0
ویژه نامه ها

پرسش :

با توجه به تاکید اسلام به استفاده کم حتی از مباحها از دنیا چطور می توان این حدیث را که پیامبر(ص) زنان وعمل جماع را بسیار دوست می داشتند و به آن اقدام می کردند را جمع کرد.


پاسخ :
در پاسخ به این سؤال ابتدأ باید متذکر شویم :که در این باب چهار گونه روایات داریم که دو به دو مقابل هم هستند
1.دسته اول زياد آميزش كردن با زنان را نیکو می داند و از اخلاق انبيا بر می شمارد.
در كتاب سنن النبي می خوانيم كه حضرت رضا فرمودند: سه چيز از سنت پيامبران است :عطر زدن، زدودن موهاي زائد بدن و آميزش زياد با همسران[1].
اين روايت با سندهاي مختلفي روايت شده است از جمله در کفعمی آمده است محمد بن يحيي عن احمد بن محمد بن عيسي عن معمر بن خلاد قال سمعت علي بن موسي الرضا(ع) يقول «ثلاث من سنن المرسلين العطر و اخذ الشعر و کثرة الطروقة[2]؛ محمر بن خلاد مي گويد شنيدم حضرت رضا(ع) مي فرمود: سه چيز از سنت پيامبران است: عطر زدن، زدودن موهاي زائد بدن و کثرت طروقه».
طروقه در اين روايت دو گونه خوانده شده، طروقه به فتح طاء و طروقه به ضم آن.
در صورتي که طاء مفتوح باشد به معني همسران خواهد بود بنابراين مراد از آن کثرت همسران و ازدواج خواهد بود[3]. و در صورتي که طاء با ضمه خوانده شود به معناي آميزش خواهد بود با توجه بر قرائني معمولا اين روايت به کثرت آميزش معني مي شود گرچه احتمال کثرت همسران نيز بعيد نمي باشد.
حضرت رضا (ع) فرمود: در خروس پنج خصلت از خصال انبياء وجود دارد: آشنايى به اوقات نماز و غيرت و سخاوت و زياد آميزش و جماع كردن.[4]
2. در مقابل دسته اول روایاتی آميزش زيادي را منع می کند و مذمت می نماید:
در روايتي از پيامبر اکرم(ص) آمده است: کسي که خواستار باقي ماندن است در حالي که بقايي در دنيا نيست [يعني کسي که طالب بقاء نسبي و طول عمر است] صبحانه را صبح زود بخورد و کفش مناسب و خوب بپوشد و رداء خود را کوتاه کند و آميزش با زنان را کم کند. به پيامبر عرض شد منظور از کوتاه کردن رداء چيست حضرت فرمودند: کم کردن قرض و بدهي[5].
3.دستۀ سوم دوست داشتن زنان را از اخلاق پیامبران بر می شمارد:
امام صادق عليه السّلام فرمود: از اخلاق پيامبران دوست داشتن زنان است[6].
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: روشنى چشم من در نماز، و لذّتم در زنان قرار داده شده است.[7]
علامۀ طباطبائی می فرماید: قريب اين مضامین به طرق ديگرى نيز روايت شده است[8].
4. در مقابل دستۀ سوم روایاتی دوست داشتن زنان را عامل معصیت می داند:
امام صادق عليه السلام گويد: رسول خدا (ص) فرمود: اول چيزى كه خدا به آن نافرمانى و معصيت شد شش چيز بود: دوست داشتن دنيا، دوست داشتن رياست، دوست داشتن طعام، دوست داشتن خواب، دوست داشتن راحتى، و دوست داشتن زنان.[9]
با دقت در مفاهیم این روایات و اصول کلی دیگر که از آیات و روایات بدست می آید، می توان گفت این روایات متنافی و ناسازگار با هم نیستند چون اولا: از آيات قرآن و روايات استفاده مى شود که دنیا دارای دو جهت است:
