يکشنبه، 30 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

به استناد مطلبي كه در صفحه 256 (كتاب روانشناسي رشد 1 و 2، تأليف جيمز دبليو وندر زند، ترجمه حمزه گنجي) پيرامون خودارضايي كه مطرح مي كند «نه تنها از نظر پزشكي هيچ ضرري به فرد نمي رساند، از نظر رواني امتيازهايي نيز دارد» از نظر روايات ما براي منع اين عمل براي نوجوانان چه توجيهات و دلايل وجود دارد؟ (چگونه مي توانيم در اين رابطه براي دوري جستن از اين عمل براي نوجوانان استدلال كنيم)


پاسخ :
اگر بخواهيم زيان‏هاي استمناء را به طور خلاصه ذكر كنيم، فهرست‏وار به زيان‏هايي كه در كتاب بلوغ آمده، بسنده مي‏كنيم و اگر به جاي ده ضرري كه برخواهيم شمرد، يكي از آن‏ها هم وجود داشته باشد، كافي است كه دين آن را حرام كند و انسان هم مرتكب آن نشود. اين زيان‏ها عبارتند از:
1ـ تحريك زياد هيپوتالاموس و در نتيجه تحريك افراطي غدد جنسي كه سبب پركاري و نامتناسب آن‏ها مي‏شود، بلوغ زودرس را به دنبال دارد.
2ـ كاهش و تخليه مكرر قواي جسمي و روحي به ضعف عمومي بدن و بالاخره پيري زودرس مي‏انجامد.
3ـ به علت افزايش جريان خون در اعضاي تناسي، مغز و مراكز حساس، پيوسته دچار كاهش نسبي جريان خون مي‏شود، همچنين تخليه‏هاي مكرر عصبي و عدم ارضاي روحي در دراز مدت، موجب ضعف عصبي و عوارض روحي مي‏گردد.
4ـ ركود فكري، اختلاف و ضعف حافظه، كاهش اراده در كساني كه استمنا مي‏كنند، ديده مي‏شود.
5ـ ضعف بينايي و بي‏اشتهايي، و در صورت افراط، ضعف استخواني و ناراحتي مفصلي در اين افراد شايع است.
6ـ فرد از نظر فكري نوعي توجه نسبتاً مداوم به موضوع‏هاي جنسي پيدا مي‏كند كه اين امر مانع تفكر آزاد مي‏شود و بنابر اين، از عوامل ركود فكري به حساب مي‏آيد.
7ـ در مراحل افراطي به ضعف جنسي و انزال زودرس منجر مي‏شود.
8ـ به علت ارضاي ناقص و غيرطبيعي و اختلال‏هاي حاصله، بعد از ازدواج غالباً امور زناشويي به طور طبيعي صورت نمي‏گيرد و گاه شخص در روابط زناشويي شكست خواهد خورد.
9ـ گوشه‏گيري، يأس و بي‏تفاوتي نسبت به مسائل مهم حياتي، غم و كدورت رواني و عوارض ديگر آن است.
10ـ در موارد شديد آزارطلبي يا خودآزاري ديده مي‏شود.
هر چند بين روان‏پزشكان و روان‏شناسان و پزشكان درباره داشتن ضرر جسمي و رواني اين عمل توافقي وجود ندارد و به يك نظر قطعي نرسيده‏اند و هر كدام براي خود شواهد و دلايل خود را اقامه مي‏كنند. ولي اولاً در كتب معتبر علمي مثل مجموعه‏ي DSM كه اختلال‏هاي رواني را موراد بحث و بررسي قرار مي‏دهد، اين عمل (خودارضايي) را از جمله‏ي اختلال‏ها شمرده‏اند و دستورالعمل‏هايي براي پيشگيري و يا حذف آن در رفتار كودك و نوجوان بيان داشته‏اند.
ثانياً در بسياري از موارد، علم و تجربه علي‏رغم تمام پيشرفت‏هايي كه داشته و دارد نتوانسته‏اند علت ممنوعيت و يا لزوم برخي اعمال و اشياء و آن چه مربوط به انسان است، درك كند و بفهمد. چرا كه هنوز دانش بشر به اندازه‏اي رشد نكرده است كه به تمام مصالح و مفاسد فوائد و ضررهاي استمناء و اعمال مربوط به انسان را درك كند و بشناسد.
ولي دين اسلام و خداوند متعال كه انسان را خلق كرده به تمام زير و بم و ويژگي‏هاي انسان آگاهي كامل دارد و لذا برخي امور را لازم و ضروري دانسته و برخي اشياء و اعمال را حرام و ممنوع دانسته است.
پس راه ديگري كه براي مصالح و مفاسد مطرح است شرع مقدس و دستورات ديني است و از سخن خدا و پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) مي‏توانيم راه سعادت و خوشبختي را پيدا كنيم. هر چند ممكن است در برخي موارد علم و تجربه و پيشرفت تكنولوژي نيز به ما چيزهايي را بياموزد، ولي نه تمام آن‏ها را.
eporsesh.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.