پنجشنبه، 21 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در ارتباط اجتماعى مشکل دارم، چه کنم؟

پرسش :

وقتى در حضور جمع هستم آرامش ندارم، نمى توانم راحت ارتباط برقرار کنم و اصلاً حرفى براى گفتن ندارم. کمک کنید از این حالت رهایى پیدا کنم.


شرح پرسش :
احساس مى کنم انسان اجتماعى و برون گرا نیستم؛ زیرا هنگام حضور در جمع دوستانه یا مهمانى حرف زیادى براى گفتن نمى یابم. اگر هم حرفى داشته باشم، نمى توانم صریح و با آرامش بیان کنم و مجبور مى شوم در گوشه اى ساکت بنشینم و فقط به صحبت هاى دیگران گوش داده، جواب آرى یا نه بگویم. این سکوت بیش از حد باعث نارضایتى و ناراحتى طرف مقابل مى شود؛ زیرا به قول خودشان من یک فرد با حال نیستم. فرق من با کسى که صحبت هایش روان است و به راحتى مى تواند در دل دیگران نفوذ کند و سخنان ارزشمند بگوید در چیست؟ چرا او با آرامش و راحتى نظرش را ابراز مى کند؛ ولى من با خجالت و احتیاط... احساس مى کنم وقتى کسى بار اول با من برخورد مى کند، مرا بهتر از آنچه هستم مى بیند؛ ولى بعد از مدتى برخوردش دگرگون مى شود و حتى سعى مى کند خود را کنار بکشد.
پاسخ :
در ابتدا لازم است توجه شما را به چند نکته روان شناختى جلب گردد:
 
یکم. یکى از ابعاد وجودى انسان، «بعد  اجتماعى» او است؛ به گونه اى که گفته اند: انسان موجودى اجتماعى است. و باید در بستر اجتماع با هم نوعان خود زندگى کند. پس همان طور که در دیگر ابعاد مانند بُعد شناختى و زیستى از رشدى مناسب برخوردار مى شود؛ بعد اجتماعى انسان نیز باید به رشد و تکامل کافى برسد تا بتواند به تدریج در صحنه هاى گوناگون با دیگران، روابط مناسب ترى داشته باشد؛ مهارت هاى اجتماعى را یاد بگیرد و در تکامل با هم نوعان خود، به یک رشد هماهنگ در تمام ابعاد وجودى خود دست یابد.
 
حال اگر به هر دلیلى، فرآیند اجتماعى شدن و یادگیرى مهارت هاى ارتباطى با دیگران و اطرافیان، به درستى تحقق پیدا نکند؛ فرد دچار اضطراب و فشارهاى روانى ناشى از آن مى شود و زمانى که به صحنه هاى متنوع و مختلف اجتماعى گام مى نهد، فشار و ناراحتى و کم رویى را بیشتر احساس مى کند. بنابراین، از همان ابتداى کودکى، باید به این بُعد مهم توجه کافى مبذول شود و خانواده ها، معلمان و مربیان، براى رشد و شکوفایى کودک در زمینه اجتماعى شدن و ایجاد ارتباط با همسالان و دیگران، از هیچ تلاشى دریغ نورزند. متأسفانه بعضى از خانواده ها یا معلمان و مربیان، به دلیل عدم آگاهى، نداشتن امکانات و قدرت، چنین زمینه اى را براى رشد کودک فراهم نمى سازند! در نتیجه کودک از نظر اجتماعى رشد لازم را نمى کند و وقتى به صحنه هاى بزرگ تر اجتماعى گام مى نهد؛ احساس مى کند قدرت دوست یابى ندارد و نمى تواند، با همکلاسى هایش صمیمى باشد، و قادر به ارائه سخنرانى، یا کنفرانس در برابر جمع نیست...  . بدین ترتیب، به رغم توان علمى اش، اظهار عجز مى کند و به تدریج گوشه گیر مى شود.
 

دوم. انسان ها همان طور که از نظر ویژگى هاى ظاهرى، متفاوت آفریده مى شوند و هیچ دو فردى - حتى دوقلوهاى همسان - یک سان نیستند؛ از نظر خصوصیات شخصیتى و ویژگى هاى اخلاقى و رفتارى نیز تفاوت هاى بسیار دارند. هر شخص، تحت تأثیر عوامل وراثتى و محیطى تقریباً به شخصیتى منحصر به فرد و متمایز از دیگران تبدیل مى شود. به همین سبب، روان شناسان بر تفاوت هاى فردى انسان تأکید بسیار مى ورزند. درون گرا و برون گرا بودن افراد نیز، در شمار این تفاوت ها قرار دارد. هر یک از این دو حالت کلى، منشأ رفتارهاى ظاهرى مى شود و به فعالیت هاى ویژه مى انجامد. البته تا وقتى از حد اعتدال و سطح بهنجار خارج نشود؛ نمى توان یکى از این دو حالت کلى را غلط و ناصحیح خواند. بنابراین، انسان درون گرا، تا وقتى گوشه گیر، کم رو و بدون اعتماد به نفس نشود، برچسب نابهنجارى نخواهد خورد.


سوم. گاه افراد، به خاطر عدم اعتماد به نفس، نمى توانند ارتباط هاى اجتماعى خود را توسعه دهند و به تدریج دچار خودکم بینى یا احساس ناکارآمدى مى شوند! در نتیجه فکر مى کنند نمى توانند در روابط اجتماعى خود، موفق باشند و انتظارات دیگران را در تعاملات اجتماعى برآورده سازند. اما اگر کم رویى و خجالت را کنار بگذارند، مشکل آنان به مقدار زیادى حل خواهد شد.
 
منبع: اختلالات رفتارى، ابوالقاسم بشیرى؛ نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، قم: دفتر نشر معارف، 1387.
 
در این زمینه حتما بخوانید:

لطفاً روشى به من یاد بدهید تا جرأتم زیاد شود و بتوانم حرف بزنم؟

براى جلوگیرى از هول شدن و کسب اعتماد به نفس، مرا راهنمایى کنید؟

جرأت کنفرانس دادن را ندارم؛ نمى توانم آنچه را که مى دانم بر زبان آورم. لطفا راهنماى ام کنید.

هنگام پرسیدن درس دچار اضطراب مى شوم و دست هایم مى لرزد و مورد تمسخر دیگران قرار مى گیرم. راهنمایى ام کنید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.