شنبه، 28 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دلایل ماندگاری ، تداوم و گسترش انقلاب اسلامی ایران به آن سوی مرزها با تأکید بر وصیت نامه حضرت امام(ره) چیست؟


پاسخ :
بدون شک انقلاب مردم ایران که در حقیقت بخاطر پاسداشت و دفاع از حریم دین خدا بوده و مردم در راه آن از همه هستی خویش گذشتند تا این نهال مبارک، در این سرزمین غرس و به همراه خود، دنیا را نیز متحول نماید در تاریخ بی نظیر بوده و مثالی نمی توان برای آن سراغ گرفت.
هرچند در دنیا انقلاب های مختلفی از جمله انقلاب فرانسه در سال 1789م، انقلاب روسیه در سال 1917م، انقلاب نیکاراگوئه در سال 1979م و... اتفاق افتاده اندکه هر کدام به نوبه خود توانسته اند جامعه خویش را متحول ساخته و بعضاً بر محیط های پیرامونی خود نیز تاثیر گذار باشند. ولی به اذعان کارشناسان روشن بین و بی غرض بر این مدعا مهر تایید می نهندکه انقلاب مردم ایران چه از بعد پدیداری و چه از جنبه های ماندگاری و تاثیرگذاری، انقلابی منحصر به فرد بوده و هر روز بر دامنه تاثیر گذاری خود می افزاید. این تاثیر گذاری به اندازه ای است که پا از مرزهای جغرافیای کشور ما فراتر نهاده و بر مردمان دیگر کشورها به ویژه بر انسان های آزاده و حق طلب، تاثیرات شگرفی نهاده است به گونه ای که توانسته است آنان را بیدار و زمینه شکل گیری جنبش های مردمی را فراهم آورد. حضرت امام(ره) بر این مهم توجه داده و در وصیت نامه خویش چنین بیان می دارند: « شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلابها جدا است: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام».
انقلاب ما که در واقع به دو اردوگاه شرق و غرب پشت کرده و به تعبیر امام راحل(ره) دست جهانخواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرده[1] و تصمیم بر اداره خود با تکیه بر توانمندی های درونی و ذاتی اش گرفته بود در راه تداوم و استمرار خود با چالش های مختلفی از قبیل جنجال های برخی افراد قدرت طلب، درگیری های قومیتی، هشت سال جنگ تحمیلی و... رو برو شد که هر کدام برای فروپاشی یک نظام کفایت می نمود ولی این مردم مؤمن ایران بودند که با تمام توان و تلاش خود توانستند از این مشکلات به سلامت عبور و تاکنون این انقلاب و نظام را استوار نگه دارند. امروز نیز ما به عنوان وارثان این انقلاب می باید همواره در تلاش برای حفظ و حراست از آن بوده و نباید اجازه دهیم که نامحرمان به اسلام و انقلاب به این امانت امام و شهدا آسیبی برسانند.
دلایل ماندگاری و گسترش انقلاب
بی تردید هر آنچه که در دنیا ماندگار و به تعبیری پایا شده و تاثیرگذار بوده اند علل و دلایل خاصی داشته که می تواند آن را نسبت به دیگر حوادث و وقایع ممتاز نماید مثل واقعه عاشورا که تا ابد در تاریخ، مانا گشته و هر روز در دنیا نقش آفرینی می کند.
دلایل و رموز ماندگاری انقلاب ما که به تعبیر امام(ره)، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.[2] فراوان می باشد که ما در این مجال کوتاه به برخی از این دلایل از نظرگاه امام(ره) بسنده می کنیم:
امام(ره) در بیان دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی، چنین بیان می دارند: «بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می داند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد»[3] از این بیان چنین بر می آید که ماندگاری انقلاب اسلامی ما ارکان و به تعبیری دلایل بسیاری دارد که دو دلیل اصلی آن را امام (ره) برشمرده اند لذا ما در این جا از منظر امام(ره) به برخی دیگر از این دلایل نیز اشاره و به تبیین آنها خواهیم پرداخت.
1. انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی
نیت و انگیزه الهی است که هر امری را مفید و مؤثر می نماید همان طور که فقدان آن نیز نتیجه ای عکس به همراه دارد. مثلا اگر امر مباحی را انسان به نیت خدایی انجام دهد عبادت شده ولی اگر امری عبادی را به نیت غیر خدایی انجام گیرد کاری ضد ارزش بوده و موجب بطلان آن خواهد گردید. کسانی که برای نجات دین خدا قیام کرده و سرانجام در این مملکت به نام اسلام انقلاب را به پیروزی رساندند تنها هدف و نیت آنان همان کار و تلاش در راه خدا و تشکیل حکومت اسلامی بوده است لذا این مهم در به دست آوری پیروزی، بسیار مؤثر و در گسترش و ماندگاری آن بی نظیر است.
2. اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه
یکی از مباحث مهم در پیشبرد امور هر جامعه، وحدت و یکپارچگی میان مردمان می باشد که آنان را در برابر حوادث و مشکلات، پولادین و شکست ناپذیر می نماید. وحدت کلمه که همواره مورد تاکید آموزه های دینی است از ضروریات یک جامعه اسلامی می باشد. از این رو می توان گفت:
رمز تمام موفقیت ها در حقیقت همان وحدت کلمه میان آحاد مردم در جامعه اسلامی است که برای تحقق بخشی به همه آرمان ها و خواسته های مادی و معنوی ضرورتی انکارناپذیر دارد.
مردم ما که این موضوع را به خوبی دانسته و از آن الگو گرفته بودند برای پیروزی، ماندگاری وگسترش انقلاب در دنیا، همواره وحدت کلمه را حفظ کرده و تمام غول های جهانی را در برابر صفوف به هم فشرده خویش به زانو درآوردند. همین مردم بودندکه با تمسک به همین اصل اساسی و بنیادین توانستند هشت سال دفاع مقدس را پشت سر نهاده، بر انواع محاصره های اقتصادی، سیاسی و... که در طول بیش از سه دهه از عمر انقلاب از سوی دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب به ناحق بر ایشان روا داشته شده است فائق آیند و بر خویشتن خویش تکیه نمایند و فرهنگ انقلاب را به دوردستان دنیا صادر و موجبات خودآگاهی ملل مستضعف و رنج کشیده را فراهم آورند.
بنابراین بدرستی باید گفت که یکی از بارزترین دلایل ماندگاری انقلاب همین وحدت و یکپارچگی مردم بوده است که اکنون نیز بسیاری از پیروزی ها مرهون این امر می باشد بطوری که دیگر دشمن از هر توطئه و دست اندازی عملی علیه مردم بزرگ ایران عاجز گشته است.
3. مقصد بودن اسلام
بر اساس بیان امام(ره) در وصیت نامه خویش که فرمودند رمز ماندگاری انقلاب همان رمز پیروزی آن است باید گفت امام(ره) در رمز ماندگاری انقلاب چنین می فرمایند: «بر هیچ یک از آنان که از انقلاب اسلامی ایران اطلاع دارند پوشیده نیست که انگیزه این انقلاب و رمز پیروزی آن اسلام بوده» است.[4]
مردم مسلمان ما در دورانی که توطئه های بسیاری در جهت حذف دین از جامعه وجود داشت و از سوی دربار اعمال می گشت، با الگوی گیری از قیام حسینی برای دفاع از دین و گسترش اسلام قیام نمودند. لذاباعث گردید که تمام مردم این انقلاب را که شاکله آن را اسلام تشکیل می داد از خود دانسته و در ایجاد، تداوم و گسترش آن از هیچ تلاشی فروگذار نبودند. در واقع باید گفت این اسلام است که محور تمام امور بوده و مردم را در همه عرصه ها بایکدیگر بسیج می نماید.
4. پشتیبانی مردم
انقلاب ما که با حضور مردم آغازگردید و به پیروزی نهایی رسید در تداوم خویش نیز همچنان بر این عنصر مهم تاکید نمود تا این که توانست همچنان و پس از گذشت سه دهه از عمر خود، استوار بماند. تحقیقا و بر اساس باور امام راحل(ره) «اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد؛ اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند؛ آن رژیم از بین نخواهد رفت».[5] لذا می توان گفت که یکی از دلایل ماندگاری انقلاب، همین حضور مردم در صحنه های مختلف می باشد.
5. ولایت فقیه
ولایت فقیه که به اعتقاد امام(ره)، استمرار خط انبیا (ع) بوده و دارای ولایتی الهی می باشد یکی از تحفه هایی است که انقلاب اسلامی به معنای حقیقی کلمه به ملت بزرگ ایران هدیه کرده است. بی شک نقشی که ولایت فقیه در انقلاب برعهده داشته است با هیچ کدام از دیگر عناصر موثر در آن قابل قیاس نمی باشد. تحقیقاً باید اذعان نمود که ولایت فقیه از بزرگترین دلایل ماندگاری و تاثیرگذاری انقلاب در فراسوی مرزهای ما می باشدکه امام در این ارتباط می فرمایند: «اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد».[6]
در آخر مناسب است به عنوان حسن ختام فرازی از وصایای امام(ره) را که درباره تداوم و گسترش انقلاب اسلامی می باشد یادآور شویم: امام خمینی(ره) در این خصوص فرمودند: «وصیت من به ملت های کشورهای اسلامی است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدف که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است، کمک کند؛ خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می بخشد، قیام کنید، و علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولت ها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرت های بزرگ خارجی خود را رها کنند، و با ملت خود تفاهم کنند، در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید. و نیز ملت ها را دعوت به وحدت کنند و از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است، بپرهیزید و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند».
پاورقی ها:
[1]. وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره).
[2]. صحیفه امام، ج 17، ص482.
[3]. وصیت نامه امام.
[4]. صحیفه امام، ج9، ص308.
[5]. صحیفه امام، ج8، ص372.
[6]. صحیفه امام، ج10، ص58.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.