پنجشنبه، 11 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خدمات موکب‌های مسیر پیاده روی اربعین

پرسش :

این موکب‌ها در پیاده روی اربعین چیست و چه تعداد در مسیر موکب هست؟ و چه خدماتی به زائران می‌دهند؟


پاسخ :
از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله چادر‌ها یا سازه‌هایی تقسیم‌بندی شده است که هیأت‌هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر‌ها را بر عهده دارند! البته قریب به اتفاق این هیأت‌ها قبیله‌های عراقی هستند، عراقی‌ها به هیأت، موکب می‌گویند.

خدماتی که در این موکب‌ها داده می‌شود، شامل موارد زیر است:

انواع پذیرایی صبحانه، ناهار و شام: طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام انتخاب می‌کنید! مثلاً ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید! حتی تنور هم در کنار راه یافت می‌شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می‌توانید در طول مسیر میل بفرمایید! فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است، بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می‌کند!

انواع میوه: معمولاً میوه‌ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می‌دهند! انواع شیرینی‌جات. خرما و شیرینی‌های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می‌شود.

انواع نوشیدنی: چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است، چایی شکر معروف عراقی‌هاست! که در استکان‌های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می‌خواند! علاوه بر چایی قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر توزیع می‌شود.

محل خواب و استراحت: بعضی از موکب‌ها طوری شرایط موکب را طراحی کرده‌اند که محل استراحت زائران باشد، در این موکب‌ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می‌شود و معمولاً در هر ساعتی عده‌ای در این موکب‌ها مشغول استراحت هستند.

ایستگاه‌های امدادی، توزیع دارو و ملزومات پزشکی: در طول مسیر ایستگاه‌های امدادی تعبیه شده است که اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه‌ها از خدمات پزشکی بهره‌مند شود. در طول مسیر هلال احمر ایران نیز ایستگاه‌هایی دارد که به زائران خدمات می‌دهد.

ایستگاه‌های فرهنگی: در این ایستگاه‌ها بسته‌های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشورهای فرهنگی توزیع می‌شود.

خدمات متفرقه: برخی از موکب‌ها دست به نوآوری زدند و خدماتی به مردم ارائه می‌کنند که ممکن است مورد نیازشان باشد، مثلاً موکب‌هایی هستند که خیاط در آنها نشسته و با نخ و سوزن و چرخ خیاطی آماده است تا مشکل لباس یا کیف دستی شما را برطرف کند! در موکب‌هایی کفاش نشسته! در موکب‌هایی برخی با تلفنی در دست التماس می‌کنند که از تلفن آن‌ها استفاده کنی و با هر جای دنیا که می‌خواهی تماس بگیری!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما