دوشنبه، 16 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در بیانات خود از دخالت دین در سیاست و زندگی دفاع کردید، در صورتی که در ملل غربی خیلی این موضوع نقش ندارد،حال علل موفقیت آنها نسبت به ما چیست؟


پاسخ :
دو نکته وجود دارد. اولین نکته این است که در اواخر قرن بیستم سیاست‌مداران غربی خود را بسیار به دین نزدیک می‌کنند. نکته دیگر این‌که ما پنجاه سال تجربه‌ی حکومت سکولار را در دوران پهلوی داشته‌ایم. آیا در آن 5 دهه توانستیم به استانداردها دست پیدا کنیم و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم؟ اگر چند قدم مفید در آن مسیر برداشته‌ بودیم، هیچ‌گاه انقلاب 1357 اتفاق نمی‌افتاد. بنابراین برداشتن دین، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
چه باید کرد که اسلام به معنای واقعی کلمه در زندگی بشر جای داده شود و زندگی را طبق آن پیش برد؟
کار پاپر فیلسوف علم می‌گوید: "علم با تجربیات ناکام پیشرفت می‌کند." یعنی هیچ آزمایشی در هیچ آزمایشگاهی تئوری‌ را نمی‌تواند اثبات کند بلکه به وسیله تئوری‌های رد شده یک تئوری به اثبات می‌رسد. بنابراین هر چه تئوری‌های ناموفق بشر پرتر باشد، موفق‌تر خواهید شد. پیشرفت،توسعه،کامیابی یک مسیر طولانی و پر زحمت است که نیاز به تلاش و کوشش دارد و این‌که فقط بیان کنیم چرا ما نسبت به دنیا عقب مانده‌ایم، مشکلی را حل نخواهد کرد. ما باید این مسیر را با تلاش طی کنیم و اگر در جایی تجربه‌ای ناموفق داریم، سعی در رفع اشکلات آن کنیم و به سوی سازندگی گام برداریم. بنابراین مسیر باید با جدیت هر چه تمام تر ادامه داده شود و به ریشه‌یابی مشکلات بپردازیم که در نهایت به درجه‌ای که اسلام خواهان آن است دست پیدا کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.