يکشنبه، 12 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

وحیانی بودن الفاظ قرآن

پرسش :

آیا الفاظ قرآن هم وحی شده است؟


پاسخ :
در مبحث حدوث قرآن، افزون بر آنکه اهل بیت (علیهم‌السلام) اثبات کرده‌اند قرآن کلام الهی است و حادث؛ اما حادثی که از حدوث آن صفتی از صفات الهی انتزاع شده و به همین دلیل غیرمخلوق است، نکاتی فرموده‌اند که می‌توان از آنها استفاده کرد که الفاظ قرآن و ترکیب و نظم ادبی و حتی آهنگ آن وحیانی است.

از کلام امام صادق (علیه‌السلام) که فرمود: «فإن القرآن کلام الله ... أنزل من عند الله علی محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ (1) قرآن کلام خداوند است ... از نزد خدا بر محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است.»
سؤال و گفتگوی مردم درباره‌ی قرآن موجود بود و حضرت فرمود: همین کتاب حادث از نزد خدا بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است.

اگر امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «التوراة و الإنجیل و الزبور و الفرقان و کل کتاب أنزل کان کلام الله؛ تورات، انجیل، زبور، فرقان و هر کتابی که خدا نازل کرده، کلام خداست [و فرقی بین نازل شده‌ی کلامی و نوشتاری نیست]، قرآن نازل شده را کلام خدا خواند.»

احادیث این باب، دلالت خوبی بر وحیانی بودن الفاظ قرآن و متن آن دارد؛ زیرا اهل بیت (علیهم‌السلام) چند بار تأکید کرده‌اند که قرآن کلام و فعل خداست. گفتگو هم درباره‌ی قرآن موجود است که خدا آن را احداث کرده است.
تمام احادیثی که ارائه شد و قرآن را کلام خدا معرفی کردند همین حقیقت را اثبات می‌کنند؛ مانند: تعبیر امام علی النقی (علیه‌السلام): «و القرآن کلام الله»، (2) کلام امام باقر (علیه‌السلام): «کلام الخالق» (3) و سخن امام موسی بن جعفر (علیهم‌السلام): «إنه کلام الله». (4)

کلام امام صادق (علیه‌السلام) که قیدهای بیشتری آورده، دلالت روشن‌تری دارد: «هو کلام الله و قول الله و کتاب الله و وحی الله و تنزیله و هو الکتاب العزیز الذی لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه، تنزیل من حکیم حمید»: (5) قرآن کلام خدا، قول و سخن خدا، کتاب خدا، وحی خدا و نازل شده از جانب خدا [یا نازل کرده‌ی خدا] است. آن کتابی است عزیز (تغییرناپذیر و نفوذپذیر) که باطل (کاهش و افزایش و نادرستی) از پیش و پس آن (در گذشته، حال و آینده) بدان راه نیابد؛ چرا که فروفرستاده‌ای از سوی [خدای] حکیم و شایسته‌ی ستایش بالذات است.

پس همین قرآن موجود، کلام خداست؛ آن جهت خارجی که روی کاغذ آمده و آن حیث که مورد تکلم دیگران واقع می‌شود، این عنوان را ندارد. حیث کلام الله بودن قرآن به کسی دیگری، حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منتسب نمی‌شود.

کلامی از امیرمؤمنان (علیه‌السلام) نیز می‌تواند بفهماند حروف قرآن از جانب خداوند نازل شده‌اند و ادعای نزول معانی بر قلب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ریختن آن معانی در قالب الفاظ از جانب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سخنی باطل است. حضرت فرموده‌اند: «إنی لأعرف ... و حروفه من معانیه والله ما من حرف نزل علی محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) إلا أنی أعرف فیمن نزل و فی أی یوم و فی أی موضع»: (6) من حروف (ظاهر کلمات) را از معانی تشخیص می‌دهم (ظاهر و معنا را به خوبی می‌شناسم). سوگند به خدا هیچ حرفی (کلمه‌ای و آیه‌ای از آیات و کلمات قرآن) بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل نشد؛ مگر آنکه من می‌دانم درباره‌ی چه کسی، در چه روزی و در کدام مکان نازل شده است.

پس تمام حروف قرآن بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل می‌شده است. نزول حروف نشان می‌دهد الفاظ قرآن از نظر کلامی، کلام خدا هستند و این کلام به کاتبان القا شده و آنان نوشته‌اند.

خلاصه اینکه از نگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) قرآن از حوادث است و قدیم نیست. ایشان براهین محکمی بر این مدعا اقامه کرده‌اند. از مطالعه‌ی روایات، نکته‌ی دیگری نیز قابل استفاده است و آن اینکه همین قرآن موجود از جانب خدا احداث شده و بدین‌ترتیب الفاظ آن نیز خدایی است و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقشی در احدایث الفاظ قرآن - جز دریافت انتقال به خلق - نداشته است.
همچنین شاید مجموع احادیث بر وحیانی بودن الفاظ قرآن و متن آن قرآن دلالت داشته باشد؛ زیرا چند بار تأکید شد که قرآن کلام و فعل خداست و آن را خدا احداث کرده است. از سویی پرسش راوی درباره‌ی قرآن موجود است که آدمی تکلم، نطق و قرائت می‌کند؛ چنان که در حدیث دیگر امام رضا (علیه‌السلام) گذشت. به یقین پاسخ حضرت ناظر بر همین پرسش است؛ وگرنه اغرا به جهل لازم می‌آید.

پی‌نوشت‌ها:
1. صدوق؛ التوحید؛ ص 226-227، ح 7.
2. همان، ص 639-640، ح 864.
3. محمدبن مسعود عیاشی؛ تفسیر العیاشی؛ ج 1، ص 6، ح 14.
4. صدوق؛ التوحید؛ ص 224، ح 5.
5. همان، ص 638-639، ح 861.
6. همان، ص 14، ح 20.

منبع: علوم قرآن در احادیث اهل بیت (ع)، فرج الله میرعرب، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول (1394)

در این زمینه بیشتر بخوانید:

الهی بودن الفاظ قرآن
الفاظ قرآن را چه کسی آورده است؟
بررسی وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم با تأکید بر خطبه‌ی 186 نهج‌البلاغه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما