نظریه های اندیشمندان غربی در باب عظمت قرآن

شخصیت ها،دانشمندان و اندیشمندان غربی بسیاری ضمن مطالعه قرآن به معجزه بودن این کتاب الهی اقرار کرده اند.بخشی از اظهارات اندیشمندان غریی درباره قران به این شرح است.
جمعه، 9 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نظریه های اندیشمندان غربی در باب عظمت قرآن

اعترافات اندیشمندان غربى درباره قرآن

1. فیلیپ.ک.حتی، دانشمند معاصر و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا که درباره تاریخ عرب تحقیقات ارزنده‌ اى کرده و چندین کتاب در این زمینه نگاشته است، در یکى از کتب خود به نام تاریخ عرب مى نویسد: قرآن از تمام معجزات، بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع شوند، بى تردید از آوردن مثل آن عاجز خواهند ماند.1

2. ارنست رنان، نویسنده، مورخ و متفکر بزرگ فرانسوى که علاوه بر بسیارى از فعالیت‌هاى علمى و تاریخی، تألیفاتى در خصوص زبان‌هاى سامى دارد مى گوید: در کتابخانه شخصى من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبى و غیره وجود دارد که همة آنها را بیشتر از یکبار مطالعه نکرده‌ام و چه بسا کتاب‌هایى که فقط زینت کتابخانه من مى باشند ولى یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت خسته مى شوم و مى خواهم درهایى از معانى و کمال بر روى من باز شود آن را مطالعه مى کنم و از مطالعه زیاد آن خسته و ملول نمى شوم. این کتاب، قرآن کتاب آسمانى است.2

3. دکتر گرینیه، خاورشناس و پژوهشگر فرانسوى که تلاش‌ها و تحقیقات فراوانى در زمینة علوم اسلامى و قرآن دارد مى گوید:

من آیات قرآن را که به علوم پزشکى و بهداشتى و طبیعى ارتباط داشت دنبال کردم و از کودکى آنها را فراگرفتم و کاملاً به آن آگاه بودم. بنابراین دریافتم که این آیات از هر نظر با معارف و علوم جهانى منطبق است... . هرکس دست‌ اندرکار هنر یا علم باشد و آیات قرآن را با هنر و علمى که آموخته است به همان صورت که من مقایسه کردم مقایسه کند بدون تردید به اسلام خواهد گروید، البته اگر صاحب عقلى سلیم و بى غرض باشد.3

4. هربرت جرج ونو، نویسندة انگلیسی، وقتى یکى از مجله‌هاى اروپا عقیده و رأى او را دربارة بزرگترین کتابى که از آغاز تاریخ بشر تاکنون بیشتر از سایر کتب در دنیا تأثیر گذارد و مهمتر از همه به شمار آمده است، پرسید او در جواب نام چند کتاب را برد و در پایان آن چنین نگاشت: اما کتاب چهارم که مهمترین کتاب دنیاست قرآن است،‌ زیرا تأثیرى که این کتاب آسمانى در دنیا بر جاى نهاده نظیر آن را هیچ کتابى نداشته است.4

5. تنورد، خاورشناس و محقق و اندیشمند آلمانى که در زمینة مسائل قرآنى و اسلامى تحقیقات زیادى داشته است، مى گوید: قرآن با نیروى برهان خود شنونده را مجذوب و شیفتة خود مى سازد و قلوب را تسخیر مى کند. همین قرآن بود که ملت وحشى عرب را معلم جهانیان کرد.5

6. گوته شاعر و نویسنده بزرگ آلمانى که در زمینة اسلام و قرآن کریم و مضامین آن مطالعاتى داشته است، مى گوید: ما اول، از قرآن رویگردان بودیم، ولى طولى نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب نمود و به حیرت درآورد و بالاخره مجبور شدیم اصول و قواعد آن را بزرگ بشماریم و در مطابقت الفاظ با معانى بکوشیم. مرام و مقصد این کتاب بى اندازه قوى و محکم و مبانى آن بلند است و از این نظر ما را بیشتر به اهمیت و علو مقام خود جذب مى نماید. با این وصف به زودى بزرگترین تأثیر خود را در تمام جهان نموده، نتیجة مهمى از خود به جا خواهد گذاشت و باز مى گوید:

به زودى این کتاب توصیف ناپذیر‌( قرآن)، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در دانش جهان نهد و در نتیجه جهان مدار گردد6

7. راکستون، خاورشناس و محقق اسکاتلندى که در زمینة مسائل قرآنى مطالعاتى داشته است، مى نویسد: سالیان درازى در جستجوى حقیقت بودم تا اینکه حقیقت را در اسلام یافتم. پس قرآن مقدس را دیدم و شروع به خواندن آن کردم. او بود که تمام سؤالات مرا جواب گفت. قرآن ابهت و ترس در انسان ایجاد مى کند و با این روش ثابت مى کند که هر چه مى فرماید راست است.7

8. بانو واگلیری، خاورشناس، دانشمند ایتالیایى و پرفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل ایتالیا که فعالیت‌ها و تحقیقات فراوانى در زمینه دین مبین اسلام و مفاهیم و مضامین قرآن کریم داشته است، مى گوید: با اینکه قرآن در سراسر جهان اسلام بارها خوانده مى شود، خواندن آن با این همه تکرار در پیروانش ایجاد خستگى نمى کند بلکه به عکس در ضمن خواندن مکرر هر روز عزیزتر مى شود.

در خواندن یا شنیدن قرآن در ذهن خواننده یا شنونده حس تعظیم و تکریم برمى انگیزد. متن قرآن در طول اعصار و قرون تاریخ نزول آن تا امروز به همان صورت باقى مانده و تا وقتى که خدا بخواهد و تا جهان ادامه داشته باشد باقى خواهد ماند.8

9. دکتر گوستاولوبون، عالم فرانسوى و استاد متتبع علوم و آثار شرقى در تاریخ اسلامى مى گوید:
قرآن که کتاب آسمانى مسلمین است تنها منحصر به تعالیم و دستورهاى مذهبى نیست بلکه دستورهاى سیاسى و اجتماعى مسلمانان نیز در آن درج شده است. تعلیمات اخلاقى قرآن به مراتب بالاتر از تعلیمات اخلاقى انجیل است.9

10. آلوارو ماچوردوم کومینز، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و محقق اسپانیایى مى گوید:

عده‌اى از من خواستند بعضى از سوره‌هاى قرآن را برایشان ترجمه کنم، من هم سوره کوتاهى را انتخاب نمودم سوره توحید را که از یگانگى خداوند مى گوید. این سوره و موسیقى آن آنچنان زیبا بود که براى من شاعر بسیار مهم بود. همچنین سوره فاتحة ‌الکتاب را که درباره جهانى بودن خداوند است ترجمه کردم. به این ترتیب بود که جهانى بودن و یگانگى خداوند مرا به این نتیجه رساند که این دین مردمى ترین و منطقى ترین دین براى از بین بردن ناآرامى ها و مشکلات امروزى است.10

11. بانو ستان رانى تنس هلندى مى گوید:

محتواى این کتاب آسمانى کاملاً با عقل و خرد و فطرت بشرى مطابقت دارد و از مطالب زننده و خلاف عقل به کلى پاک است. قرآن دربارة زنان، قضاوتى عادلانه دارد و برخلاف بعضى از مرام‌ها و ادیان که جنس زن را تا به سر حد بردگى تنزل داده‌ اند و ارزشى براى او قائل نیستند، وى را از مزایا و حقوق انسانى برخوردار ساخته و مقام شامخى براى او منظور داشته است.11

12. نولدکه، دانشمند و خاورشناس مشهور آلمانى که در زبان سامى و لغات شرقى تخصص یافته و شهرت کسب کرده است و مهمترین اثر او تاریخ قرآن است که بعد از تألیف آن به دریافت جایزه آکادمى فرانسه نائل شد. مى نویسد: قرآن با منطق علمى و روش اطمینان‌بخش و قانع‌کننده‌اى که دارد دل‌هاى شنوندگان خود را به سوى خویش توجه داده و آنها را طرف خطاب قرار مى دهد.

همواره بر دل‌هاى کسانى که از دور با آن مخالفت مى ورزند تسلط یافته و آنها را به خود مى پیوندد. فضیلت قرآن با داشتن سادگى و بلاغت خاص خود به اوج کمال رسیده است. این کتاب توانست از مردمى وحشى و بى تربیت،‌ ملتى متمدن ایجاد کند که تعلیم و تربیت دنیاى خویش را بر عهده گرفتند.12

13. پرنس ژاپنى بورگیز، مورخ و تاریخ نویس ایتالیایى که پیرامون مسائل تاریخی، تحقیقات زیادى داشته است مى نویسد: مسلمین همین که در پیروى قرآن و خواندن آن و عمل به قوانین و احکامش سستى نشان دادند، نیروى سعادت و فرشته سیادت نیز با این بى اعتنایى از آنها دور شد و آن همه عزت و قدرت و خرسندى و عظمت از افق حیات آنها رخت بربست و به جایش اهریمن اسارت و بندگى جانشین شد. دشمنان از این فرصت استفاده کردند و بر آنها تاختند و حلقه‌وار چون میکرب‌هاى اجتماع آنها را در میان گرفتند و آنها را به روزگار کنونى اسیر و مقید ساختند.

