چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

درباره مقام و منزلت زن در اسلام توضيح دهيد؟


پاسخ :
زن در اسلام:
بايسته است در اين رابطه سخنان گهربار پيامبر اكرم (ص) نقل شود. اين تعاليم ارزشمند در دشوارترين شرايط تاريخى براى زنان صادر شده است يعنى، در زمانى كه دختران را زنده به گور مى‏كردند و زن را مانند كالا به ارث مى‏بردند و مالك مى‏شدند و او را از هر گونه حقى محروم مى‏داشتند. پيامبر اكرم (ص) بدين وسيله بلندترين گام را در بدترين شرايط، براى احياى حقوق زن و پاس‏داشت كرامت انسانى وى برداشته است:
1. «بهترين شما آن كسى است كه نسبت به زن خود، سازگارتر و خيرخواه‏تر باشد و من از همه شما درباره زنان خيرخواه‏تر هستم».
2. «زنان همانا خواهران، مادران، خاله‏ها و عمه‏هاى شما هستند و ريشه وجود شما از آنان است و بايد در اوج عاطفه و مهربانى با آنان رفتار شود».
3. «نسبت به زنان، با تقوا باشيد و در رعايت حقوق آنان و توجه به ايشان، پرهيزگارى كنيد زيرا آنان امانت خداوند در دست شمايند و طبق دستور و قول پروردگار براى شما حلال و محرم شده‏اند. بر شما است كه حقوق آنان را مراعات نماييد و عادلانه و طبق عرف زمانه و شأن زنان، زندگى ايشان را تأمين كنيد».
4. «بهترين شما آن افرادى هستند كه با زنان خود، خوب و خوش باشند».
5. «ملعون و بازملعون است آن كسى كه در تأمين زندگى همسر خود، كوتاهى كند و حقوق خانواده را ضايع و آنان را ناراحت كند».(1)
زن و مرد، هر دو از اشرف مخلوقات جهانند و هيچ تفاوتى از نظر اصل آفرينش و مقام و مرتبت، ندارند. آن دو، مكمّل و برطرف كننده نيازهاى يكديگرند. اين‏كه برخى زن را موجودى پست‏تر مى‏دانند، تفكراتى موهوم و شيطانى است و از جهل و بى‏خبرى مردم سرچشمه مى‏گيرد. اميد است بتوانيم با مطالعه آيات قرآن و احاديث اهل بيت (ع) با ديو جهل و بى‏خبرى و اوهام مبارزه كنيم.(2)
پى‏نوشت‏
(1) احاديث، به نقل از بولتن انديشه، ويژه زن، صص 355 453
(2) براى مطالعه بيشتر نگ: مظلومى، فضيلت زنان علامه طباطبايى، زن در اسلام شهيد مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام‏


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.