سه‌شنبه، 31 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

وظیفه ی پدر برای ترغیب فرزند به نماز

پرسش :

من نمازخوان هستم، امّا مادر بچّه های من که ظاهراً سه یا چهار فرزند هم دارند، اهل نماز نیست. من باید چه کار کنم؟ یعنی از آن طرف قضیه را هم داریم!


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

در بخش اوّل ممکن است که در انتخاب [همسر] دچار مشکل شده باشند؛ یعنی در آن انتخاب دقّت کافی صورت نگرفته است؛ ولی حالا که این انتخاب صورت گرفته است و این وضعیت را هم داریم، چه کاری انجام دهیم؟ ببینید بر اساس آن آیه ی شریفه ای که در قرآن کریم در سوره نسا آمده است که « الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء»[۱]، مرد سرپرست زن است و مرد مدیر خانه است. یکی از کارهای خوبی که این مرد می تواند انجام دهد، این است که همسرش را در محیط های خوب بیشتر ببرد.

این کار خیلی تاثیر می گذارد؛ یعنی وقتی آدم ها در محیط های خوب می روند، نقش آنجا را می گیرند. مثلا الان که ما در ماه مبارک رمضان هستیم، در بسیاری از شهرها مراسم مناجات برگزار می شود؛ همچنین کمی جلوتر، شب های قدر را در پیش داریم و معمولا خانواده ها مقیّد هستند که در مراسم احیا شرکت کنند. خود این همراهی کردن همسر در محیط های سالم تاثیر می گذارد. ما باید او را در محیط های خوب ببریم تا انشاالله این گرایش در ایشان بیشتر شود.

امّا نکته دوم این است که ارتباط گیری خود را با خانواده های خوب بیشتر کنید. بعضی از خانواده ها هستند که برنامه ریزی ندارند؛ مثلا آقا نمی داند که خانمش با چه کسی رفت و آمد می کند. ممکن است که او با همسایه ای رفت و آمد کند که تقیّدات دینی نداشته باشد و یا این خانم خواهری دارد که متاسفانه تقیّدات دینی ندارد. وقتی که می بینیم او با چنین کسانی رفت و آمد دارد، «الْمَرْءُ عَلَى دِینِ خَلِیلِهِ وَ قَرِینِه‏»[۲]، انسان بر دین و منش رفیق و همنشینش هست. یعنی انسان ها بر مرام و منش همنشین خود هستند.

پی‌نوشت‌ها:
[۱]. النسا؛۳۵_ مردان، کارگزاران و تدبیرکنندگانِ [زندگى‏] زنانند.
[۲]. الکافی؛ ج‏۲، ص ۳۷۵، باب مجالسه أهل المعاصی.

پرسش های مرتبط:

به چه صورت می توانیم فرزندانمان را ولایت پذیر تربیت کنیم؟

گام اول در تربیت فرزند چیست؟

با دختری که دوست پسر دارد، چگونه برخورد کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.