0
ویژه نامه ها

پرسش :

با مزاحمت‏هاى پسران چگونه برخورد كنيم؟


پاسخ :
در اين باره، توجه به سه نكته لازم است: نكته‏ى اول كه از همه مهم‏تر است و همان فلسفه‏ى حجاب به شمار مى‏رود آن است كه برخورد زن بايد حاكى از شخصيت متين باشد. آيه‏ى قرآن هم چنين دليل مى‏آورد كه فلسفه‏ى حجاب عبارت است از: »ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين.« )نور 24 / 31: اين بهتر است كه ]به عفت[ شناخته شوند تا مورد اذيت واقع نگردند. .
البته حجاب داشتن فقط در لباس پوشيدن نيست. به عبارت ديگر، نحوه‏ى حركت كردن، راه رفتن، سخن گفتن و همه‏ى اين‏ها بخشى از حجاب داشتن فرد است هر فردى با حركات ظاهرى‏اش شخصيت خود را به ديگران اعلام مى‏كند و نشان مى‏دهد كه آيا ديگران حق دارند بيايند و مزاحم او بشوند يا خير. اگر در جامعه هم توجه كنيد غالبا مزاحمت‏ها براى كسانى است كه خود زمينه‏ى ايجاد مزاحمت را براى مخاطب خويش فراهم مى‏كنند. در چنين فضايى است كه برتر بودن چادر بر حجاب‏هاى ديگر معنا پيدا مى‏كند. نكته‏ى دوم اين است كه گاه با وجود حجاب و متانت زن، افراد معدود و فوق‏العاده لاابالى وجود دارند كه حرمت هيچ چيز را نگه نمى‏دارند. قرآن كريم نحوه‏ى برخورد با اين گونه افراد را چنين معرفى كرده است: »و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما«. )فرقان 25 / 63: و هنگامى كه نادانان آن‏ها را مخاطب قرار دهند ]با جاهلان برخورد كنند[، با ملايمت پاسخ مى‏دهند. .
يعنى بندگان واقعى خدا كه همه‏ى شؤونات خود را رعايت مى‏كنند، وقتى با افراد جاهل و لاابالى مواجه مى‏شوند كه آنان را مخاطب قرار مى‏دهند، و طعنه و كنايه مى‏زنند و ساير مزاحمت‏ها را برايشان ايجاد مى‏كنند، سلام مى‏گويند. يعنى بى‏اعتنا و با بزرگوارى مى‏گذرند و همين بى‏اعتنايى كردن، كوبنده‏ترين پاسخ به آن‏هاست. افراد لاابالى با اين كارشان بيش‏تر مى‏خواهند برخورد و تنش ايجاد كنند و اگر كسى بى‏اعتنايى كند، دقيقا خواسته‏شان را نقص كرده و پاسخ خلاف انتظار و دندان‏شكنى به آنان داده است. البته حكومت دينى هم به نص قرآن كريم بايد با چنين افرادى برخورد شديد انجام دهد و آنها را مجازات كند. )سوره احزاب، آيه 60 - 61. .
سومين مطلب، قرار گرفتن در شرايط نامطلوب است. يعنى اقتضاى پاره‏اى از مكان‏ها، پرده‏درى و بى‏حرمتى به زنان است )نظير كاباره‏ها و مجالس عيش و نوش و امثال آن(. انسان عاقل اساسا به چنين جايى نمى‏رود و اگر برود و مورد مزاحمت واقع شود، نبايد كسى جز خودش را ملامت كند. )»فلا يلومن الا نفسه.«. در برخى احاديث، ترسو بودن را از صفات خوب زنان برشمرده‏اند. شهيد مطهرى در توضيح اين گونه احاديث، بيان مى‏دارد كه مقصود، ترسو بودن در موقعيت‏هاى اجتماعى و سياسى نيست، زيرا شجاعت در اين مواقع همان گونه كه براى مرد خوب است، براى زن هم خوب است. و اقدامات حضرت زينب )س( بعد از حادثه‏ى عاشورا به خوبى نشان مى‏دهد كه شجاعت زن نيز مى‏تواند به مراتب ستودنى‏تر از شجاعت هزاران مرد باشد؛ بلكه اين ترسو بودن دقيقا براى ورود به چنين مجامعى مورد نظر است. يعنى زن نبايد بگويد: من شجاعم و از اين گونه مجامع نمى‏ترسم و از مزاحمت مردان نامحرم ناراحت نمى‏شوم. )مرتضى مطهرى، تعليم و تربيت در اسلام، صص 166 - 171. .
اساسا ناموس زن حق شخصى او نيست كه هر گونه خواست خرجش كند؛ بلكه حق‏الله است. به همين دليل در منطق اسلام، اگر زن زنا كند، و خودش و همسرش يا پدرش بگويند ما راضى هستيم، چنين نيست كه حد الهى از او ساقط شود؛ همان طور كه در مورد مرد زناكار نيز چنين است. حرمت و حيثيت زن، حق‏الله است و رضايت همه‏ى انسان‏ها نمى‏تواند موجب اسقاط آن شود. بنابراين، كسى حق ندارد بگويد من به نداشتن حجاب همسرم رضايت دارم و از اين كه قرآن كريم مى‏گويد: »هر گروهى، اگر راضى هم باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا كنيد«، معلوم مى‏شود كه عصمت زن، حق‏الله است و به هيچ كس ارتباط ندارد. از نظر قرآن، زن به عنوان »امين حق‏الله« مطرح است. )عبدالله جوادى آملى، زن در آينه‏ى جمال و جلال، ص 437. .
خلاصه اين كه: راه مقابله با مزاحمت‏ها در سه مرحله انجام مى‏پذيرد:
- در مرحله‏ى عادى، گذاشتن حجاب و حفظ متانت و حرمت خود؛
- در مرحله‏ى مواجهه با افراد لاابالى‏تر، بى‏اعتنايى كردن؛
- در مرحله‏ى ورود به محل‏هاى ناامن براى ناموس زنان، خوددارى كردن به طور كامل و قاطعانه.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
بقعه شاه عباس غیب - خروک
بقعه شاه عباس غیب - خروک

