دوشنبه، 8 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راهکار کسب مهارت ارتباطى

پرسش :

چه کنم که مهارت‌هاى ارتباط با دیگران را در خود تقویت کنم؟


شرح پرسش :
نمى توانم محبت و دوستى‌ام را نشان دهم (خانواده و دوستانم) و بسیار کم حرف هستم و ارتباط با دیگران را به یاد ندارم و اگر در جمع باشم فقط با بله و خیر، به آنها جواب مى دهم، اینها مشکلات اصلى من است لطفاً راهنمایى کنید.
پاسخ :

تقویت مهارت هاى ارتباطى:

شما باید با تمرین، مهارت هاى ارتباطى را در خود تقویت کنید. برقرارى ارتباط با دیگران، یک نوع هنر است و این هنر قابل یادگیرى است؛ یعنى، همان طور که خیلى از رفتارها را با مشاهده رفتار دیگران و تمرین و تکرار آموخته ایم؛ مهارت هاى ارتباطى را نیز باید بیاموزیم و با تمرین و تکرار آنها را به عادت و ملکه تبدیل کنیم، آیا شما در سال هاى اول کودکى، مثل الان مى توانستید به راحتى غذا بخورید، لباس هاى خود را بپوشید، رانندگى کنید، مقصود خود را روى کاغذ بیاورید و بنویسید و...؟ هرگز؛ اما الان همه این مهارت ها را به راحتى و بدون اضطراب انجام مى دهید؛ بر این اساس مى توانید مهارت هاى ارتباطى را نیز یاد بگیرید. از همین الان یادگیرى این مهارت را آغاز کنید.
 
براى موفقیت در این کار با دقت به راه کارهاى زیر عمل کنید:
 
1. نخستین گام براى ایجاد ارتباط با دیگران، «جرأت ورزى» است؛ یعنى، بدون ترس و با جرأت، باب سخن را با دیگران باز کنید. البته ابتدا کمى دشوار است؛ مانند کسى که مى خواهد وارد استخر آب شود؛ ولى کمى از سردى آب دلهره دارد. اما وقتى داخل آب رفت، به تدریج احساس مى کند نگرانى او یک امر واقعى نبوده و آب نه تنها ترس ندارد؛ بلکه شنا کردن در آن، بسیار فرح بخش و لذت آور است.
 
2. در گام دوم کلمات «سلام و احوال پرسى» را بر زبان جارى کنید.
 
3. هنگام سلام کردن، بکوشید با نگاه محبت آمیز، انرژى مثبت و رابطه محبتى با طرف مقابل برقرار کنید.
 
4. با مشاهده رفتار و گفتار دیگران، بکوشید از تجربیات و مهارت هاى دیگران الگوبردارى کرده و از آنها استفاده کنید. البته الگو بردارى نباید منجر به تقلید کورکورانه از دیگران شود. به عبارت دیگر مهارت و فن را بیاموزید؛ خودتان آن را اجرا کنید.
 
5. جملات زیبایى که براى ایجاد ارتباط مناسب است، یادداشت و آنها را تکرار کنید تا در مواقع ضرورى از آنها بهره بگیرید.
 
6. اگر در مراحل آغازین، دچار مشکل شدید و گاهى در ایجاد ارتباط شکست خوردید، هرگز نهراسید و مأیوس نشوید. و با جدیت تمام به ایجاد ارتباط با دیگران اهتمام بورزید تا به تدریج بر این مهارت تسلط یابید. مطمئن باشید اگر تمرین و تکرار کنید و جرأت داشته باشید و از شکست نهراسید؛ طولى نخواهد کشید که مشکل ارتباطى شما برطرف خواهد شد و به راحتى با دیگران ارتباط عاطفى برقرار خواهید کرد.
 
منبع: اختلالات رفتارى، ابوالقاسم بشیرى؛ نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، قم: دفتر نشر معارف، 1387.
 
در این زمینه حتما بخوانید:

مهارت ارتباط با دیگران

اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.