مسیر جاری :
مثنوی و حقائق الهی در هستی
مولانا در مثنوی، بارها سنگها و موجودات بیجان را متأثر از حقایق الهی شمرده است. مسجد قبا به ظاهر جماد بود و روح و ادراک نداشت، اما مسجد منافقان...
جمعه، 29 مرداد 1395
عالم غیب در مثنوی معنوی
مولانا اعتقاد دارد به این که آن چه در آفرینش و جهان مادی میبینیم، یک صورت مادی و ظاهری دارد که فناپذیر است، اما در عالم غیب هم صورت دیگری دارد...
جمعه، 29 مرداد 1395
قانون تنازع بقا یا آکل و مأکول در مثنوی
مولانا قانون تنازع بقا را ابتدا در پهنه طبیعت و موجودات محسوس مطرح میکند و سپس آن را به پدیده های نامحسوس ذهنی و روحی نیز تعمیم میدهد و میگوید:...
جمعه، 29 مرداد 1395
سراسر هستی و این جهان خاکی، جلوه گاه جمال الهی است
مولانا میگوید: وقتی که انسان در عشق حق مستغرق شود، همه جهان آینه حق میشود و او به هر چیز درنگرد خدا را بیند. خداوند یکتا هر شش جهت جهان را...
جمعه، 29 مرداد 1395
روح مجرّد قدسی در بیان مولوی
پرندهای در آسمان جهان غیب به پرواز در میآید و سایهاش روی زمین این جهان میافتد. جسم، سایهی سایهی دل است، جسم کی تواند هم شأن دل و روح مجرد...
جمعه، 29 مرداد 1395
در نگاه مثنوی جمادات هم، شنوا و گویایند
وقتی که حضرت سلیمان(ع) به ساختن مسجد الاقصی پرداخت، بنایی ساخت که مانند کعبه، پاک و شریف بود و مانند منا فرخنده و خجسته. آن بنای مسجد، مانند...
جمعه، 29 مرداد 1395
حرکت جوهری زنجیرههای تکوین در مثنوی
همهی مراتب وجودی جهان جلواتی از مرتبه عالم الوهیت است. از مرتبه عالم الهی، موجودات با اشتیاق تمام، دسته دسته به عالم محسوسات قدم مینهند. در...
جمعه، 29 مرداد 1395
حکمت آفرینش در مثنوی معنوی
توجه داریم که مولانا بحض دقیقی از حکمت آفرینش را بر زبان شاه و غلام او نهاده است که اعتراض و اعمال ظاهری ما، جوهر انسان را اصلاح میکند و حتی...
جمعه، 29 مرداد 1395
حاکمیت اصل تضاد در جهان هستی از نظر مولانا
در ابیات بعدی جان سخن این است که هر یک از این مفاهیم این جهانی و آن جهانی، در هستی جایی برای خود و مناسب خود دارد و کار خود را میکند. کلاغ در...
جمعه، 29 مرداد 1395
چشم حسی و چشم باطنی در مثنوی
در مثنوی این بحث به تکرار آمده است که هستی یک جلوهی مادی و خاکی دارد و یک حقیقت جاودانه و روحانی. عقل- پیوسته به عقل کل- حقیقت را میجوید و...
جمعه، 29 مرداد 1395
جهان تجاذب و جذبه الهی در بیان مثنوی
همهی کائنات باطلاند و مرا به سوی خود جذب میکنند، زیرا هر موجود باطل، باطل دیگر را به سوی خود میکشد، چرا که همهی ذراتی که در این زمین و آسمان...
جمعه، 29 مرداد 1395
توصیف عالم غیب و راه ارتباط با آن در مثنوی
سخن از عرصهی لایتناهی عالم غیب است؛ مرتبهای که روح انسان آگاه در آن اسباب و علل مادی را از هم میدرد و ادراک او نیازی بدین عوامل ندارد و آن...
جمعه، 29 مرداد 1395
تجانس و همگنی روحی و باطنی از نگاه مولانا
بحث مناسبتهای روحی و تجانس باطنی در کلام مولانا مکرر آمده است و تعبیر «جنس» در برابر «ناجنس» برای این معنا، در مثنوی شواهد بسیاری دارد. به نظر...
جمعه، 29 مرداد 1395
باطن هستی یا عالم غیب در مثنوی
هستیِ حقیقی همان است که ما آن را با حواس ظاهری درک نمیکنیم و نمیبینیم. دریایی که زیر کف پنهان است، بادی که غبار را بر میانگیزد، به همین ترتیب...
جمعه، 29 مرداد 1395
تجانس و تجاذب اشیا در بیان مولانا
این اصل بدیهی را باید بدانیم که در نظام آفرینش هر پدیده خوب، خوب دیگر را به سوی خودمی کشد و جذب میکند. طبعاً هر پدیده بد و زشت نیز هم جنس...
جمعه، 29 مرداد 1395
باد، مجری فرمانهای قهر و لطف حق
یاد به عنوان یک جلوه قدرت حق مطرح است که گاه در راه قهر به کار میافتد و گنهکاران قوم عاد را بر میگیرد و بر زمین میکوبد (آیهی 6 سورهی الحاقه)...
جمعه، 29 مرداد 1395
از نظر مولانا درک حقیقت هستی، فنای خودیهاست
شگفت این است که تو از من جدا نیستی، ولی نمیدانم من کجا هستم و تو کجایی؟ چنان که در آیهی 4 سوره «حدید» مقام معیت الهی بیان شده است: (... وَهُوَ...
جمعه، 29 مرداد 1395
ادراک و شعور بندگی جمادات و گیاهان در مثنوی
رود نیل، جدا کردن اهل حق و اهل باطل را از خداوند آموخته است که راه این گروه سبطیان را در دریا گشود و نجاتشان داد و راه آن گرو قبطیان را بست و...
جمعه، 29 مرداد 1395
ارزش دنیا و سرمایه این جهان در کلام مولوی
اگر مال دنیا را داشته باشی و بار آن را به خاطر دین بر دوش بگیری و آن را در راه دین به کار ببری، خوب است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)...
جمعه، 29 مرداد 1395
فكرت یا فطرت
شاهنامهی فردوسی اثری است كه به درستی جولانگاه اندیشه است. بازتاب نگرش ملتی است در میانهی این كرهی خاكی با گوناگونی در نژاد، زبان، فرهنگ، ارزشها...
پنجشنبه، 31 تير 1395
گروه بندی
برگزیده ها
تازه های مقالات
ارتباط امام خمینی (ره) با سید حسن نصراالله (ره) و لبنان
روش و آداب ختم صلوات حضرت زینب (سلام الله علیه)
نظر مورخان عرب درباره خط کوفی و نسخ
خط کوفی و نسـخ قدیم قبل از اسلام
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
علت آزادی شیطان چیست؟
اعضا و جوارح و سیمای مجرمان در قیامت
طریقه خواندن نماز حاجت روز جمعه
سیر الفبا و خط در عراق و عربستان تا ایران
تاریخ خط لحیانی و ثمودی
ویژه نامه ها
بیشترین بازدید هفته
خلاصه ای از زندگی مولانا
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
هر آنچه که باید راجع به نفس زکیه بدانیم
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
علم پشت پرده رنگ حنا
پیش شماره شهر های استان گیلان
پیش شماره شهر های استان تهران
لیست ویژگیهای شخصیتی
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن