شنبه، 28 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در صورتی که شوهر علی رغم میل باطنی زن، اصرار به بی حجابی زن داشته باشد وظیفه چیست؟


پاسخ :
به جا و شایسته است رابطه‏ ى عاطفى و صمیمانه خود را با وى بیشتر کنید و در یک فضاى گرم و محبت‏آمیز و در عین حال منطقى و بدون هرگونه مشاجره به محاسن وارزش‏هاى حجاب بپردازید. به وى گفته شود به شما و نقطه نظراتتان احترام مى‏گذارم ولى پیروى از دستورات شوهر در راه عصیان و سرپیچى کردن از دستورات الهى، صحیح و جایز نیست.
چه بسا هنوز از معایب و زشتى‏ها و عوارض سوء بدحجابى و بى‏توجهى به این موضوع مهم آگاهى و شناخت کافى ندارد چه خوب است داستان‏هایى واقعى (که مطالعه کرده‏اید یا شنیده‏اید) که به خاطر بى‏حجابى، خانواده و نظام آن و روابط زن و شوهر دچار اختلال شده و به سقوط کشیده شده است براى وى نقل کنید و او را نسبت به عوارض سوء آن مطلع کنید.
در این راه مى‏توانید از برخى کتاب‏ها استفاده کنید و یا وى را تشویق به مطالعه آنها کنید (مثلًا فلسفه حجاب، شهید مطهرى).
تأکید مى‏کنیم در این امر با وى به مشاجره نپردازید بلکه نقطه نظرات مثبت دیگر وى را برجسته کنید و بگویید فلان مطلب و یا فلان نقطه نظر شما بسیار عالى است و به نظرم در این مورد هم به یک توافق مى‏رسیم و چندان مشکلى نیست و صریحا و مستقیما با نقطه‏ى نظرات منفى او مخالفت نکنید.
راه دیگر این که از طریق تهیه برخى نوارهاى مذهبى و تأثیرگذار و یا برنامه‏هاى تلویزیونى و یا برخى جلسات مذهبى ودعا که گوینده نفس گرم دارد و تأثیر مثبت دارد و مورد پذیرش همسرتان نیز مى‏باشد، به انتقال این مطلب و اهمیت مسأله حجاب بپردازید.
راه سوم این که با خانواده‏هاى مذهبى و متدین که به حجاب اهمیت مى‏دهند (اقوام یا دوستان) بیشتر رفت و آمد کنید تا از آنها الگو بگیرد و از رفت و آمد با دوستان یا فامیل بدحجاب کمتر رفت و آمد کنید. ================
در مورد دلایل حجاب حرفهای زیادی شنیده ام و خوانده ام ولی هنوز قانع نشده ام که چرا برخی زنان تشنه نگاه مردانند.چرا احساس خوشایندی دارند از اینکه مردان به آْنها نگاه کنند.
فلسفه حجاب: اولا: چون ما در عقاید خویش براى وحى جایگاهى ویژه قائل هستیم آنچه را که از این طریق به ما برسد با منت مى‏پذیریم زیرا مى‏دانیم که خداوند جز به مصلحت بندگان خویش فرمان نمى‏راند.
ثانیا: بسیارى از حکمت‏ها و فلسفه‏هاى حجاب امروزه روشن شده است:
الف) پوشش، امرى غریزى و فطرى براى بشر است کاوش‏هاى باستان شناسى نشان مى‏دهد که از دیر زمان بشر در حد امکان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده‏اند.
ب) مستور بودن زیباییها و جذبه‏هاى جنسى زن و مرد آنها را از معرض دید و طمع ورزى شهوت پرستان هرزه محافظت مى‏کند و امنیت و بهداشت روانى جسمى آنان را تامین مى‏نماید.
ج) برهنگى، راهبر به سوى بى‏بند و بارى و لجام گسیختگى جنسى است که عواقب شوم و زیانبارى دارد از جمله:
1- گسترش فساد و ناهنجارى‏هاى اجتماعى،
2- شیوع بیمارى‏هایى چون سفلیس، سوزاک، ایدز و،
3- سست شدن پیمان مقدس خانواده، گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده‏هاى روحى در کودکان،
4- زیاد شدن فرزندان نامشروع.
اینها و ده‏ها مشکل اجتماعى دیگر عواقب شومى است که جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول مى‏کشاند تا آن جا که حتى فریاد متفکرین ماتریالیستى چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ کرده است. ولى مکتب گرانقدر اسلام در پرتو هدایت‏هاى نورانى‏اش همچون حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژى استوار براى صیانت فرد وجامعه از آسیب‏هاى بى‏شمار قرار داده است. از همین روست که استعمارگران براى تخدیر جوانان، در بند کشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش از بى‏حجابى و برهنگى به عنوان ابزارى قوى سود مى‏جویند.
این که چرا برخى زنان سعى در جلب توجه مردان دارند و از این امر احساس رضایت مى‏نمایند به علل و عوامل متعددى برمى‏گردد که به اختصار به آن اشاره مى‏گردد:
الف) عوامل فرهنگى و اعتقادى. این عوامل برخاسته از چند چیز است:
1. عدم آگاهى یا آگاهى ناچیز.
2. سستى ایمان.
3. انحراف اعتقادى و یا اخلاقى
4. گریز از تحقیر. زنان به دلیل ویژگى‏هاى شخصیتى، احتیاج به محبت دارند و یکى از راه‏هاى جلب محبت را جلوه‏نمایى مى‏دانند.
5. خودباختگى
ب) عوامل و انگیزه‏هاى روانى. این عوامل نیز ناشى از چند امر است:
1. جستجوى شخصیت
2. اثبات لیاقت.
3. اشتیاق به تحسین‏برانگیزى.
4. ناکامى جنسى
ج) عوامل اجتماعى: این عوامل نیز متأثر از چند چیز است:
1. تأثیرپذیرى از محیط
2. برخوردارى از احترام متقابل
3. تظاهر به زندگى مترقى اجتماعى.
براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر. ک:
1- فلسفه حجاب، شهید مرتضى‏مطهرى
2- فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى، غلامعلى حداد عادل
3- مجله پرسمان، دى ماه 1380 (مقاله‏اى درخصوص چرائى پوشش)
4- کتاب‏هاى تفسیر قرآن در ذیل آیات 31، 32، 59 و 60 سوره نور و 32 و 33 سوره احزاب
5- جلوه‏نمایى زنان و نگاه مردان، یوسف غلامى، انتشارات لاهیجى
6- راز یک فریب، یوسف غلامى، انتشارات لاهیجى


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.