1. به عنوان امر حقیقی و واقعی، مانند وجود زمین، کرات آسمانی، وجود انسان، قدرت، علم و حیات او و دیگر موجودات و حقایق نظام عالم مادی. به این لحاظ دنیا نه تنها مذموم و نکوهیده نیست بلکه نیکو و پسندیده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «دنيا مزرعه و كشتزار آخرت است»[10].
2. به عنوان امر اعتباری و غیر واقعی یعنی دنیا را هدف و نهایت آرزو و آمال قرار دادن و همه چیز را برای رسیدن به آن زیر پا قرار دادن. دنیا به این جهت مذموم و مورد نکوهش است و باعث فراموشی خداوند و آخرت می شود[11]. همان گونه که با دقت و تأمل در دو دسته از رواياتی که در بارۀ استفاده از مال و ثروت اندوزی وارد شده است روشن مي­شود كه اصل مال و ثروت در اسلام مذموم نيست، بلكه از آن جهت كه وسيله و ابزاري است براي رسيدن به آخرت ممدوح و پسنديده است. از اين رو است كه هنگامي كه حضرت علي ( ع) مردي را مشاهده كرد كه دنيا را مذمت مي­كرد، فرمود: «آيا تو در دنيا جرمي مرتكب شده­اي يا دنيا به تو جرم كرده است ...».[12]
در اسلام مال و كسب مال، پسنديده و در مواردي واجب است، ولي مال پرستي در برابر خدا پرستي سرزنش شده است. در دين اسلام مال وسيله­اي براي رسيدن به سعادت اخروي و تقرب به خدا است، نه هدف.[13]
در قرآن كريم مي خوانيم : اي كساني كه ايمان آورديد اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نسازد.[14]
پس در استفاده از نعمات دنیوی هر آنچه این معیار بر آن منطبق گردد، مورد مذمت است بر این اساس؛ کثرت آميزش در احاديث گفته شده به معناي فرو رفتن در شهوت راني نیست، بلکه توصيه به کثرت آميزش به جهت ايجاد محبت بين زن و شوهر و ازدياد نسل که به حسب روايات به آن توصيه شده است. همچنين به جهت شکسته شدن شهوت نفس که از آثار آن آرامش و جمع شدن حواس به جهت عبادت و دوري از گناهان ناشي از شهوت است؛ و دقیقا از این روست که دوست داشتن زنان هم می تواند عاملی در جهت خود سازی و تقرب و رضای الهی باشد، هم بزرگترین عامل برای معصیت الهی.
ثانیا: يكى از نكاتى كه در فهم و استنباط روايت بايد مورد توجه قرار بگيرد فرهنگ و فضاى فكرى زمان بيان احاديث است، در فضايى كه عده‏اى به لحاظ رهبانيت و سير و سلوك، زنها را رها نموده و بدين گونه دنيا را رها كردند، سفارش به مراوده بيشتر با زنان مى‏شود[15] و در فضايى كه زنبارگى و محيط شهوانى يا اختلاط و يا فريفتگى شايع مى‏شود، درمان يا سفارش به تخفيف و تقليل بهره‏مندى از دنيا از جمله آميزش با زنان، صورت مى‏پذيرد. بنابراين تفسير هر يك از دو روايت را در متن صدور آن بايد سنجيد و چه بسا هر دو، يك معنا را افاده كنند و آن اعتدال است؛ يعنى، نفى زياده‏روى مورد توصيه يكى و دوری از تفريط مورد توصيه ديگرى است.
