چهارشنبه، 24 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

منشأ بی حجابی با وجود فطری بودن «حجاب»؟!

پرسش :

با وجود فطری بودن حجاب، علت گسترش بی حجابی و بدحجابی در جوامع بشری چیست؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
برخی اشکال می کنند که با توجه به فطری بودن حجاب، چرا بی حجابی و بدحجابی رو به گسترش است؟ در پاسخ می توان گفت: فطری بودن یک مقوله، مانع تأثیرگذاری تبلیغات مثبت و منفی نیست. لذا شبهه پراکنی و تبلیغات منفی مخالفان حجاب، نقش مهمی در آسیب پذیری فرهنگ حجاب دارد، و استعمارگران برای نفوذ در جوامع اسلامی، به ترویج بی بندوباری از طریق گسترش بدحجابی و بی حجابی می پردازند. ضمن اینکه اثر پذیری زنان و دختران مسلمان از تبلیغات کشورهای استعماری و تقلید بدون منطق از پوششهای غربی، نقش مؤثّری در این زمینه دارد.

پاسخ تفصیلی:
برخی می گویند: با توجه به ریشه های فطری حجاب و پوشش، چرا بی حجابی و بدحجابی در سطح تمام جوامع گسترش دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم:

اولاً: فطری بودن یک مقوله، مانع تأثیرگذاری حرکت های تبلیغی به نفع یا بر ضرر آن نیست. همان گونه که تبلیغ و تبیین صحیح فلسفه حجاب در گسترش و تعمیق آن نقش دارد، در مقابل شبهه پراکنی و سم پاشی ها و تبلیغ منفی مخالفان نیز در آسیب پذیری فرهنگ حجاب نقش مهمی دارد. قراین و شواهد مختلف حاکی از این است که یکی از ترفندهای مهم استعمارگران برای نفوذ در کشورهای اسلامی، ترویج بی بندوباری از طریق گسترش بدحجابی و بی حجابی است.

«مستر همفر»، جاسوس استعمار انگلیس می گوید: «در مسأله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده ای به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن چادر مشتاق شوند ... پس از آن که حجاب زن با تبلیغات وسیع از میان رفت، وظیفه مأموران ما این است که جوانان را به عشق بازی و روابط نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله، فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند. لازم است زنان غیرمسلمان کاملاً بدون حجاب ظاهر شوند تا زنان مسلمان از آنان تقلید نمایند».(1)

«فرانتس فانون» درباره نقش حجاب زدایی دولت استعمارگر فرانسه در کشور اسلامی «الجزایر» می گوید: «اولین اقدام غیر فرهنگی که فرانسه در الجزایر صورت داد تلاش برای از بین بردن حجاب بود، و در این کار موفق هم شد، و هر چه بدن زن الجزایری را بیشتر عریان کرد چنگال استعمارگر بیشتر به حلقوم الجزایری فرو رفت. اما مجدداً زن الجزایری شخصیت خود را بازیافت و مبارزه علیه مطامع استعمار نیز آغاز گردید».(2)

او همچنین می گوید: «هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمار ممنوع بود در برابر او می گشاید، و بدن الجزایری را که عریان شده است تماماً به او نشان می دهد. پس از دیدن هر چهره بی حجاب، امیدهای حمله ور شدن اشغالگر ده برابر می گردد».(3)

ثانیاً: اثر پذیری زنان و دختران مسلمان از تبلیغ های کشورهای استعماری و تقلید بدون منطق زنان از مدل های پوشش غربی نیز در این زمینه نقش مؤثّری داشته است.

پی نوشت:
(1). خاطرات همفر جاسوس انگلیسی در ممالک اسلامی، همفر، مترجم: مویدی، محسن، امیرکبیر، تهران، 1362 شمسی، ص 84.
(2). حریم‌ عفا‌ف‌(حجا‌ب‌، نگا‌ه‌)، حسینیا‌ن‌، روح‌الله‌، سا‌زما‌ن‌ تبلیغا‌ت‌ اسلامی، تهران، 1373 شمسی، چا‌پ‌ دوم‌، ص 48.
(3). سالنامه زن، بهمن ماه، 1371، ص 34.

منبع: اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، 1386 شمسی، چاپ سوم، ص 525.

پرسش های مرتبط با حجاب:

من چگونه می‌توانم چادر پوشیدن با دلایل منطقی به دیگران توجیه کنم. یا اینکه دفاع از چادر کنیم؟

حجاب تا چه حد در رسیدن به معنویت می‌تواند موثر باشد؟

فلسفه اساسی حجاب چیست؟

چه راه هائی برای بهبودی وضع حجاب در جامعه وجود دارد؟

فایده‌های حجاب چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.