چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مصرف قرص، پودر و آمپول ويتامين ث ، چه نکاتی باید رعایت شود؟


پاسخ :
15 نکته مهم درباره استفاده از ويتامين ث
1 اسيد اسکوربيک يا ويتامين C يکي از محبوب‌ترين و مشهورترين داروهايي است که افراد سالم و بيمار هر دو به يک اندازه از مصرف آن لذت مي‌برند.
2 ويتامين C در گروه ويتامين‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌هاي 100 و 250 ميلي‌گرمي و قرص جوشان 1000 ميلي‌گرمي، پودر 500 ميلي‌گرمي و آمپول 500 ميلي‌گرمي در داروخانه‌هاي کشور موجود است. اما قرص جوشان آن به ويژه در فصول سرد سال طرفدار بيشتري پيدا مي‌کند.
3 ويتامين C، ويتامين محلول در آب است که از اجزاي ضروري براي ساخت و نگهداري کلاژن و بافت محيطي بين سلولي است. مصرف اين دارو سبب تقويت دستگاه ايمني و افزايش سرعت بهبود زخم مي‌شود، همچنين از تشکيل نيتروزآمين‌ها و نيتروز اوره‌هاي سرطان‌زا جلوگيري مي‌کند.
4 ميزان مصرف اين دارو بر اساس نوع بيماري تعيين مي‌شود. به‌طور مثال، در درمان بيماري اسکوروي روزانه 100 ميلي گرم تا 2 گرم از راه خوراکي يا تزريقي مصرف مي‌شود يا در سوختگي‌هاي شديد روزانه 200 تا 500 ميلي‌گرم به وسيله پزشکان توصيه مي‌شود.
5 اسيداسکوربيک نيز مانند داروهاي ديگر عوارضي از خود نشان مي‌دهد که اغلب دستگاه عصبي، پوست، گوارش و ادراري را درگير مي‌کند. شايع‌ترين اين علايم شامل سرگيجه، درد در محل تزريق، اسهال، سوزش سردل، افزايش دفع ادرار يا تخريب دندان‌ها با مصرف طولاني مدت قرص‌هاي جويدني است.
6 افراد دچار کمبود آنزيم G6PD بايد از مصرف زياد اين دارو بپرهيزند زيرا احتمال بروز کم‌خوني در اين افراد با مصرف اسيداسکوربيک محتمل است.
7 ويتامين C تزريقي در معرض نور به تدريج تيره مي‌شود اما تغيير رنگ جزيي تاثيري در اثر درماني آن ندارد.
8 ويتامين C تزريقي را مي‌توان به صورت رقيق شده يا رقيق نشده استفاده کرد.
9 از محلول خوراکي ويتامين C مي‌توان همراه غذا استفاده کرد.
10 قرص‌هاي جوشان اين ويتامين را بايد در يک ليوان‌ آب حل و بلافاصله مصرف کرد.
11 ويتامين C را در ظروف غيرفلزي مقاوم در برابر هوا، دور از حرارت و نور خورشيد در دماي 15 تا 30 درجه سانتي‌گراد نگهداري کنيد.
12 مصرف زياد اين دارو در دوران بارداري توصيه نمي‌شود. همچنين سيگاري‌ها و افرادي که قرص ضدبارداري مصرف مي‌کنند، نياز به مصرف ويتامين بيشتري به صورت مکمل دارند.
13 درباره اين ويتامين، مهم‌ترين توصيه‌اي که‌ به خانواده‌ها گفته مي‌شود، اين است که براي تامين ويتامين C لازم به منابع غذايي طبيعي توجه بيشتري نشان دهند تا دارو.
14 ويتامين C مي‌تواند سبب افزايش توان جذب آهن شود.
15 موارد مصرف ويتامين C در پيشگيري و درمان بيماري اسکوروي، کمک به درمان سوختگي‌هاي شديد، بهبود شکستگي يا زخم بيماري‌هاي مزمن است.
منبع: www.salamat.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.