يکشنبه، 1 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تأثیر دعا برای فرج در گشایش کار شیعیان

پرسش :

چگونه دعا برای تعجیل در «فرج» موجب گشایش کار شیعیان و رفع مشکلات آنها خواهد شد؟


پاسخ :
بر اساس روایات، یکی از عوامل تعجیل در فرج حضرت مهدی(عج) «دعا» است. از طرفی می دانیم دعا بدون درخواست قلبى و زمینه سازى براى تحقق آن موثر نخواهد بود؛ و لذا انسان باید با زبان و قلب طلب نماید و در عمل هم زمینه ساز خواسته های خود باشد و همین زمینه سازی و تلاش برای فراهم نمودن مقدمامت ظهور، خود موجب رفع نسبی مشکلات و گشایش در زندگی شیعیان خواهد شد.

امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در جواب سؤال هاى اسحاق بن یعقوب مى فرماید: «وَ أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ» (براى شتاب در گشایش حقیقى و کامل، بسیار دعا کنید؛ همانا فرج شما در آن است). (کمال الدین و تمام النعمة، ابن بابویه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، اسلامیه‏، تهران،‏ 1395 قمری‏، چاپ: دوم‏، ج ‏2، ص 485، باب 45 (ذکر التوقیعات الواردة عن القائم)، ح 4. )

مى دانیم که فرج و گشایش کامل شیعیان از تمام گرفتارى ها و فتنه ها در سایه ظهور حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) محقق مى گردد و تا زمانى که حضرت در غیبت به سر مى برد شیعه تحت فشار و ظلم و تعدى حاکمان ظلم و جور است. از این حدیث استفاده مى شود که یکى از عوامل تعجیل در فرج آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه) دعا است و همچنین مى دانیم که دعا بدون درخواست قلبى و زمینه سازى براى تحقق آن موثر نخواهد بود و لذا انسان باید با زبان و قلب بطلبد و در عمل هم زمینه ساز خواسته خود باشد و همین زمینه سازی و تلاش برای فراهم نمودن مقدمامت ظهور، خود موجب رفع نسبی مشکلات و گشایش در زندگی شیعیان خواهد شد.

منبع: hawzah.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.