بنابراین از مجموع روایات وارده در متون دینی در این باب این اصل کلی استنباط می گردد که بايد به قدري با لذت هاي حلال خود را ارضاء و اشباع کنيم که از فکر هرگونه لذت حرام مصون بمانيم، اما از سوي ديگر این اصل کلی را نیز داریم که بايد مراقب حفظ سلامتي خود باشيم و از افراط گري دوري کنيم. و باید با توجه به این اصول که خطوط اصلی و جهت گیری اسلام را نشان می دهند و حاکم بر سایر مواردند، این احادیث را معنا کرد.
البته ميزان و حد کثرت آميزش عرفي است و به حسب حالات اشخاص در پر شهوت و کم شهوت بودن و به حسب سنين مختلف متفاوت خواهد بود ولي روشن است که زيادي آميزش نبايد در حد افراط باشد.
پی نوشتها:
[1] سنن النبي (آداب ،سنن و روش رفتاري پيامبر گرامي اسلام ) نوشتۀ علامه طباطبايي و ترجمه حسين استاد ولي از انتشارات پيام آزادي فصل هشتم ص 83.
[2] کافي، ج 5، ص 320، نرم افزار جامع الاحادیث.
[3] بحارالانوار، ج 62، ص 5. نرم افزار جامع الاحادیث.
[4]مكارم الأخلاق-ترجمه مير باقرى، سيد ابراهيم، ج‏1، ص: 246، ناشر فراهانى‏. نرم افزار گنجینۀ روایات.
[5] مستدرك‏الوسائل الشيعه، ج : 13 ص : 388. نرم افزار جامع الاحادیث.
[6] آداب، سنن و روش رفتارى پيامبر گرامى اسلام، ص 83
[7] نام كتاب: سنن النبی (آداب، سنن و روش رفتارى پيامبر گرامى اسلام‏)، نويسنده: طباطبائی، سید محمد حسین، مترجم: حسين استادولى‏، ص 83، ناشر: انتشارات پيام آزادى‏، نرم افزار گنجینۀ روایات.
[8] نک: سنن النبى صلى الله عليه و آله، ترجمه محمد هادى فقهى‏،، ج‏1، ص: 148و 147، ناشر: كتاب فروشى اسلاميه‏‏، نرم افزار گنجینۀ روایات.
[9] جهاد النفس وسائل الشيعة-ترجمه صحت، ص 222. نرم افزار گنجینۀ روایات.
[10] (الدُّنيا مَزْرَعَةُ الآخِرَة)، بحار الانوار : 70 / 148 ، باب 124 .
[11] اقتباس از سؤال 994 (سایت: ۱۰۶۲).
[12] - نهج البلاغه ، صبحي صالح، خ 131.
[13] ر. ک: مکتب و نظام اقتصادی اسلام, مهدی هادوی تهرانی، ص 108
[14] منافقين، 9،يا ايها الذين امنوا لاتلهكم اموالكم و لا اولادكم عن ذكر الله. اقتباس از سؤال 1398 (سایت: ۱۴۲۲).
[15] (2) 157. على عليه السّلام فرمود: ازدواج كنيد، كه ازدواج سنّت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله است، زيرا كه آن حضرت مى‏فرمود: هر كه دوست دارد از سنّت من پيروى كند، از جمله سنّت من ازدواج است.
(4) 159. على عليه السّلام فرمود: گروهى از اصحاب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله آميزش با زنان، غذا خوردن در روز و خوابيدن در شب را بر خود حرام كرده بودند. امّ سلمه اين موضوع را به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله خبر داد، آن حضرت به سوى اصحاب آمد و فرمود: آيا به زنان بى‏رغبت شده‏ايد با آنكه من با زنان آميزش مى‏كنم، و روز غذا مى‏خورم، و در شب مى‏خوابم؟! پس هر كه از سنّت روى گرداند از من نيست؛ آداب، سنن و روش رفتارى پيامبر گرامى اسلام، ص 83.
http://farsi.islamquest.net
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات
کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

