چهارشنبه، 19 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

عوامل سستى نظام خانواده در غرب چیست؟


پاسخ :
[برخى معتقدند] که سستى [نظام] خانواده و راه یافتن فساد در آن، معلول آزادى زن است و آزادى زن، نتیجه [ناخواسته] زندگى صنعتى و پیشرفت علم و تمدن است و چاره اى نیست از اینکه به این فساد و بى[ثباتى] تن دهیم و از آن سعادت خانوادگى که در قدیم بود، براى همیشه چشم بپوشیم. [چنین اندیشه اى ]بسیار سطحى و [کوته بینانه است] ]هر چند] زندگى صنعتى خواه نا خواه بر روى روابط خانوادگى اثر گذاشته و مى گذارد، ولى عامل اصلى از هم گسیختگى نظم خانوادگى در اروپا دو چیز است: یکى رسوم و عادات و قوانین ظالمانه و جاهلانه اى که در میان آنها درباره زن جارى و حاکم بوده است تا آنجا که زن براى اولین بار در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپا، داراى حق مالکیت شد.
دیگر اینکه کسانى که به فکر اصلاح اوضاع و احوال زنان افتادند، از همان راهى رفتند که بعضى از مدعیان روشن فکرى امروز ما مى روند و مواد پیشنهادى چهل گانه یکى از مظاهر آن است. خواستند ابروى زن بیچاره را اصلاح کنند، چشمش را کور کردند.
این آشفتگى و بى نظمى بیش از آنکه معلول زندگى صنعتى باشد، [معلول] قوانین قدیم متقدمان اروپا و اصلاحات متجدّدانشان است. [به همین دلیل،] براى ما مردم مسلمان مشرق زمین هیچ ضرورتى ندارد که از راهى که آنها رفته اند برویم و در منجلابى که آنها فرو رفته اند، فرو رویم. ما باید به زندگى غربى، هوشیارانه بنگریم. [باید در کنار ]استفاده و اقتباس علوم و صنایع و تکنیک و پاره اى مقررات اجتماعى قابل تحسین و [نیز] تقلیدشان، از اخذ و تقلید رسوم و عادات و قوانینى که براى خود آنها هزاران بدبختى به وجود آورده است ـ که تغییر قوانین مدنى ایران و روابط خانوادگى و تطبیق آن با قوانین اروپایى یکى از آنهاست1 ـ بپرهیزیم.2
پی نوشتها:
1 . این سخنان مربوط به دوران پیش از انقلاب است.
2 . نظام حقوق زن در اسلام، صص 38 و 39.
www.irc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.