چهارشنبه، 21 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من از صله رحم به هيچ وجه خوشم نمي آيد و همچنين از شلوغي بيزارم تكليف من چيست؟


پاسخ :
البته اينكه مي گوييد از شلوغي متنفرم ، نيازمند اينست كه مقداري با تلقين و داشتن تفكر مثبت، نسبت به ديگران اين احساس را تبديل به يك احساس بهتر كنيد. شايد شما ذهنيت خاصي در مورد اجتماع و مردم پيرامون تان داريد يا مثلا رفتارو برخي صحبتها ي عده اي از اطرافيان و مردم شما را اذيت مي كند. چون سوال اصلي شما در مورد صله رحم است لذا از راهكار دادن در مورد تنفر داشتن شما نسبت به شلوغي به همان دو مطلب بالايي اكتفا مي كنيم (اول اينكه تلقين كنيد كه من از جايي كه شلوغ است خوشم مي آيد و دوم اينكه نسبت به ديگران ذهنيت خود را يك ذهنيت مردم دوست كنيد . با خود بگوييد كه مردم همه خوب و دوست داشتني اند)

اما در مورد اينكه از صله رحم خوشتان نمي آيد ، بجاست كه تعدادي از فوايد و آثار آن را برايتان بيان كنيم تا به ارزش آن بيشتر پي ببريد.

1- در روايات اسلامي آمده است كه حق رحم را هيچ چيزي قطع نمي كند (امام صادق(ع): «حق الرحم لايقطعه شيي») ؛ (بحار، ج 74، ص 131).
و همچنين آمده است كه قطع رحم، باعث مرگ زود هنگام مي شود و به عكس صله رحم، اجل آدمي را به تأخير مي اندازد و موجب طول عمر انسان مي شود. امام صادق(ع) در اين زمينه فرمودند: يكي از گناهاني كه باعث مرگ زود هنگام مي شود، قطع رحم است «الذنوب التي تعجل الفناء قطيعه الرحم»؛ (بحار، ج 74، ص 94)
2- امام باقر(ع) فرمودند: «صله ارحام، اعمال را پاكيزه مي كند و اموال را فراواني مي بخشد و بلا را دفع مي كند و اجل را به فراموشي مي اندازد.» (بحار، ج 74، ص 111)
3- نكته ديگر آن كه فلسفه صله رحم در واقع به همان زنده نگهداشتن روح مودت و دوستي و انسجام اخلاقي اجتماعي كه يك نياز اساسي است باز مي گردد كه در اين ميان خويشان و اقوام در اولويت اين توجه و دوستي قرار دارند و به عبارت ديگر «صله رحم» در حقيقت براي خوشبيني و تقويت روح خير خواهي در انسان نسبت به خويشان است . زيراطبعا كدورت و سؤظن و كبر و كينه ها در بستر بي ارتباطي و فاصله با ديگران به ويژه اقوام پديد مي آيد.
4- صله رحم؛ سبب شادي رواني و نشاط اخلاقي آدمي را فراهم مي سازد كه از نظر روانشناسي مهم ارزيابي مي شود.
5- افزون بر آن لزوم صله رحم در اسلام ؛ نوعي پاسخ به حقوق اقوام مخصوصا پدر و مادر و برادر و خواهر و ... است كه در زندگي و پيشرفت ما نقش ايفا كرده اند.
اما نكته پاياني: مقصود از صله رحم كه اسلام فرموده ،آن است كه انسان از حال خويشان مطلع باشد و اگر مشكلى دارند در حد توان حل كند و لازمه اين كار اين نيست كه حتما به خانه افراد بروند، بلكه اگر به وسيله تلفن و نامه و امثال ذلك هم از حال آنها با خبر شوند كافى است، لذا در حديثى نقل شده كه «صلوا ارحامكم ولو بالسلام»؛ صله رحم كنيد و لو با يك سلام كردن تنها باشد». بنابراين بايد سعى كرد از حال هم مطلع و صله رحم را و لو در همين حدى كه گفته شد حتما انجام دهند و در صورت امكان به مناسبت هاي مختلف هديه اي هر چند از نظر مالي كم ارزش، تهيه نموده و هنگام ديد و بازديد تقديم نمود تا از طريق آن جلب محبت انجام گيرد.
پس به هر حال صله رحم را نمي توان ترك كرد و اگر شلوغي رفت و آمد ها آزار دهنده است (كه البته خيلي ازرفت و آمد ها همراه با شلوغي نيست) مي توان با روش ها ي ديگر مثل تلفن و غيره (كه حد اقل صله رحم است) اين عمل با ارزش را بجا آورد.
www.dte.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.