جمعه، 12 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راه‌کار جلوگیری از ازدحام جمعیت برای زیارت اربعین

پرسش :

با توجه به ازدحام جمعیت برای زیارت اربعین، آیا این زیارت اختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام پیش و بعد از اربعین که نزدیک به روز اربعین است را نیز شامل می شود؟


پاسخ :
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
در صورتی که بعضی از زائران محترم بر اثر ازدحام زیاد نتوانند روز اربعین زیارت کنند، مانعی ندارد که به جای آن، قبل یا بعد آن زیارت کنند و ان شاء الله قبول است
 
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
ثواب خاص زیارت اربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت کند اما کسانی که در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آنجا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، ان شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آنها عنایت شود.
 
آیت الله العظمی نوری همدانی:
بلی، اختصاص به خود روز اربعین دارد اما در فرض سؤال اگر قبل از یا بعد از روز اربعین هم انجام شود ثواب خود را دارد.
 
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:
خواندن «زیارت اربعین» لازم نیست در کنار قبر یا دو حرم و نواحی آن باشد؛ می توان با فاصله هم در همان روز « زیارت اربعین» را خواند و از طرف دیگر به زیارت رفتن به عنوان «اربعین» در قبل و بعد نزدیک به روز اربعین، اشکال ندارد، بلکه خواندن زیارت اربعین در قبل و بعد نزدیک روز اربعین، رجاءً مانعی ندارد.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی:
زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است؛ لکن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشکل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می برند.
 
آیت الله العظمی سبحانی:
زیارت اربعین امام حسین(ع) مربوط به روز خاصّی است؛ البته باید مؤمنین زائر در انجام عمل رعایت حال دیگر زائرین را بنمایند و این عمل مهم را به گونه ای برگزار کنند که از هرگونه ایذاء پرهیز شود.
 
آیت الله العظمی علوی گرگانی:
ایام نزدیک اربعین چه قبل و چه بعد ثواب زیارت اربعین را دارد؛ گرچه خود اربعین زیارت اربعین ثواب بیشتری دارد.
 
منبع: ایرنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.