شنبه، 4 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه حرمت «استمناء»

پرسش :

آثار منفی «استمناء» بر شخصیّت و جسم یک فرد چیست؟


پاسخ :

پاسخ اجمالی:
عمل «استمناء» با منحرف ساختن سیستم انعکاس روانى در مسائل جنسى، احساس لذّت و توانایى را مختل مى سازد و به سرافکندگى و عقده حقارت و اختلال شخصیّت، منجر مى شود و از این گذشته به رشد جسمى جوانان نیز ضربه وارد مى سازد.

پاسخ تفصیلی:
گرچه بعضى از «پزشکان بى خبر» و «روان شناسان غیر محقّق» سعى دارند که عمل زشت و شوم «استمنا» را در نظر برخى از جوانان بى ضرر جلوه دهند، امّا نامه هاى فراوانى که از مبتلایان به ما رسیده، و مشاهدات حسّى و خارجى کاملا گواهى مى دهد که این سخن در واقع یک نوع انکار حقایق حسّى و اغفال مسلّم جوانان است.

در این جا مقاله مستدل و محقّقانه اى را از نظر خوانندگان عزیز مى گذرانیم که اقتباس از مقاله یکى از روان پزشکان معروف (دکتر چهرازى) در شماره 13 مجله دانشمند و پاسخ زنده اى براى این سؤال است.

نوجوانان با مسائل غامضى روبه رو هستند که از آن جمله «موضوع جنسى» است. در حقیقت در این مرحله از سن که تمایلات جنسى، به خود شکل مى گیرد و نوجوان پس از یک دوره کنجکاوى، به واقعیّت این غریزه آگاه مى گردد، هر گونه تشویق و تحریک جنسى آتش شهوت را در نهاد نوجوان شعله ور مى سازد.

سابقاً تحت تأثیر «تربیت مذهبى و آداب و رسوم اجتماعى» نوجوانان پایبند به اصولى بودند که به هنگام روبه رو شدن با غریزه جنسى، سختى و فشار را بر خود هموار مى کردند و با خویشتن دارى کمتر درصدد تحریک جنسى بر مى آمدند.

ولى امروز(1) مناظر سکسى در کوچه و خیابان و منزل و آگهى هاى تبلیغاتى و مشاهده عکس هاى لخت و مجلات و روزنامه ها و فیلم هاى سینمایى و تلویزیونى و داستان هاى سرگرم کننده، در بیدار کردن و بر انگیختن و تحریک این غریزه اثر فوق العاده اى دارد و در نتیجه در زندگى جدید، نوجوانان با تمایلات شدید و طغیانگر جنسى دست بگریبانند.

در این گیرو دار است که نوجوان به سبب پیشامدى با ارائه طریق به وسیله هم سن و سال ها، یا در خواب و مانند آن دچار انزال مى شود و چون از آن لذّت مى برد، درصدد تجدید عوامل آن بر مى آید و کم کم به استمناء منجر شده و مشکل بزرگى در زندگى نوجوان پدید مى آید.

برخى از پزشکان و روانشاسان معتقدند استمناء یک امر طبیعى است و نیاز به آن را نزد انسان و حیوانات یک امر عادى تصوّر مى کنند.

ولى این افراد غافلند که اگر این کار تکرار شود و به دفعاتى چند در هفته برسد باعث چه زیان هایى از نظر رشد جسمى و روانى نوجوانان خواهد شد (و متأسّفانه معمولا این عادات تدریجاً شدّت مى یابد و چون وسایل آن به آسانى در دسترس نوجوانان قرار دارد، زود به آن معتاد مى شود و به دفعات متعدّدى در فواصل کوتاه منتهى مى گردد).

عواقب شوم این عادت زشت و ناتوانى جنسى
با بررسى هایى که در سال هاى اخیر صورت گرفته، مخصوصاً با بررسى ها و مطالعاتى که ما روى متجاوز از هزار جوان نموده ایم مسلّم گردیده است که موضوع استمناء را نباید ساده تلقّى نمود. (دقّت کنید)

براى روشن شدن این مطلب لازم است بدواً فیزیولوژى غدد جنسى را متذکّر شویم:

یکى از نشانه هاى بلوغ، ترشّح «منى» از سلول هاى غدد بیضه ها مى باشد. هر قطره منى داراى میلیون ها تخم نر «اسپرماتوزوئید» و مایع لزج مخصوصى است که از غدّه هاى بیضه ترشّح مى شود و به وسیله مجراى منى وارد کیسه منى که در پشت کیسه مثانه جاى دارد، مى گردد.

