مسیر جاری :
آن كه با دست كوتاه بخشد از دست بلند دريافت كند.
امام علی علیه السّلام فرمودند:
حضرت، به فرزندش امام حسن - درود خدا بر او - فرمود: جنگ را آغاز مکن امّا جنگ طلب را پاسخ گوی، زیرا آغازگر، تجاوزگر است و تجاوزگر
امام علی علیه السّلام به امام حسن علیه السلام فرمودند:
لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ وَ إِنْ دُعِیتَ إِلَیْهَا فَأَجِبْ فَإِنَّ الدَّاعِیَ بَاغٍ وَ الْبَاغِیَ مَصْرُوعٌ؛
لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ وَ إِنْ دُعِیتَ إِلَیْهَا فَأَجِبْ فَإِنَّ الدَّاعِیَ بَاغٍ وَ الْبَاغِیَ مَصْرُوعٌ؛
بهترين خصلتهاي زنان، بدترين اخلاق مردان است: «تكبّر»، «ترس» و «بخل». پس اگر زن متين و با وقار باشد حريم خويش نگه دارد و اجازه س
امام علی علیه السّلام فرمودند:
خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ ءٍ يَعْرِضُ لَهَا ؛
خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ ءٍ يَعْرِضُ لَهَا ؛
با آن كه خوش روزي است شريك شويد كه ثروت بيشتر آرد و بهره را افزون كند.
امام علی علیه السّلام فرمودند:
شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ ؛
شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ ؛
امام - درود خدا بر او - در تفسیر آیه «خدا به عدل و احسان فرمان دهد» فرمود: «عدالت»، ادا کردن کامل حقّ هرکس، و «احسان»، بخشش بیش
امام علی علیه السّلام در تفسیر آیه «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ؛ خدا به عدل و احسان فرمان دهد»، فرمودند:
الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ ؛
الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ ؛
قناعت يعني فرمانروايي و سروري، و نيك خويي و خوش اخلاقي يعني نعمت.
امام علی علیه السّلام فرمودند:
كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً وَ بِحُسْنِ الْخُلْقِ نَعِيماً؛
كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً وَ بِحُسْنِ الْخُلْقِ نَعِيماً؛
از آن حضرت در باره ایمان پرسیدند، فرمود: ایمان، شناخت قلبی و اقرار زبانی و اجرای دستورهای عملی است.
از امام علی علیه السّلام درباره ایمان پرسیدند، حضرت فرمودند:
الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ ؛
الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ ؛
آن كه به خاطر دنيا غمگين شود به قضاي الهي خشم آورده است، و آن كه از مصيبتي كه بدو رسيده زبان به شكوه گشايد از پروردگارش شكايت ك
امام علی علیه السّلام فرمودند:
شگفتا از غفلت حسودان كه سلامتي خود را ناديده انگارند.
امام علی علیه السّلام فرمودند:
الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ؛
الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ؛
سكوت فراوان و مراقبت در گفتار، شكوه و بزرگي آرد، و انصاف موجبِ گسترش دوستي و دوستان گردد، و بخشش ارزشِ آدمي را عظيم گرداند، و ف
امام علی علیه السّلام فرمودند:
بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْوَاصِلُونَ وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُدُ وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ؛
بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْوَاصِلُونَ وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُدُ وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ؛
گروه بندی
تازه های احادیث
ویژه نامه ها
بیشترین بازدید هفته
تكبر در برابر شخص متكبر عين تواضع است.
پاسخ امام علی (ع) به کسی که درخواست موعظه کرد
از هر کاری ترسیدی خود را در آن انداز
مقابله به مثل در برابر دشمن
دعای حضرت فاطمه زهرا (س) در روز چهارشنبه
سه چیز دوست داشتنی دنیا
اقسام علم از دیدگاه امام علی علیه السلام
نگاه كردن به سه چيز عبادت است: به صورت پدر و مادر، به قرآن و به دريا.
سخن حق را از هر که شنیدى بپذیر اگر چه دشمن و بیگانه باشد و ناحق را از هر که شنیدى نپذیر اگر چه دوست و نزدیک باشد.
بی نیازی در غربت و فقر در وطن