يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

افکار جنسى و جنب شدن

پرسش :

مدت زیادى است که افکارى آزار دهنده به ذهنم مى رسد و فکر مى کنم در نتیجه آنها جنب مى شوم! و هنگامى که به بیرون و یا دانشگاه مى روم و یا سریال هاى تلویزیونى را نگاه مى کنم، یا در بیرون نامحرمى به من نگاه مى کند، احساس مى کنم جنب مى شوم، اما چون مدت زیادى است چنین افکارى به ذهنم مى رسد و تلاش من در جهت فراموشى آنها نتوانسته به طور کامل موثر واقع شود و زمان زیادى طول کشیده، از لحاظ روحى و روانى دچار مشکل شده ام! این افکار کمتر از ذهنم مى رود و انگار اختیار آنها دست من نیست و احساس اینکه مرتکب گناه شوم مرا بسیار رنج مى دهد این عمل مانع از انجام بسیارى از کارهاى مفید اجتماعى، علمى و حتى عبادى من مى شود. مرا راهنمایى کنید؟


پاسخ :
آنچه باعث این تفکرات و تصورات وسواس گونه شما شده، بیشتر به خاطر عدم آگاهى از حکم فقهى این مسئله است. اگر بدانید که احساس و یا احتمال جنب شدن موجب غسل نمى شود، از بسیارى از افکار رهایى مى یابید. بنابراین لازم است بدانید ترشحاتى که با اندکى شهوت و خوشایندى خارج مى شود، پاک است و غسل ندارد؛ ولى مایعى که همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج مى شود، حکم منى را دارد و موجب جنابت است. پس رطوبت هایى که غالبا هنگام برانگیختگى جنسى خارج مى شود، پاک است، مگر آنکه به حد (ارگاسم) برسد و بدن همراه آن سستى پیدا کند.
 
در اینجا ذکر یک قاعده کلى نیز مفید است و آن اینکه تا زمانى که یقین به خروج منى و یا رسیدن به آن حالت نهایى نباشد، حکم جنابت جارى نمى گردد. بنابراین به مجرد اینکه رطوبتى از بدن خارج شد و یا هیجانى در بدن به وجود آمد، جنابت حاصل نشده است. حال با توجه به حکم فقهى مسئله، نباید به افکار وسواس گونه خود ترتیب اثر بدهید و مطمئن باشید تا زمانى که یقین به حالت جنابت پیدا نکرده اید، غسل واجب نمى شود. از طرف دیگر آدم وسواسى نباید به شک خود اعتنا کند و باید مانند معمول مردم در مسئله طهارت و نجاست عمل نماید؛ یعنى، از هر چیزى که معمول مردم نجس مى دانند، اجتناب کند و در شستن لباس و بدن و تطهیرش مانند آنان از آب استفاده نماید و بیشتر از آن اسراف بوده و جایز نیست. وسواس از دام هاى شیطان است و تنها راه نجات بى اعتنایى به آن است.
 
جهت حل مشکل، بیان چند نکته لازم و شایسته است:
 
1. حل چنین مشکلاتى - به خصوص اگر وسواس فکرى باشد - نیازمند زمان است و باید با صبر و حوصله کافى و از طریق مشاوره حضورى یا مکاتبات متعدد، راه کارهاى ارائه شده پى گیرى و مورد عمل قرار گیرد.
 
2. براى تنظیم اوقات شبانه روز، جدولى تهیه نموده و کارها و فعالیت هاى شبانه روزى خود را در آن یادداشت کنید و بکوشید در برنامه، زمان خالى نداشته باشید. این برنامه باید متناسب با توانایى جسمى و روانى شما باشد و از هر گونه افراط و تفریط خوددارى گردد. اوقات فراغت را نیز با نوعى فعالیت ورزشى، نظافت اتاق، مطالعه روزنامه، انجام فعالیت هاى هنرى و هر کار مورد علاقه دیگرى، پر کنید.
 
3. از آنجا که معمولاً افکار مزاحم در تنهایى به ذهن افراد وارد مى شود؛ تا حد امکان از قرار گرفتن در مکان هاى خلوت به مدت زیاد بپرهیزید حتى مطالعات خود را در کتابخانه و قرائت خانه عمومى انجام دهید. در اتاق، تنها نخوابید؛ هنگام غذا خوردن، تنها نباشید و تنها مسافرت نکنید.
هرگاه احساس تنهایى کردید، از جاى خود برخیزید و با دیگران گفت و گو کنید. ورزش هاى دسته جمعى انجام دهید و ارتباط خود را با افراد متدین، بیشتر کنید و از گوشه گیرى بپرهیزید.
 
4. در طى 24 ساعت اوقات شبانه روز، زمانى را براى فکر کردن درباره همان مسائل و موضوعات مزاحم و اذیت کننده قرار دهید و هرگاه آن افکار در غیر آن ساعت مقرر، به ذهنتان وارد شد، به خودتان وعده دهید که زمان فکر کردن در این باره فلان زمان معین و مقرر شده است و از طرف دیگر در آن زمان ثابت و معین، بنشینید و در آن باره فکر کنید و بگذارید آن افکار، آن قدر به ذهنتان بیاید که شما را اذیت کند.
 
5. همیشه روى صفحه اى از کاغذ، موضوعات مختلف علمى و غیر علمى را یادداشت کنید تا در صورت هجوم افکار مزاحم، از آنها استفاده کنید (به عنوان جایگزین) با اختیار خود در آن باره بیندیشید و آن فکر مزاحم، کنار بگذارید. به هر حال همیشه موضوع جایگزین براى فکر کردن داشته باشید.
 
6. اگر در عمل نتوانستید، موضوعات جایگزین را به جاى افکار مزاحم وسواسى خود قرار دهید، کش نازکى را دور مچ دست خود ببندید و هرگاه بدون اختیار افکار مزاحم به سراغتان آمد، آن کش را بکشید و رها کنید تا با احساس درد، از آن فضاى روانى بیرون آیید؛ ناخودآگاه موضوع ذهنى تان عوض خواهد شد.
راه کارهاى فوق را حدود یک ماه به کار بگیرید.
 
منبع: اختلالات رفتارى، ابوالقاسم بشیرى؛ نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، قم: دفتر نشر معارف، 1387.
 
پرسش‌های مرتبط:

مدتى است که دچار شک در تمیز بودن بدن و لباس خود و دیگران شده‌ام و این شک باعث شده دچار اسراف شوم. چه کار کنم؟

وسواس یعنى چه و بر اساس چه ویژگى هایى مى توان آن را شناخت؟

از تنهایى رنج مى‌برم. دوست دارم هر چه زودتر ازدواج کنم تا به گناه نیفتم. راهنمایى‌ام کنید.

خواهرم وسواسی است به هیچ عنوان خوب نمی‌شود باید چه کار کنیم که خوب بشود؟

چگونه مشکل خجالت وکمروئی رابرطرف کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.