جمعه، 30 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چگونگی دستیابی به آرامش

پرسش :

چه کنیم که همیشه آرامش داشته باشیم؟


پاسخ :
مهم‌ترین عامل آرامش و به تعبیر دقیق‌تر، تنها عامل آرامش آدمی ایمان به خدا و یاد پروردگار مهربان و توجه به خالق عزیز  و حکیم است. قرآن کریم می‌فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (دل‌ها تنها به یاد خدا آرامش می‌یابند.) (1) بنابراین، هر چه ارتباط ما با خدا قوی‌تر باشد، آرامش‌مان بیشتر می‌شود. نماز، دعا، حضور در زیارتگاه‌ها، آمد و شد با افراد با ایمان و شرکت در جلسات قرائت قرآن و معارف دینی هر کدام به نوعی یاد خدا را در دل ما زنده می‌کنند و باعث آرامش ما می‌شوند.

علاوه بر آنچه گفته شد، توجه به نکات زیر هم کمک زیادی به آرامش ما می‌کند:

الف) هرگز حرف‌های یأس آور نزنید و از ارائه‌ی تحلیل‌های ناامیدکننده خودداری کنید. وقتی ما با این نوع سخنان آرامش دیگران را می‌گیریم، خودمان هم دچار اضطراب و آشفتگی می‌شویم.

ب) حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی اجازه ندهید که آدم‌ای مأیوس روحیه‌ی شما را خراب و شما را از رحمت خدا ناامید کنند. خودتان هم هرگز تلقین منفی به خودتان نکنید.

پ) بیکار نمانید و همیشه خودتان را با یک فعالیت سازنده سرگرم کنید. بسیاری از اضطراب‌ها، ناشی از بیکاری و توجه ذهن به موضوعات اضطراب آفرین است.

ت) از لذت‌های حلال بی‌بهره نمانید و همان‌طور که اهل بیت (علیهم السلام) سفارش کرده‌اند، کنار کار و عبادت به این بخش از زندگی هم توجه کنید.

ث) موفقیت‌های خود را پیوسته مرور کنید و همیشه از نعمت‌هایی که روزی‌تان شده است، سخن بگویید. این کار، شما را به خدا و حمایت‌های او دلگرم‌تر، اضطراب را از شما دور و آرامش را نصیب‌تان می‌کند.
 
پی‌نوشت:
1. سوره‌ رعد، آیه 28.

منبع: هفتاد و شش پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار، غلامرضا حیدری ابهری، انتشارات قدیانی، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.