پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فضیلت تلاوت سوره هود

پرسش :

تلاوت سوره هود چه فضیلتی دارد؟


پاسخ :
درباره فضیلت این سوره در حدیثی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمود:
«مَن قَرَأ هذِهِ السُّورَةَ اعطِیَ مِنَ الأجرِ وَالثَّوابِ بِعَدَدِ مَن صَدَّقَ هُوداً وَالأنبِیاءَ عَلَیهِمُ السَّلامُ وَمَن کَذَّبَ بِهِم وَکانَ یَومَ القِیامَةِ فِی دَرَجَةِ الشُّهَداءِ وَحُوسِبَ حِساباً یَسیراً؛ کسی که این سوره را بخواند، پاداش و ثوابی به تعداد کسانی که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانی که آنها را تکذیب کردند خواهد داشت و روز قیامت در مقام شهدا قرار می‌گیرد و حساب آسانی خواهد داشت».(1)
 
روشن است که تنها تلاوت خشک و خالی این اثر را ندارد، بلکه تلاوت همراه با اندیشه و سپس عمل است که انسان را به مؤمنان پیشین نزدیک و از منکران پیامبران دور می‌سازد و بدین‌رو به تعداد هر یک از آنها پاداشی خواهد داشت و چون با شهیدان امّت‌های گذشته هم هدف خواهد بود، جای تعجّب نیست که در درجه آنان قرار گیرد و حسابی ساده و آسان داشته باشد.
از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمود: «کسی که سوره هود را در هر جمعه قرائت کند، خداوند او را روز قیامت در زمره پیامبران مبعوث خواهد کرد و خطاهایی که مرتکب شده، روز قیامت برشمرده نمی‌شود».(2)
 
و نیز از امام صادق علیه السلام در روایتی فرمود: «کسی که این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد، خداوند نیروی فوق‌العاده‌ای به او خواهد داد و کسی که آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد، بر او پیروز و غالب می‌شود، تا آنجا که هر کس او را ببیند از او می‌ترسد».(3)
 
گرچه افراد ظاهربین و راحت‌طلب از این احادیث چنین برداشت می‌کنند که فقط همراه بودن خطّ و نقش قرآن با انسان برای رسیدن به این هدف‌ها بس است، ولی روشن است که منظور آن است که همچون یک دستورالعمل و برنامه زندگی همراه داشته باشد، پیوسته این برنامه را بخواند و اجرا کند در این صورت آن همه آثار را خواهد داشت، چه اینکه در این سوره دستور استقامت، مبارزه با فساد، همبستگی در راه هدف، و بخشی از تجربیّات و تاریخ اقوام پیشین که هر کدام از آنها یک درس پیروزی بر دشمن است وجود دارد.
 
پی‌نوشت:
1- مجمع‌البیان، ج 5، ص 239، آغاز سوره هود
2- وسائل‌الشیعه، ج 7، ص 410، ح 91716
3- تفسیر برهان، ج 2، ص 206

منبع: فضیلت سوره‌های قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابی‌طالب (ع)، ۱۳۸۹.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.