آرى این همه بدبختى ها و تیره‌روزى هاى مسلمین از مراعات نکردن قوانین قرآن بوده. در این امر بزرگ هیچ گناهى متوجه اسلام (قرآن) نیست. آیا حقیقتاً چه ایرادى را مى شود بر آیین پاک گرفت.13

14. بانو دکتر لورا واکیسا واگلیری، پرفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل ایتالیا رساله‌اى به نام پیشرفت سریع تعالیم اسلام نوشته که در قسمتى از آن چنین آمده است:

در این کتاب(قرآن) گنجینه‌هایى از دانش را مى بینیم که مافوق استعداد و ظرفیت باهوش ‌ترین اشخاص و بزرگترین فیلسوفان و قوى ترین رجال سیاسى است.14
بانو واگلیری، دانشمند و محقق ایتالیایى که در زمینة قرآن کریم نیز مطالعاتى داشته است مى نویسد:

کتاب آسمانى اسلام، نمونه‌اى از اعجاز است. قرآن، کتابى است که نمى توان از آن تقلید کرد. نمونه سبک و اسلوب قرآن در ادبیات عرب سابقه ندارد. تأثیرى که سبک قرآن در روح انسان ایجاد مى کند ناشى از امتیازات و برترى هاى آن مى باشد. چطور ممکن است این قرآن کار محمد(صلی الله علیه و آله) باشد و حال آنکه معتقدیم محمد(صلی الله علیه و آله) یک مرد عرب و درس نخوانده بود. ما در این قرآن ذخایر و اندوخته‌هایى از علوم مى بینیم که مافوق استعداد و ظرفیت باهوش‌ترین و متفکرترین اشخاص است و ... قویترین سیاست باید در مقابل قرآن زانوى ناتوانى به زمین بزند.15

15. کارلتون اس گون دانشمند معروف آنتروپولوژى (انسان شناسی)، استاد دانشگاه ایالت پنسیلوانیا آمریکایى در کتاب خود به نام کاروان مى نویسد: بلاغت یکى از مزایاى عظیم قرآن است. قرآن هنگامى که درست تلاوت شود چه شنونده به لغت عرب آشنایى داشته باشد و آن را بفهمد یا آشنایى نداشته و آن را نفهمد، تأثیر شدید و عمیقى در او گذاشته و در ذهنش جاگیر مى شود. این مزیت بلاغتى قرآن ترجمه‌شدنى نیست.16

16. گیبون، مى گوید: از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ، قرآن نه فقط قانون فقهى شناخته شده است، بلکه قانون اساسی، شامل رویه قضایى و نظامات مدنی، جزایى و حاوى قوانینى است که تمام عملیات و امور مالى بشر را اداره مى کند و همة این امور که به موجب احکام ثابت و لایتغیرى انجام مى شود ناشى از اراده خدا است و به عبارت دیگر، قرآن دستور عمومى و قانون اساسى مسلمانان است.

دستورى است شامل مجموعه قوانین دینى و اجتماعى و مدنى و تجارى و نظامى و قضایى و جنایى و جزایی. همین مجموعه قوانین از تکالیف زندگى روزانه تا تشریفات دینى از تزکیه نفس، تا حفظ بدن و بهداشت و از حقوق عمومى تا حقوق فردى و از منافع فردى تا منافع عمومى و از اخلاقیات تا جنایات و از عذاب تا مکافات این جهان و جهان آینده همه را در بر دارد.17

17. ویل دورانت در تاریخ تمدن مى گوید: پیدایش تمدن اسلام از حوادث بزرگ تاریخ است. اسلام طى پنج قرن، از سال 81 تا 579 هجری، از نظر نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیک و تکامل سطح زندگانى و قوانین منصفانه انسانى و ادبیات و تحقیق علمى و علوم و طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود.18

پینوشتها
1. محمدى اهوازی، مصطفی، چهل داستان از عظمت قرآن کریم، ص 109.
2. همان.
3. همان، ص 110.
4. www.nasl-e-evom.persianblog.com
5. محمدى اهوازی، مصطفی، چهل داستان از عظمت قرآن کریم، ص 111
6. همان، ص 119
7. www. nasl-e-sevom.persianblog.com
8. محمدى اهوازی، مصطفی، چهل داستان از عظمت قرآن کریم، ص 126.
9. همان، ص 117
10. همان، ص 120
11. همان، ص 121
12. همان، ص 124
13. همان، ص 125
14. همان، ص 126.
15. همان.
16. همان، صص109-127.
17. جان دیون پورت، عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص)، مترجم: سعیدى سید غلامرضا، ص 91، دارالتبلیغ اسلامی.
18. www.nasl-e-sevom. Persianblog.com.


منبع: سایت پایگاه تحقیقاتی القرآن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.