چهارشنبه، 7 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

نظر اهل سنت و اديان مختلف درباره امام زمان علیه السلام چيست؟


پاسخ :
اهل سنت نيز به ظهور حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان اعتقاد دارند و ده ها اثر در اين زمينه نوشته اند. البته در جزئيات موضوع اختلاف هايي با شيعه دارند؛ ولي در اصل، مسأله «مهدويت» از جمله مواردي است كه همه مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند.
براي توضيح بيشتر ر.ک: منتخب الاثر،لطف اللَّه صافي و كتابنامه امام مهدی (عج)، مهدي پور
اعتقاد اهل سنت به حضرت مهدي(عج) نيز مانند شيعيان است و آن حضرت را از فرزندان حضرت فاطمه (س) مي دانند. در «سنن ابي داود» - كه از كتاب هاي مهم اهل سنت است - در «باب ماجاء في المهدي» حديث شماره 3735 از ام سلمه نقل شده است كه: {سمعت رسول اللَّه (ص) يقول المهدي من عترتي من ولد فاطمة؛ شنيدم پيامبر (ص) فرمود: مهدي از عترت من از نسل فاطمه (س) است}. و در حديث شماره 3736 از ابي سعيد خدري نقل شده است كه: {قال رسول اللَّه (ص) المهدي مني اجلي الجبهة اقني الانف يملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت جوراً و ظلما؛ پيامبر(ص) فرمود: مهدي از من است، او فراخ پيشاني و... است. زمين را از عدل و داد پر مي كند همان طور كه از ظلم و جور پر شده است}.
تنها فرق اساسي بين ديدگاه شيعه و اهل سنت، آن است كه آنان مي پندارند امام زمان (عج) هنوز متولد نشده اند.
براي آگاهي بيشتر ر.ک: اتفاق در مهدي موعود(عج)، سيد علي اكبر حسيني، دفتر انتشارات اسلامي.
كتاب فوق با استناد به روايات اهل سنت و اقوال بزرگان اين مذهب به وجود يقيني حضرت صاحب الزمان (عج) به عنوان امام دوازدهم از ديدگاه اهل سنت مي پردازد. آنچه در اديان بزرگ الهی به طور قطع و مسلم وجود دارد وعده آمدن مصلح كل جهاني است. البته جزئيات آن در كتب مقدس متفاوت است و تحريفاتي كه در آنها انجام گرفته مشكلاتي را در تعيين دقيق مشخصات آن ايجاد كرده است. ولي در عين حال اصل انتظار مصلح و پديد آمدن حكومت حق و عدل واحد جهاني در اديان بزرگ الهي وجود دارد. در متون اهل تسنن به آن حضرت اعتقاد دارند. البته برخي معتقدند كه آن حضرت هنوز به دنيا نيامده اند. شايد علت آن همان مخفي داشتن ولادت آن حضرت از غير خواص شيعه به خاطر ترس حكام جور بوده است. براي نمونه نگا: انتظار مسيحا در آيين يهود، كرينستون، ترجمه: حسين توفيقي، مركز مطالعات اديان و مذاهب قم.
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.