شنبه، 20 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اهمیت حدیث ثقلین

پرسش :

اهمیت حدیث ثقلین از چه بابتی است که حضرت امام خمینی(ره)، وصیت نامه سیاسی الهی خود را با آن آغاز می‌کنند؟


پاسخ :

حدیث ثقلین از احادیثی است که اهل سنت و شیعه، هر دو با سندهای متعدد از رسول خدا(ص) روایت کرده اند. پیغمبر اکرم(ص) بارها در طول زندگانی خویش به ویژه در روزهای پایانی عمر خود، مسلمانان را به دو چیز، قرآن و اهل بیت(عترت) خود سفارش کردند و راه سعادت ملت اسلامی را در پیروی از این دو با هم دانستند. امام خمینی(س) طلیعه وصیت نامه خویش را با این حدیث مزین کرد، تا در دوران احیای مجدد دین و اسلام همه مسلمانان را متوجه سازد که سعادت و رستگاری و پیروزی و موفقیت مسلمانان در گرو پیروی از این دو می باشد.

امام(س) می فرمود؛ امروز باید قرآن راهنمای مسلمین باشد و اگر امت اسلامی خواهان موفقیت است باید قرآن و فرامین آن را سرلوحه رفتار و اعمال خویش قرار دهد، ولی باید توجه داشت قرآن به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد، بلکه نیازمند کسانی است که قرآن مجسم باشند تا کلام و رفتار آنان برای مردم اسوه باشد.
امام(س) با نقل این حدیث معتقد بودند؛ هدف نهضت او چیزی جز احیای قرآن و اهل بیت(ع) نبوده است و تنها ملاک و معیار فهم و عمل درست، این دو ودیعه الهی است.  اتحاد و اتفاق واقعی بین مسلمین در پرتو پیروی از این دو به دست می آید.

" قالَ رسولُ اللَّه- صلَّی اللَّه علیه و آله و سلَّم: انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ.

الحمدُ للَّه و سُبحانَکَ؛ اللَّهُمَّ صلِّ علی محمدٍ و آلهِ مظاهر جمالِک و جلالِک و خزائنِ اسرارِ کتابِکَ الذی تجلّی فیه الأَحدیّةُ بِجمیعِ أسمائکَ حتّی المُسْتَأْثَرِ منها الّذی لا یَعْلَمُهُ غَیرُک؛ و اللَّعنُ علی ظالِمیهم اصلِ الشَجَرةِ الخَبیثةِ. 
و بعد، این جانب مناسب می‏ دانم که شمه ‏ای کوتاه و قاصر در باب «ثقلین» تذکر دهم؛ نه از حیث مقامات غیبی و معنوی و عرفانی، که قلم مثل منی عاجز است از جسارت در مرتبه‏ ای که عرفان آن بر تمام دایره وجود، از ملک تا ملکوت اعلی‏ و از آنجا تا لاهوت و آنچه در فهم من و تو ناید، سنگین و تحمل آن فوق طاقت، اگر نگویم ممتنع است؛ و نه از آنچه بر بشریت گذشته است، از مهجور بودن از حقایق مقام والای «ثقل اکبر» و «ثقل کبیر» که از هر چیز اکبر است جز ثقل اکبر که اکبر مطلق است؛ و نه از آنچه گذشته است بر این دو ثقل از دشمنان خدا و طاغوتیان بازیگر که شمارش آن برای مثل منی میسر نیست با قصور اطلاع و وقت محدود؛ بلکه مناسب دیدم اشاره ‏ای گذرا و بسیار کوتاه از آنچه بر این دو ثقل گذشته است بنمایم....

اکنون ببینیم چه گذشته است بر کتاب خدا، این ودیعه الهی و ما ترک پیامبر اسلام- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- مسائل أسف ‏انگیزی که باید برای آن خون گریه کرد، پس از شهادت حضرت علی (ع) شروع شد. خودخواهان و طاغوتیان، قرآن کریم را وسیله‏ ای کردند برای حکومتهای ضد قرآنی؛ و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- دریافت کرده بودند و ندای إِنّی تارکٌ فیکُمُ الثقلین در گوششان بود با بهانه‏ های مختلف و توطئه ‏های از پیش تهیه شده، آنان را عقب زده و با قرآن، در حقیقت قرآن را- که برای بشریت تا ورود به حوض بزرگترین دستور زندگانی مادی و معنوی بود و است- از صحنه خارج کردند؛ و بر حکومت عدل الهی- که یکی از آرمانهای این کتاب مقدس بوده و هست- خط بطلان کشیدند و انحراف از دین خدا و کتاب و سنت الهی را پایه گذاری کردند، تا کار به جایی رسید که قلم از شرح آن شرمسار است...

ائمه معصومین ما- صلوات اللَّه و سلامه علیهم- در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. و ما امروز مفتخریم که می‏ خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگِ سرنوشت‏ساز سر از پا نشناخته، جان و مال و عزیزان خود را نثار راه خدا می‏ کنند."( صحیفه امام؛ ج 21، ص 393)

بیشتر بخوانید:

مؤلفه‌های پیروزی ملت ایران در انقلاب و جنگ تحمیلی از دیدگاه امام خمینی (ره) چیست؟

جنگ نرم در اندیشه امام خمینی (ره) چیست؟

یک جوان مسلمان ایرانی، چه وظیفه‌ای در قبال نهضت امام خمینی (ره) دارد؟

نظر امام خمینی درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر چیست؟

شاخص‌ترین توصیه‌های حضرت امام خمینی به جوانان در قالب چه محورهایی است؟

سیر تطور فتاوای امام خمینی در رابطه با موسیقی چگونه است؟

نهاد خانواده از دید امام خمینی (ره)، چه خصوصیاتی دارد و چگونه قابل تعریف است؟

ویژگی‌ها، چالش‌ها و راهکارهای پیش روی جهان اسلام از منظر امام خمینی چگونه قابل تبیین و توضیح است؟

توصیه امام خمینی به نیروهای مسلح چیست؟

نقش و جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی چگونه قابل تبین است؟‏



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.