سه‌شنبه، 5 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پیشگیری از آفت دهان

پرسش :

آیا استفاده از مولتی ویتامین از آفت دهان پیشگیری می‌کند؟


پاسخ :
گرچه کمبود ویتامین با آفت دهان مرتبط است، اما خوردن روزانه‌ی مولتی ویتامین از بیماری‌‌های دهان، از جمله آفت پیشگیری نمی‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، استفاده مولتی ویتامین روزانه برای افرادی که به «آفت دهان عود کننده» (RAS) مبتلا هستند، اثری در پیشگیری ندارد. اما طبق بعضی از تحقیقات قدیمی‌تر، برای بیمارانی که کمبود ویتامین دارند استفاده از مولتی ویتامین با دوز بالا در پیشگیری مؤثر است. در یک تحقیق جدید، افراد شرکت کننده، کمبود ویتامین نداشتند و دوز ویتامین نیز خیلی پایین بود. در این تحقیق میزان ابتلا به مشکلات دهانی در افرادی که دارونما برای آنها تجویز شده بود، از افرادی که مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، بیشتر نبود.

یک متخصص بیماریهای دهانی در این زمینه می‌گوید: در بعضی بیماران، کمبود ویتامین سبب آفت دهانی می‌شود، به ویژه کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک در این میان نقش دارد.

حدود 40 درصد از جمعیت آمریکا مبتلا به آفت دهان می‌شوند که اغلب در سنین کمتر از 50 هستند. آفت دهان بین نوجوانان و جوانان شایع است و اغلب در مواقع استرس و فشار روحی (مثلاً در زمان امتحانات) به سراغ آنها می‌آید.

برای کاهش درد آفت دهان می‌توان از استامینوفن استفاده کرد و از خوردن نوشیدنی داغ پرهیز کرد. استفاده از دهان‌شویه آب نمک نیز مفید است.

منبع: دانستنی‌های پزشکی، محمد جواد واعظی، قم: نوید حکمت، چاپ اول (1396)

در این زمینه بیشتر بخوانید:

چه خوراکی‌هایی به بهبود آفت کمک می‌کنند؟

دلیل ابتلا به آفت دهان چیست؟

اگر به طور مکرر به آفت دهان مبتلا می‌شویم چه باید بکنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.