چهارشنبه، 25 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راه‌های پیشگیری از اختلالات جنسی

پرسش :

نوجوانی هستم که هر چه می‌کنم نمی‌توانم شهوت خود را کنترل کنم؛ حتّی از راه ورزش و… نیز موفق نشده ام. لطفاً مرا راهنمایی کنید؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

راه‌های پیشگیری از اختلالات جنسی عبارت است از:

الف. کنترل فکری

اوّلین کاری که یک نوجوان باید انجام دهد این است که فکر خود را کنترل کند؛ یعنی اجازه ندهد که ذهنش به سمت تصوّرات گناه پیش برود؛ لذا توصیه‌ی ما به نوجوانان این است که در افکارشان شناگر باشند، نه شناور؛ یعنی برای فکر خود موضوع تعیین کنند.

 ب. پرهیز از بیکاری و تنهایی

کارشناسان معتقدند که اختلالات جنسی زاییده‌ی تنهایی است؛ مخصوصاً اگر این تنهایی همراه با بیکاری باشد؛ لذا توصیه می‌شود که نوجوان برای تمام اوقات خود برنامه ریزی داشته باشد و در طول روز خود را خسته کند؛ به گونه ای که اگر شب سر بر بالین گذاشت، سریع بخوابد.

ج. افزایش اعمال عبادی

نوجوان باید تفکّرات معنوی و اعمال عبادی خود را در حدّ منطقی گسترش دهد؛ به این صورت که نماز‌های یومیّه‌ی خود را مرتب بخواند و در طول روز تلاوت قرآن داشته باشد؛ این اعمال باعث می‌شود که رابطه‌ی انسان با خدا قوی تر شود و از گناه و پلیدی دوری کند؛ چراکه «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»[۱].  

د. پرهیز از محیط‌های آلوده

نوجوان نباید در محیط هایی که زمینه ی گناه در آن وجود دارد، رفت آمد کند؛ مثلاً اگر در محیطی حضور نامحرم زیاد است، بچّه نباید به آن محیط وارد شود.

ه. دعا و استمداد از خداوند

نوجوان باید در این مسیر از خدا استمداد بجوید و برای حفظ سلامت خود دعا کند؛ چراکه در روایات آمده است که دعا سلاح مؤمن است.

و. توجّه به تغذیه

افراد باید به هرم غذایی خود توجّه داشته باشند و هر چهار طبقه‌ی آن را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهند. برخی از نوجوانان به تشخیص خود به برخی از غذاهای پرانرژی و گاهی اوقات کم‌حجم روی می‌آورند؛ در صورتی که این کار درست نیست.

 تغذیه‌ی متعادل، تغذیه ای است که بر طبق همان چهار طبقه اصلی باشد؛ یعنی طبقه‌ی اوّل غلات و حبوبات، طبقه دوّم میوه‌جات و سبزیجات، طبقه‌ی سوم لبنیات و گوشت و طبقه‌ی چهارم مواد قندی و روغنی باشد.

پی نوشت:
[۱]. سوره‌ی عنکبوت، آیه ۴۵٫ همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز مى‏‌دارد.

پرسش های مرتبط:

بهترین راه ارتباط نوجوان و خانواده چیست؟

رابطه دختر و پسر در محیط دانشگاه باید چگونه باشد؟

چرا رابطه مجازی با نامحرم اشکال دارد؟

آرامش ندارم، برای رسیدن به آرامش باید چه کار کرد؟

چگونه می‌توان به خود شناسی رسید و استعداد خود را کشف و ذهن را طبقه بندی کرد؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.