مردم نسبت به آنچه نمی‌ دانند دشمن‌ اند

امام علی علیه السلام فرمودند:
النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا.

مردم نسبت به آنچه نمی دانند دشمن اند.

نهج البلاغه، حکمت 163
شرح حدیث:
اکثر دشمنی ها و کینه توزی ها بر اثر ندانستن حقیقت است. همین افرادی که دشمنی می کنند اگر حقیقت برایشان روشن شود جز عده قلیلی که توفیق هدایت ندارند دست از دشمنی و عداوت برمیدارند. به عنوان نمونه اگر در دنیای امروز دشمنان قسم خورده اسلام ومسلمین که همواره منافع خود را در بی خبر گذاردن مردم عالم از اسلام و قوانین مترقی آن می بینند می گذاشتند اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله وسلم به سمع و نظر احاد جمعیت دنیا برسد. شاهد بودیم چگونه
یَدخُلُونَ فِی دینِ اللهِ اَفواجاً
گروه گروه به دین خدا وارد می شدند. ولی متاسفانه بزرگان کفر و الحاد هر آنچه در اختیار دارند به کار می بندند که ملت ها از احکام اسلام بی خبر باشند و یا با تبلیغات سوء چهره زشتی از اسلام و مسلمین به دنیا نشان دهند.
همین وضع را ما در بین فرقه های گوناگون مسلمین داریم شک نیست که از میان این فرقه ها فقط یک گروه ناحیه و رستگار است بقیه ره افسانه زدند.

ملاحظه می فرمایید که رهبران نفاق قرن هاست اکثریت مسلمین را از حقیقت ولایت امامان معصوم علیهم السلام دور نگه داشته و نمی گذارند آنچه را که قرآن و پیامبر عظیم الشان اسلام در اثبات اصل امامت و خلافت بدون فاصله امیرالمومنین علی علیه السلام و فرزندان بعد از آن حضرت بیان داشته به گوش فرقه های مسلمین برسد تا به صراط مستقیم الهی گام بردارند و چون از حقیقت ولایت بی اطلاع هستند با آن دشمنی می کنند و چه زیبا و جانانه گفت مولایمان روحی له الفداء
النّاسُ اعداءُ ما جَهِلُوا
مردم دشمن چیزی هستند که از آن بی خبرند و ناآگاهند. کتمان واقعیت ها گناه بزرگی است و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
لا یُعَذِّبُ اللهُ هذَا الْخَلْقِ الّا بِذُنُوبِ الْعُلَماءِ الَّذینَ یَکْتُمُونَ الحَقَّ مِن فَضْلِ عَلِیٍّ و عِتْرَتِهِ علیهم السلام اَلا و اِنَّهُ لمَ یَمْشِ فَوْقَ الْاَرْضِ بَعْدَ النَبیینَ و الْمُرْسَلینَ اَفْضَلُ مِنْ شیعَهِ عَلیِّ بن ابیطالب علیه السلام یظْهُرونَ اَمْرُه و ینْشِرونَ فَضْلهُ اولیِکَ تغْشاهُم الرَّحْمَه و تَسْتَغْفِر لَهَم الْمَلایِکَهُ الْویْلُ کُلّ الْوَیْلِ لِمَنْ یَکْتُمُ فَضلَهُ (1)
خداوند مردم را عذاب نمی کند مگر به خاطر گناهان علماء همان هایی که حقایق را از فضایل علی و عترت او علیهم السلام کتمان می کنند و مردم را نسبت به آنها آگاه نمی سازند. بدانید که بعد از پیامبران و مرسلین کسی روی زمین راه نمی رود که برتر و ارزشمندتر از شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام باشد. همان هایی که امر علی علیه السلام را ظاهر می کنند و فضایلش را نشر می دهند. اینها کسانی هستند که خداوند مشمول رحمت خویش قرار می دهد و فرشتگان برایشان استغفار می کنند. پس وای و وای بر کسانی که فضایل علی علیه السلام را کتمان می کنند و مردم را آگاه نمی سازند.

خداوند تبارک و تعالی کسانی که کتمان حقیقت می کنند و نمی گذارند مردم از جهل بیرون آیند لعنت می کند.

إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَی مِنْ بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (2)
کسانی که حجت ها و هدایت ما را که نازل کردیم با وجود آن که در کتاب آسمانی برای مردم توضیح داده ایم پنهان می دارند خدا و لعنت گران لعنتشان می کنند.

پی نوشت:
1- الدمعه الساکیه ص 82
2- بقره 159

منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت،1390.
نسخه چاپی