جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علاقه مفرط فرزند به موسیقی

پرسش :

من دختری ۱۴ ساله دارم که علاقه‌ی زیادی به موسیقی دارد. من نمی‌خواهم موضع‌گیری تندی نشان دهم که او زده شود و می‌دانم که اگر ما موضع گیری کنیم او باز مخفیانه این کار را انجام می‌دهد. من می‌خواهم این علاقه در او ماندگار نشود و بیشتر به برنامه‌های مذهبی جذب شود که خیلی به آن علاقه ندارد. لطفاً من را راهنمایی بفرمایید.


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

بارها گفته شده که موسیقی یک نیاز حقیقی برای انسان نیست؛ چراکه اگر کسی موسیقی گوش نکند، دچار مشکلی نخواهد شد. ما نیازی را حقیقی می‌دانیم که اگر آن را برآورده نکنیم یک ناهنجاری کنار آن به وجود بیاد؛ مثلاً اگر کسی گرسنه شود و نیاز او برآورده نشود، ممکن است خدایی نکرده به خاطر نیاز خود به مال مردم دست ‌اندازی کند. امّا اگر کسی یک سال موسیقی گوش نکند هیچ اتّفاقی نمی‌افتد؛ یعنی این‌طور نیست که بگوییم یک ناهنجاری در او به وجود می‌آید.

دلایل گوش دادن به موسیقی:

الف. بیکاری
خیلی از مواقع گوش دادن موسیقی به خاطر بیکاری است. در سؤال مطرح شد که این نوجوان دائم به موسیقی گوش می‌دهد؛ از این تعبیر معلوم می‌شود که بیکاری این فرزند زیاد است و والدین برای او برنامه‌ای ندارند.

ب. الگوی غلط
همچنین ممکن است بچّه‌ها بر اساس یک الگوی غلط به موسیقی علاقه‌مند شوند؛ به عنوان مثال در محیط های بیرون وقتی افراد در طبیعت ورزش می‌کنند، به جای این‌که از صدای طبیعت استفاده کنند، هندزفری در گوششان است. وقتی نوجوان این صحنه‌ها را ببیند ممکن است با خود فکر کند که این کار کلاس دارد.  

شیوه های موثر برای حل کردن بیکاری

الف. برقرار کردن ارتباط کلامی
والدین باید بچّه‌ها را فعّال کنند و با آن ها ارتباط کلامی مؤثر برقرار کنند. گاهی اوقات والدین دائم به فرزندان خود امر و نهی می‌کنند؛ این کار باعث می‌شود که نوجوان ترجیح دهد به جای گوش دادن به حرف پدر و مادر هندزفری در گوشش بگذارد و موسیقی گوش کند.

ب. افزایش ارتباطات اجتماعی مثبت
نکته‌ی بعدی این است که پدر و مادر ارتباطات اجتماعی فرزندشان را افزایش دهند؛ یعنی اجازه دهند بچّه با گروه هم سالان خود در محیط‌های مناسب مانند مسجد رفت و آمد کند.  

ج. مدل سازی
ما باید به فرزندان خود الگو ارائه دهیم و شهیدان بهترین الگو و نماد برای نوجوانان هستند.

پرسش های مرتبط:

پسر سه ساله ای دارم که تا حدودی شناخت جنسی پیدا کرده است. چگونه باید با او برخورد کنم.

لطفاً چند کتاب در زمینه‌ی تربیت کودک معرّفی بفرمایید.

لطفاً نکات و جنبه‌های تربیتی را که در مراسم عزاداری امام حسین علیه السّلام وجود دارد، بیان بفرمایید.

من و همسرم در اعتقاداتمان اختلاف داریم و دارای یک فرزند هستیم. آیا صلاح است که دوباره بچّه‌دار شویم؟​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.