب، یکى از احکام ضرورى اسلام به شمار مى‌آید و شیعه و سنى بر آن، اتفاق نظر دارند. خداوند متعال در این باره سه آیه[4] در شهر مدینه، نازل کرده و در دو مورد آن[5]، به مسئله پوشش بانوان اشاره کرده است.[6] علاوه بر این، احادیث بسیارى درباره اهمیت و چگونگى حجاب نقل شده است.
حضرت على(علیه السلام) می‌فرمایند: «پوشیدگى زن به حالش، بهتر است و زیبایى‌اش را پایدارتر مى‌سازد».[7]

پی‌نوشت‌ها:
[1]. نور (24)، آیه 31.
[2]. مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 21.
[3]. باید توجه داشت که هر چند سال نزول آیات حجاب و پوشش، در کتب تفسیر و تاریخ ثبت نشده است؛ ولى باتوجه به اینکه از یک سو این آیات در سوره‌هاى احزاب و نور آمده و سوره احزاب از نظر ترتیب نزول پیش از سوره نور و بعد از سوره آل عمران قرار دارد و از سوى دیگر طبق نقل تفسیرنمونه سوره آل عمران در بین سال‌هاى دوم وسوم نازل گردیده است، مىتوان به خوبى حدس زد که سوره احزاب در سال‌هاى چهارم و پنجم نازل گردیده است. بنابر این آیه حجاب در این سال‌ها تشریع گردیده است. (محتواى این سوره نیز مؤید این مسئله مى‌باشد).
[4]. نور (24)، آیه 31 و احزاب (33)، آیه 59 و 33.
[5]. نور (24)، آیه 31 و احزاب (33)، آیه 59.
[6]. دو آیه در پاورقى ذکر شود.
[7]. «صِیانَةُ الْمَرأَةِ اَنْعَمُ لِحالِها وَ اَدْوَمُ لِجَمالِها»: مستدرک الوسائل، ج 14، باب 70.

منبع: احکام نگاه و پوشش: آرایش، روابط، گفت‌وگو (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، مولف: سید مجتبى حسینى؛ قم: نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‌ها، دفتر نشر معارف، 1393.

در این زمینه حتما بخوانید:

آیا بر زن لازم است در مقابل بچه نابالغ خود را بپوشاند؟

آیا زیر چانه نیز باید از نامحرم پوشانده شود؟

پوشش بدن براى زنان باید چگونه باشد؟

فلسفه حجاب چیست؟ حدود، کیفیت و رنگ پوشش بانوان باید چگونه باشد؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.