حکمت | سبقت و سرعت در کار نیک / استاد معاونیان (نسخه اینستاگرام)
حکمت | سبقت و سرعت در کار نیک / استاد معاونیان (نسخه اینستاگرام)

حکمت | سبقت و سرعت در کار نیک / استاد معاونیان (نسخه اینستاگرام)

امامزاده بی بی حلیمه خاتون - کلات
امامزاده بی بی حلیمه خاتون - کلات

امامزاده بی بی حلیمه خاتون - کلات

حکمت | برادران آخرالزمانی پیامبر / استاد عالی (نسخه اینستاگرام)
حکمت | برادران آخرالزمانی پیامبر / استاد عالی (نسخه اینستاگرام)

حکمت | برادران آخرالزمانی پیامبر / استاد عالی (نسخه اینستاگرام)

امامزاده حسن - بندر امام حسن
امامزاده حسن - بندر امام حسن

امامزاده حسن - بندر امام حسن

حکمت | سبقت و سرعت در کار نیک / استاد معاونیان
حکمت | سبقت و سرعت در کار نیک / استاد معاونیان

حکمت | سبقت و سرعت در کار نیک / استاد معاونیان

بقعه سید حبیب الله - قلعه کهنه ریز
بقعه سید حبیب الله - قلعه کهنه ریز

بقعه سید حبیب الله - قلعه کهنه ریز

بقعه شاه چراغ - باغ ناری
بقعه شاه چراغ - باغ ناری

بقعه شاه چراغ - باغ ناری

امامزاده جعفر - بین بنجو و سالم آباد
امامزاده جعفر - بین بنجو و سالم آباد

امامزاده جعفر - بین بنجو و سالم آباد

مهمان ویژه در بند امنیتی اوین!
مهمان ویژه در بند امنیتی اوین!

مهمان ویژه در بند امنیتی اوین!

وحشت اسرائیل از موشک‌های ایران به روایت یک جاسوس
وحشت اسرائیل از موشک‌های ایران به روایت یک جاسوس

وحشت اسرائیل از موشک‌های ایران به روایت یک جاسوس

جریان ترور سردار حجازی در فیلم هالیوودی
جریان ترور سردار حجازی در فیلم هالیوودی

جریان ترور سردار حجازی در فیلم هالیوودی

عشق امیرالمومنین به پیامبر اکرم(ص)/ استاد حامد کاشانی
عشق امیرالمومنین به پیامبر اکرم(ص)/ استاد حامد کاشانی

عشق امیرالمومنین به پیامبر اکرم(ص)/ استاد حامد کاشانی

روضه غربت (روضه مسلم بن عقیل)/ میثم مطیعی
روضه غربت (روضه مسلم بن عقیل)/ میثم مطیعی

روضه غربت (روضه مسلم بن عقیل)/ میثم مطیعی

خودم را بین آغوش تو می‌بینم شبیه حر(مناجات با خدا)/ مطیعی
خودم را بین آغوش تو می‌بینم شبیه حر(مناجات با خدا)/ مطیعی

خودم را بین آغوش تو می‌بینم شبیه حر(مناجات با خدا)/ مطیعی

دوستت دارم حسین(روضه)/ سیدمجید بنی فاطمه
دوستت دارم حسین(روضه)/ سیدمجید بنی فاطمه

دوستت دارم حسین(روضه)/ سیدمجید بنی فاطمه

استوری زیبا | الهی و ربی من لی غیرک
استوری زیبا | الهی و ربی من لی غیرک

استوری زیبا | الهی و ربی من لی غیرک

یاایهاالرسول بیا ببین (نوحه)/ حاج محمود کریمی
یاایهاالرسول بیا ببین (نوحه)/ حاج محمود کریمی

یاایهاالرسول بیا ببین (نوحه)/ حاج محمود کریمی

مناجات | ای قبله‌ی نمازگزاران آسمان: حاج محمود کریمی
مناجات | ای قبله‌ی نمازگزاران آسمان: حاج محمود کریمی

مناجات | ای قبله‌ی نمازگزاران آسمان: حاج محمود کریمی

ارتباط  میان استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
ارتباط میان استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

ارتباط میان استفاده از پستانک و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

سرباز ایرانی قاسم سلیمانی | نماهنگ
سرباز ایرانی قاسم سلیمانی | نماهنگ

سرباز ایرانی قاسم سلیمانی | نماهنگ