دوشنبه، 23 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زمان های مستحب و مکروه برای بسته شدن نطفه

پرسش :

چه زمانی برای بسته شدن نطفه فرزند مناسب است؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

زمان های مستحب بسته شدن نطفه

۱. یکی از آن زمان ها شب اوّل ماه رمضان است.
۲. دوّمین زمان، شب جمعه و بعد از نماز عشاء است؛ در روایات داریم که اگر نطفه ی فرزند در این زمان تشکیل شود، امید آن می رود که  فرزند هم خَلقاً و هم خُلقاً شبیه والدین خود باشد؛ یعنی فرزند هم از لحاظ شباهت ظاهری و هم از لحاظ خصوصیّت های رفتاری، به والدین خود شبیه می شود.
۳. سوّمین شب، شب پنج شنبه است؛ در روایت داریم که اگر نطفه در آن زمان بسته شود، فرزند، عالمی از علماء یا حاکمی از حکماء دین خواهد بود.
۴. شب چهارم، شب سه شنبه است. در روایات داریم که اگر در  این شب نطفه بسته شود، فرزندانی به دنیا می آیند که دل آنها رحیم و جوان مرد است و دروغ نمی گویند و غیبت نمی کنند و تهمت نمی زنند.
۵. پنجمین زمان، شب دوشنبه است. در روایت داریم که اگر نطفه ی بچّه در این شب بسته شود، امید آن می رود که او حافظ کتاب خدا باشد و از هر چیزی که خدا برای او قرار داده است، راضی بشود.
۶. زمان ششم، روز جمعه است؛ البته منظور از روز جمعه بعد از نماز عصر یا زمانی که از لحاظ شرعی به آن عصر خطاب می کنند. در روایت داریم که اگر نطفه ی بچّه در این زمان بسته شود، از افراد دانا خواهد بود.
۷. هفتمین شب، شب جمعه است. اگر نطفه ی بچّه در این شب بسته شود، این بچّه سخنور می شود و خوب می تواند سخن بگوید؛ اگر بر روی این بچّه ها کار شود، خطیبان خوبی خواهند بود.
۸. هشتمین زمان، روز پنج شنبه است. اگر بسته شدن نطفه در روز پنج شنبه اتفاق بیفتد، این فرزندان شیطان ستیز می شوند؛ یعنی می توانند در مقابل شیطان مقاومت کنند.

زمان های مکروه برای بسته شدن نطفه

از لحاظ دینی بعضی از زمان ها برای بسته شدن نطفه مکروه است؛ من جمله:
۱. میان طلوع فجر و طلوع خورشید است که ما از آن به بین الطلوعین یاد می کنیم.
۲. بعد از غروب آفتاب تا رفتن سرخی خورشید به طرف مغرب است؛ یعنی در زمانی که می گویند: خوب است، نماز مغرب در آن زمان خوانده بشود. 
۳. شب خسوف است.
۴. شب و روز کسوف است.
۵. شب و روزی که در آن بادهای سیاه، سرخ یا زرد می وزد. الان در بعضی از نقاط کشور این امر وجود دارد؛ مثلاً وقتی طوفان شن در آنجا می آید گویا همه جا زرد می شود. 
۶. هنگام زلزله است.

تمام این موارد از کتاب وسائل شیعه باب نکاح بود که خدمت شما عرض کردیم.

پرسش های مرتبط:

تنبیه والدین برای فرزندان چگونه باید باشد؟

از چه سنّی بچّه را به مهد کودک بفرستیم؟

مسائل شرعی را از چه سنّی با فرزند مطرح کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.