پرسش :
خلاصه نظريات اخباريين چيست؟
پاسخ :
اخباريها، گروهي بودند که پيرو مکتب اخباريگري بودند که اين مکتب حدود چهار قرن پيش در شيعه پيدا شد.
مؤسس اين مکتب فردي است بنام ملا امين استر آبادي که شخصا مردي باهوش است و گروه زيادي از علماء، با او هم عقيده بودند.
اهم عقايد اخباريون:
1- منکر حجيت عقل هستند و آن را به عنوان يک دليل نميپذيرند.
2- آنان ميگويند فهم قرآن مخصوص پيغمبر(ص) و اهلبيت(ع) است و وظيفه ما رجوع به پيغمبر(ع) و اهلبيت(ع) است.
3- منکر حجيت «اجماع» هستند و آن را بدعت اهل سنت ميدانند.
بنا بر اين اخباريون از ادله چهارگانهاي که در فقه اسلام مورد استفاده قرار ميگيرد، تنها سنت را حجت ميدانند و به آن استناد ميکنند.
4- مدعي هستند که تمام رواياتي که در کتب اربعه (کافي، تهذيب، استبصار و من لا يحضره الفقيه) است صحيح بلکه قطعي الصدور هستند و ميتوان به آنها عمل کرد.
5- مکتب اخباريگري ضد اصل اجتهاد در اسلام است. آنان اجتهاد فقها در مسائل ديني را نميپذيرند و تقليد از غير معصوم را حرام ميدانند.
6- مدعي هستند که مردم موظفند مستقيماً به احاديث مراجعه و به آنها عمل نمايند و هيچ مجتهد و فقيهي را نبايد به عنوان مرجع تقليد واسطه قرار دهند.
اين مکتب در اثر مبارزات علمي افراد دانشمند و شجاعي مانند آيت الله العظمي وحيد بهبهاني و گروهي از شاگردان او مثل شيخ مرتضي انصاري(ره) منقرض شده و امروزه هيچ طرفداري ندارد.[1]
پی نوشت:
[1]-ده گفتار، استاد شهيد مطهري، اصل اجتهاد در اسلام، ص 106.
منبع: پایگاه حوزه
اخباريها، گروهي بودند که پيرو مکتب اخباريگري بودند که اين مکتب حدود چهار قرن پيش در شيعه پيدا شد.
مؤسس اين مکتب فردي است بنام ملا امين استر آبادي که شخصا مردي باهوش است و گروه زيادي از علماء، با او هم عقيده بودند.
اهم عقايد اخباريون:
1- منکر حجيت عقل هستند و آن را به عنوان يک دليل نميپذيرند.
2- آنان ميگويند فهم قرآن مخصوص پيغمبر(ص) و اهلبيت(ع) است و وظيفه ما رجوع به پيغمبر(ع) و اهلبيت(ع) است.
3- منکر حجيت «اجماع» هستند و آن را بدعت اهل سنت ميدانند.
بنا بر اين اخباريون از ادله چهارگانهاي که در فقه اسلام مورد استفاده قرار ميگيرد، تنها سنت را حجت ميدانند و به آن استناد ميکنند.
4- مدعي هستند که تمام رواياتي که در کتب اربعه (کافي، تهذيب، استبصار و من لا يحضره الفقيه) است صحيح بلکه قطعي الصدور هستند و ميتوان به آنها عمل کرد.
5- مکتب اخباريگري ضد اصل اجتهاد در اسلام است. آنان اجتهاد فقها در مسائل ديني را نميپذيرند و تقليد از غير معصوم را حرام ميدانند.
6- مدعي هستند که مردم موظفند مستقيماً به احاديث مراجعه و به آنها عمل نمايند و هيچ مجتهد و فقيهي را نبايد به عنوان مرجع تقليد واسطه قرار دهند.
اين مکتب در اثر مبارزات علمي افراد دانشمند و شجاعي مانند آيت الله العظمي وحيد بهبهاني و گروهي از شاگردان او مثل شيخ مرتضي انصاري(ره) منقرض شده و امروزه هيچ طرفداري ندارد.[1]
پی نوشت:
[1]-ده گفتار، استاد شهيد مطهري، اصل اجتهاد در اسلام، ص 106.
منبع: پایگاه حوزه