يکشنبه، 21 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بختک و درمان آن

پرسش :

بختک چیست و چگونه مى توان آن را درمان کرد؟


شرح پرسش :
سؤالى از شما داشتم که عامه آن را بختک مى نامند؛ نیرویى که در هنگام خواب کل بدن را احاطه کرده و در فرد احساس خفگى ایجاد مى کند؛ حتى شخص نمى تواند فریاد بزند و یا حتى از خواب بیدار شود این نیرو چیست؟ در صورتى که چندین بار شخص به این حالت دچار شود، باید چه کار کند تا از دست آن رها شود؟
پاسخ :
احساس خفگى در خواب، غیر از کابوس یا اختلال رویا است. این اختلالى که شما مطرح کردید، در اصطلاح «سندرم آپنه خواب» نامیده مى شود.
در این اختلال، جریان هوا در ناحیه دهان و بینى، براى چند ثانیه اى قطع مى شود و موجب بیدارى مکرر فرد در طول خواب مى شود. معمولاً آپنه خواب زمانى بیمارگونه تلقى مى شود که اقلاً در هر ساعت پنج حمله آپنه ظاهر شده یا حداقل سى آپنه در طول شب پدید آید و هر بار به بیدارى منجر شود. در واقع بیمار تمام شب را در بستر مى گذراند، بى آنکه خواب طبیعى کرده باشد.
تشخیص دقیق آپنه خواب و تعیین شدت آن، مهم و در بعضى موارد، نجات دهنده جان بیمار است.
درمان هاى چندى براى آپنه خواب در حال حاضر وجود دارد؛ مانند دارو درمانى، استفاده از وسایل مکانیکى نگاهدارنده زبان و...[1] به نظر مى رسد براى درمان این بیمارى، باید به روان پزشک یا پزشک عمومى مراجعه کنید تا در صورت تشخیص آپنه خواب، تحت درمان قرار گیرید.

پی‌نوشت:
[1]. کاپلان سادووک، خلاصه روان پزشکى، ج 3، صص 122-120.

منبع: اختلالات رفتارى، ابوالقاسم بشیرى؛ نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، قم: دفتر نشر معارف، 1387.

بیشتر بخوانید:

اختلالات خواب، شامل چه مواردی است؟
علل اختلال پر خوابی چیست و راهکارهای موثر در کنترل آن چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.