چهارشنبه، 22 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

موسیقی و نهی از منکر

پرسش :

بیشتر وقت‌ها در عروسی‌ها به پخش نوارهای موسیقی می‌پردازند که بعضی از آن‌ها از صدا و سیما هم پخش می‌شود؛ آیا نیروی انتظامی و یا بسیج و یا نهاد دیگری می‌توانند آن‌ها را از این عمل باز دارند و نهی از منکر کنند؟


پاسخ :

همه مراجع: اگر از نوع موسیقی حرام باشد، گوش دادن به آن جایز نیست و نهادهای یاد شده وظیفه دارند ارشاد و نهی از منکر کنند. صرف پخش شدن آن از صدا و سیما،‌دلیلی بر جواز آن نیست؛ ولی صداهای مشکوک اشکال ندارد.[۱]
تبصره. امر به معروف و نهی از منکر، متوقّف بر تشخیص موضوع و تحقق شرایط ا« ست و تعرش به خانه‌های مردم، جایز نیست و نیرهای انتظامی باید مطابق مقررات عمل کنند.
 

پی نوشت ها: 
[۱]ـ مکارم، استفتائات، ج ۲، ص ۱۳۷۲ و ۱۷۱۲؛ صافی، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۴۶۲ و ۱۴۵۹ و ج ۱، س ۱۰۱۶ و ۱۰۰۷؛ تبریزی، استفتائات، س ۱۰۷۱ و ۱۰۵۹؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۴۷ و ۹۴۶ و ۹۹۵؛ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۵۴ و ۱۰۶۶ و ۱۱۳۹؛ سیستانی، sistani.org، موسیقی، ش ۱۳ و ۲۲؛ بهجت، توضیح المسائل، م ۱۶۰۸ و متفرقه م ۲۰؛ نوری، استفتائات، ج ۱، س ۱۰۱۱ و ۱۰۱۵٫

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

پرسش های مرتبط: 

در مورد کسانی که در خوابگاه‌های دانشجویی به موسیقی‌های مبتذل گوش می‌دهند، چه باید کرد؟

آیا ملاک در تشخیص موسیقی حرام، نوع مردم است یا شخص؟

ملاک و مرجع تشخیص موسیقی و غنای حرام، در نظام اسلامی کیست: وزارد ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کارشناسان موسیقی، فقیهان و یا عرف؟

آیا می‌شود به نواری که از نظر قانونی غیر مجاز است؛ ولی شرعاً غنا و مطرب محسوب نمی‌شود، گوش داد؟

گوش دادن به ترانه و موسیقی‌های تولید شده در خارج، چه حکمی دارد؟

آیا میان انواع موسیقی‌ها ـ از قبیل اصیل (سنّتی)، کلاسیک، محلی، پاپ و … ـ تفاوتی در حکم هست؟

حکم انتشارات کتاب در زمینه مسائل آموزشی و تحقیقی موسیقی چیست؟

حکم نگه‌داری آلات موسیقی چیست؟

حکم خرید و فروش آلات موسیقی چیست؟

چاپ آگهی در مطبوعات و یا انعکاس در صدا و سیما به منظور جلب افراد مورد نظر، برای آموزش موسیقی چه حکمی دارد؟ آیا مصداق ترویج است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.