بقعه شاه عباس غیب - خروک

بقعة صفا انگیز - کبگان
بقعة صفا انگیز - کبگان

بقعة صفا انگیز - کبگان

هزینه واکسیناسیون چقدر است؟
هزینه واکسیناسیون چقدر است؟

هزینه واکسیناسیون چقدر است؟

انفجار مهیب در مرکز فلسطین اشغالی
انفجار مهیب در مرکز فلسطین اشغالی

انفجار مهیب در مرکز فلسطین اشغالی

بند ۹ استغفار هفتادبندی امیرالمومنین (ع)/ میثم مطیعی
بند ۹ استغفار هفتادبندی امیرالمومنین (ع)/ میثم مطیعی

بند ۹ استغفار هفتادبندی امیرالمومنین (ع)/ میثم مطیعی

غریب کوچه‌ها شدن با من، غریب کربلا شدن با تو (زمزمه)/ مطیعی
غریب کوچه‌ها شدن با من، غریب کربلا شدن با تو (زمزمه)/ مطیعی

غریب کوچه‌ها شدن با من، غریب کربلا شدن با تو (زمزمه)/ مطیعی

تلاوت آیه 112 سوره انبیاء و ابتدای سوره حج/ استاد نعینع
تلاوت آیه 112 سوره انبیاء و ابتدای سوره حج/ استاد نعینع

تلاوت آیه 112 سوره انبیاء و ابتدای سوره حج/ استاد نعینع

تلاوت آیه 185 سوره بقره/ امین پویا
تلاوت آیه 185 سوره بقره/ امین پویا

تلاوت آیه 185 سوره بقره/ امین پویا

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن.../ محمد اللیثی
شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن.../ محمد اللیثی

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن.../ محمد اللیثی

نظری کن که سر به راه شوم (مناجات با خدا)/ میثم مطیعی
نظری کن که سر به راه شوم (مناجات با خدا)/ میثم مطیعی

نظری کن که سر به راه شوم (مناجات با خدا)/ میثم مطیعی

انصاف حیرت انگیز امیرالمؤمنین(ع)/ استاد حامد کاشانی
انصاف حیرت انگیز امیرالمؤمنین(ع)/ استاد حامد کاشانی

انصاف حیرت انگیز امیرالمؤمنین(ع)/ استاد حامد کاشانی

مناجات خوانی حاج مهدی رسولی
مناجات خوانی حاج مهدی رسولی

مناجات خوانی حاج مهدی رسولی

استوری | مناجات با خدا
استوری | مناجات با خدا

استوری | مناجات با خدا

چروکیدگی و نازکی برگها در گیاه سانسوریا
چروکیدگی و نازکی برگها در گیاه سانسوریا

چروکیدگی و نازکی برگها در گیاه سانسوریا

انسان های صالح چگونه میمیرند!
انسان های صالح چگونه میمیرند!

انسان های صالح چگونه میمیرند!

شهید حسین بادپا با بیان حاج قاسم
شهید حسین بادپا با بیان حاج قاسم

شهید حسین بادپا با بیان حاج قاسم

پاسخ به حادثه نطنز به روایت تحلیلگر مشهور عرب!
پاسخ به حادثه نطنز به روایت تحلیلگر مشهور عرب!

پاسخ به حادثه نطنز به روایت تحلیلگر مشهور عرب!

حکمت | جانم آزاد مهرم حلال! / استاد حسینی قمی
حکمت | جانم آزاد مهرم حلال! / استاد حسینی قمی

حکمت | جانم آزاد مهرم حلال! / استاد حسینی قمی

مزد روزه‌داری واقعی
مزد روزه‌داری واقعی

مزد روزه‌داری واقعی

گل یونس دلفی در لیگ کرواسی!
گل یونس دلفی در لیگ کرواسی!

گل یونس دلفی در لیگ کرواسی!

ماه میهمانی خدا
ماه میهمانی خدا

ماه میهمانی خدا