پرسش :
علت ناكاميها در اهداف چيست؟
پاسخ :
عدم موفقيت برخي در كارها و آنچه طلب ميكنند، نه بدان است كه بگوئيم از ابتداء تقديرشان چنين بوده و نبايد به خواستههاي مشروع خود برسند. بلكه بدان جهت است كه احياناً بدون برنامه صحيح و تدبير درست اقدام به انجام ميكنند. اينها بايد به جستجوي علت عدم موفقيت باشند. اگر علت خارج بودن عمل از عهده شخص است. طبيعي است كه مواجه با شكست خواهد شد. ضعف فكري، بدني و سلامت جسماني باعث فائق نيامدن بر مشكلات است. انتظار فرد اگر بيش از توانايي او در ابعاد مختلف باشد و هرگز به سعادت نميرسد. گاهي شخص قدرت فكري بدني دارد. لكن مانع خارجي وجود دارد مثل اين كه پدر و مادر دختر موافق با ازدواجش با فلان جوان نيستند. و يا فقر مالي سبب رسيدن به آرزوها و خواستهها هست. و يا اين كه كه پيگير و جدّي در رسيدن به خواستهاش نيست.
بنابراين شخصي كه از رسيدن به خواستهاش محروم شده، پس از علتيابي بايد ارزيابي بكند. اگر قادر است. علت و مانع را از ميان بردارد، هر چند با زحمت و تلاش و زمان طولاني باشد بايد اقدام كند. و اگر به هيچ وجه قادر نيست، خواسته و هدف ديگري را جانشين آن كند. و يا اگر در يك هنر موفق نميشود هنر ديگري را جانشين آن كند. و در هنگام رفع موانع آرامش روحي و اطمينان به نفس را حفظ كند.
و صبر را كه رأس ايمان است، ابزار كارش قرار دهد.
ابوبصير ميگويد: شنيدم امام صادق«عليه السلام» فرمود : آزاد مرد در همه احوال آزاد مرد است، اگر گرفتاري برايش پيش آيد، صبر كند و اگر مصيبتها بر سرش ريزد، او را شكسته نكند، اگر چه اسير شود و مغلوب گردد و سختي جايگزين آسايشش شود. چنانكه يوسف صديق امين «صلي الله عليه وآله» را بردگي و مغلوبيت و اسارت زيان نبخشيد، و تاريكي و ترس چاه و آنچه بر سرش آمد زيانش نزد تا خدا بر او منت گذارد و ستمگر سركش را بنده او كرد، بعد از آن كه مالك او بود، خدا او را به رسالت فرستاد و به سبب او به امتي رحم كرد. صبر اين چنين است و خير در پي دارد، پس شكيبا باشيد و دل به شكيبائي دهيد تا پاداش ببينيد.
نكته لازم و آخر آنكه اساساً اين جهان بيني درست نيست كه ما براي كاميابي آمدهايم . قرآن ميفرمايد آيا انسان به هر تمنا و خواهش بايد دست يابد؟ (سوره نجم آيه 23) خير ! خداوند نا محدود و انسان محدود و نقد طلب است . خداوند قصد تربيت و رشد آدمي را دارد. بنابراين محروميت چند فايده دارد. گاه به اشتباهات آگاهي ميدهد، گاهي از بتها و وابستگيها جدا ميكند و گاهي در آينده مصلحتهاي برتر را نشان ميدهد.
www.eporsesh.com
عدم موفقيت برخي در كارها و آنچه طلب ميكنند، نه بدان است كه بگوئيم از ابتداء تقديرشان چنين بوده و نبايد به خواستههاي مشروع خود برسند. بلكه بدان جهت است كه احياناً بدون برنامه صحيح و تدبير درست اقدام به انجام ميكنند. اينها بايد به جستجوي علت عدم موفقيت باشند. اگر علت خارج بودن عمل از عهده شخص است. طبيعي است كه مواجه با شكست خواهد شد. ضعف فكري، بدني و سلامت جسماني باعث فائق نيامدن بر مشكلات است. انتظار فرد اگر بيش از توانايي او در ابعاد مختلف باشد و هرگز به سعادت نميرسد. گاهي شخص قدرت فكري بدني دارد. لكن مانع خارجي وجود دارد مثل اين كه پدر و مادر دختر موافق با ازدواجش با فلان جوان نيستند. و يا فقر مالي سبب رسيدن به آرزوها و خواستهها هست. و يا اين كه كه پيگير و جدّي در رسيدن به خواستهاش نيست.
بنابراين شخصي كه از رسيدن به خواستهاش محروم شده، پس از علتيابي بايد ارزيابي بكند. اگر قادر است. علت و مانع را از ميان بردارد، هر چند با زحمت و تلاش و زمان طولاني باشد بايد اقدام كند. و اگر به هيچ وجه قادر نيست، خواسته و هدف ديگري را جانشين آن كند. و يا اگر در يك هنر موفق نميشود هنر ديگري را جانشين آن كند. و در هنگام رفع موانع آرامش روحي و اطمينان به نفس را حفظ كند.
و صبر را كه رأس ايمان است، ابزار كارش قرار دهد.
ابوبصير ميگويد: شنيدم امام صادق«عليه السلام» فرمود : آزاد مرد در همه احوال آزاد مرد است، اگر گرفتاري برايش پيش آيد، صبر كند و اگر مصيبتها بر سرش ريزد، او را شكسته نكند، اگر چه اسير شود و مغلوب گردد و سختي جايگزين آسايشش شود. چنانكه يوسف صديق امين «صلي الله عليه وآله» را بردگي و مغلوبيت و اسارت زيان نبخشيد، و تاريكي و ترس چاه و آنچه بر سرش آمد زيانش نزد تا خدا بر او منت گذارد و ستمگر سركش را بنده او كرد، بعد از آن كه مالك او بود، خدا او را به رسالت فرستاد و به سبب او به امتي رحم كرد. صبر اين چنين است و خير در پي دارد، پس شكيبا باشيد و دل به شكيبائي دهيد تا پاداش ببينيد.
نكته لازم و آخر آنكه اساساً اين جهان بيني درست نيست كه ما براي كاميابي آمدهايم . قرآن ميفرمايد آيا انسان به هر تمنا و خواهش بايد دست يابد؟ (سوره نجم آيه 23) خير ! خداوند نا محدود و انسان محدود و نقد طلب است . خداوند قصد تربيت و رشد آدمي را دارد. بنابراين محروميت چند فايده دارد. گاه به اشتباهات آگاهي ميدهد، گاهي از بتها و وابستگيها جدا ميكند و گاهي در آينده مصلحتهاي برتر را نشان ميدهد.
www.eporsesh.com