سه‌شنبه، 23 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

استدلال عمروعاص به حدیث غدیر!

پرسش :

استدلال عمروعاص به حدیث غدیر علیه معاویه چگونه بوده است؟


پاسخ :

پاسخ اجمالی:
عمرو عاص در پاسخ به نامه معاویه که از او برای جنگ صفین یاری خواسته بود، نسبت هایی که معاویه به حضرت علی داده بود را ناروا دانست و فضائل حضرت علی(ع) از جمله حدیث غدیر را به معاویه یادآور شد.
خطیب خوارزمى حنفى در کتاب «مناقب» نامه معاویه به عمرو عاص را که در آن وى را به یاریش در جنگ صفّین ترغیب کرده، آورده است و سپس جواب نامه عمرو به معاویه را ذکر کرده است.

پاسخ تفصیلی:
خطیب خوارزمى حنفى در کتاب «مناقب»(1) نامه معاویه به عمرو عاص را که در آن وى را به یاریش در جنگ صفّین ترغیب کرده، آورده است و سپس جواب نامه عمرو به معاویه را ذکر کرده است. در بخشى از نامه عمرو آمده است:
«وأمّا ما نسبتَ أبا الحسن أخا رسول الله و وصیّه إلى البغی والحسد على عثمان و سمّیت الصحابة فسَقةً، و زعمت أنّه أشلاهم على قتله، فهذا کذب وغوایة.
ویحک یا معاویة! أما علمت أنّ أباالحسن بذل نفسه بین یدی رسول الله(صلى الله علیه وآله) وبات على فراشه؟! وهو صاحب السبق إلى الإسلام والهجرة. وقد قال فیه رسول(صلى الله علیه وآله): «هو منّی وأنا منه». و «هو منّی بمنزلة هارون من موسى إلاّ أنَّه لا نبّی بعدی».
وقال فی یوم غدیر خُمّ: «ألا من کنتُ مولاه فعلىٌّ مولاه، أللّهمّ والِ من والاه، وعادِ من عاداه، وانصُر من نصره، واخذُل من خَذَله»؛ (و امّا این که تو به ابا الحسن، برادر رسول خدا و وصّى او، نسبت ظلم و حسادت بر عثمان را دادى، و صحابه را فاسق نامیدى، و گمان کردى که او آنها را به قتل عثمان، تشویق و تحریک کرده است، دروغ و فریبى بیش نیست.
واى بر تو اى معاویه! آیا نمى دانى که اباالحسن براى حفظ جان رسول خدا از جان خویش گذشت و در بستر او خوابید؟! او در اسلام و هجرت بر دیگران سبقت دارد و رسول خدا(صلى الله علیه وآله) درباره اش گفته است: «هو منّی و أنا منه»؛ (او از من و من از اویم). و نیز فرموده است: «هو منّی بمنزلة هارون من موسى»؛ و در روز غدیر خم فرموده است: «ألا من کنتُ مولاه فعلىّ مولاه، أللّهمّ وال من والاه، و عاد من عاداه، وانصُر من نصره، واخذُل من خَذَله»).

پی نوشت:
(1). مناقب، ص124 (ص 199، ح 240).

منبع: گزیده ای جامع از الغدیر، علامه شیخ عبدالحسین امینی، ترجمه محمد حسین شفیعی شاهرودی، موسسه میراث نبوت، چاپ سوم، ص 62.

مطالب مرتبط:

شبهات ابن تیمیّه در ابطال شأن نزول آیه عذاب واقع چیست؟

آیا عید غدیر ساخته و پرداخته شیعه است؟

اولین کسی که به سند حدیث غدیر اشکال وارد کرد که بود و چه کسانی به آن دامن زدند؟

چه کسی روز غدیر را روز عید قرار داده است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.