کیسه منى تدریجاً پر مى شود و قسمتى از آن جذب بدن مى گردد و در رشد و نمو اندام نوجوان مؤثّر است و محرّک تمایلات جنسى مى باشد; ولى قسمت عمده آن باید تخلیه شود و در راه تولید مثل به کار رود.

در جوانانى که خود را کمتر در معرض تحریکات جنسى قرار مى دهند و معتقدات مذهبى و بهداشتى، آنها را از تحریکات نادرست باز مى دارد، هنگامى که کیسه منى پر شد معمولا در موقع خواب به صورت احتلام دفع مى گردد و تعادل بیولوژیکى برقرار مى شود و از این رو هیچ گونه نگرانى در مورد آنان نیست.

امّا نزد جوانانى که عوامل تحریک جنسى فراوان است و در محرومیّت به سر مى برند، تشبّث به استمناء تنها راه فراغ خاطر، پنداشته مى شود و چون آرامش خود را پس از هر تحریک، در استمناء مى بیند غالباً این عمل تکرار مى گردد; و هنگامى که تکرار شد و به هفته اى چند بار (یا بیشتر) رسید وضع روانى و جنسى نوجوان از حال طبیعى دگرگون خواهد شد و به اختلال نظم در مدار جنسى که علامت مهمّ آن ناتوانى جنسى است دچار مى گردد.

توضیح این که: هنگامى که ارضاى غریزه جنسى از راه طبیعى و ازدواج صورت مى گیرد، نوجوان از طریق مشاهده و لمس و سایر حواس، مرکز تحریکات جنسى او در مغز برانگیخته شده و از جهت فیزیولوژى تأثیراتى که از چشم و لمس و مانند آن به مراکز مغزى منتقل مى گردد انعکاس جنسى را مى سازد و عمل جنسى به صورت طبیعى انجام مى گیرد.

امّا در مورد استمناء قضیه کاملا برعکس است و این راه دگرگون مى شود و تخیّل و تصوّر مناظر خاص و لمس موضعى، جانشین عوامل تحریک طبیعى مى گردد و به این طریق یک سیستم انعکاسى انحرافى در مدار جنسى ایجاد مى شود.

هنگامى که این عمل تکرار گردد و «انعکاس انحرافى» در وجود جوان تثبیت شود، سبب مى گردد که وقتى بخواهد عمل جنسى را بطور طبیعى انجام دهد، نتواند; زیرا سیستم طبیعى راه ارضاى غریزه جنسى در او مختل شده است و به همین دلیل خود را در کامیابى به هنگام ازدواج ناتوان مى بیند.

این کیفیت شدیداً او را منقلب و ناراحت مى سازد و تکرار آن سر از یک نوع ناراحتى روانى بیرون مى آورد و ادامه آن شخصیت و روان او را تحت تأثیر قرار مى دهد (البتّه وحشت و نگرانى و دستپاچگى نوجوان در این حالت، خود نیز عامل تشدید آن خواهد بود در حالى که اگر عادت زشت خود را بکلّى ترک گوید و خونسردى خود را حفظ کند و عادت خوبى را جانشین آن عادت سازد، کاملا درمان پذیر خواهد بود).

اختلالات جسمى در مبتلایان به استمناء
نکته مهمّ دیگرى که در این جا باید بدان توجّه داشت این که: همان طور که گفتیم قسمتى از موادّ مترشّحه جنسى (منى) جذب بدن مى شود و سبب رشد و نمو نوجوان مى گردد، نه تنها در رشد و نمو جسمى او مؤثّر است بلکه در رشد روانى او نیز اثر بسیار دارد.

هنگامى که بر اثر استمناى مکرّر، این مواد بیرون مى ریزد، گذشته از پیدایش اختلال در رشد کامل جنسى، لاغرى، ضعف شخصیّت، ضعف اراده، کمى قدرت، حجب بسیار و کمرویى و تقلیل نیروى روانى را سبب مى گردد.
براى روشن شدن این دو موضوع بد نیست به چند نمونه از گفتار مبتلایان که پس از ازدواج ناکام شده اند یا از همسر خود لذّت نمى برند یا به سرد مزاجى و ناتوانى جنسى گرفتار هستند توجّه کنیم:

جوان متأهّلى اظهار مى داشت: «همسرم را تا سر حد پرستش دوست دارم ولى متأسّفانه از معاشرت با وى لذّت نمى برم و این امر مرا رنج مى دهد».

بانویى مى گفت: «سه ماه است ازدواج کرده ام امّا نمى دانم چرا در نظر شوهرم مانند یک تکّه چوب خشک هستم».

مرد جوانى اظهار مى داشت: «از هنگام بلوغ مکرّر این عمل زشت را انجام مى دادم; بعداً در تماس با همسر توفیقى حاصل نمى کنم، امّا هنگامى که تنها هستم فکر و خیال مرا تحریک مى کند.»

دو نفر جوان دیگر هنگام مراجعه اظهار مى داشتند: «به علّت تکرار این کار از آمیزش با همسر خود عاجزند و از این باب سخت شرمنده اند»

جوان دیگرى اظهار مى داشت: «شش ماه است همسر خود را عقد کرده امّا متأسّفانه به علّت ابتلا به این عادت بد، توفیقى به دست نیاورده و کامیاب نشده ام.»

این نکته نیز لازم به تذکّر است که جوانان گوشه گیر و عزلت طلب بیشتر در معرض ابتلاى این عادت زشت هستند و به همین دلیل لازم است جوانان از گوشه گیرى بى دلیل بپرهیزند و با انتخاب دوستان خوب و با ایمان براى خود، این عامل را از میان بردارند.

ضعف شخصیّت و وسواس
ضرر دیگرى که از این عادت زشت دامن جوانان را مى گیرد این است که غالب آنها پس از انجام این کار نادم و پشیمان مى شوند و با خود عهد و میثاق مؤکّد مى بندند که این عمل را تکرار نکنند; امّا متأسّفانه پس از فراهم شدن موجبات این کار، آن را تکرار مى کنند.

این توالى و تکرار «ندامت» و «اقدام»، روان آنها را به شدّت آزار مى دهد و سبب مى شود که نوجوان به ضعف شخصیّت، سستى اراده، شکّ و تردید، وسواس و «نورز جنسى» دچار گردد.

کوتاه سخن این که: عمل استمناء با منحرف ساختن سیستم انعکاس روانى در مسائل جنسى، احساس لذّت و توانایى را مختل مى سازد و به سرافکندگى و عقده حقارت و اختلال شخصیّت منجر مى شود و از این گذشته به رشد جسمى جوانان نیز ضربه وارد مى سازد. (پایان گفتار آقاى چهرازى)

یادآورى لازم: براى جلوگیرى از بروز این خطرات باید نوجوانان و جوانان، در عین این که ترس وحشت و دستپاچگى بى جهت به خود راه ندهند، با شدّت و جدیّت و امیدوارى کامل با این عادت شوم به مبارزه برخیزند.

نخست کوشش کنند که وسایل تحریک مصنوعى از قبیل عکس هاى لخت، رمان هاى عشقى، فیلم هاى گمراه کننده سینما و مطبوعات مبتذل را از دسترس خود خارج سازند و با تصمیم و همّت گِرد آنان نگردند.

سپس با انتخاب دوستان خوب و پرهیز از گوشه گیرى و حتّى خوابیدن در اطاق تنها و انتخاب ورزش هاى مفید و سرگرمى هاى سالم، اوقات فراغت خود را پر کنند بطورى که وقت بیکار نداشته باشند.

از معاشرت با افراد منحرف به شدّت بپرهیزند و با ساختن یک سلسله عادات خوب به جاى این عادت زشت، آن را از خود دور سازند.

هرگز فریب پاره اى از نوشته هاى مسموم و گفته هاى بعضى از اطّباى بى مطالعه و روان شناسان بى خبر که احیاناً جوانان را نسبت به این عمل شوم تأمین مى دهند، نخورند!(2)

پی نوشت:
(1). منظور زمان قبل از انقلاب اسلامى است.
(2). براى پیشگیرى افرادى که مبتلا نشده اند و هم براى ترک اعتیاد افرادى که گرفتارند، علاوه بر آن چه در بالا گفته شد، کتاب «مشکلات جنسى جوانان» را مطالعه نمایید.

منبع: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 349.

پرسش های مرتبط:

چرا تعدد همسر برای مرد وجود دارد ولی برای زن جایز نیست ؟

چرا ازدواج زن با مردان ادیان دیگر، اشکال دارد، اما برای مردان اشکال ندارد؟

چرا مرد مسلمان نمی تواند زن غیر مسلمان را به عقد دائم خود درآورد؟

چرا مهریه زن را نقد نمی گیرند تا مردم مهریه های سنگین و غیرقابل پرداخت را قرار ندهند؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.