نتیجه کوتاهی در کارها و ثمره دوراندیشی

امام علی علیه السلام فرمودند:
ثَمَرَهُ التَّفْرِیطِ النَّدَامَهُ وَ ثَمَرَهُ الْحَزْمِ السَّلَامَهُ.

نتیجه کوتاهی در کارها، ندامت و ثمره دوراندیشی، درستی کارهاست.

نهج البلاغه، حکمت 172
شرح حدیث:
کار چه مادی و چه معنوی نباید ناقص و سست باشد. قصور در کارها ندامت و سرزنش در پی دارد و برعکس محکم کاری و کامل انجام دادن هر کاری، حکایت از کارفرما و کارگر فهیم و دوراندیش آن کار می نماید.

درباره درستی کارها رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
اِنَّ اللهَ تَعالی یُحِبُّ اِذا عَمِلَ اَحَدَکُم عَمَلًا اَن یُتقِنَهُ؛ خداوند تعالی دوست دارد که هرگاه فردی از شما کاری کند، آن را محکم و بی عیب انجام دهد.(1)

امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند:
وقتی ابراهیم فرزند پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلم درگذشت، پیامبر در گور او شکافی دیدند و آن را با دست پر و هموار کردند و سپس فرمودند: اِذا عَمِلَ اَحَدُکُم عَمَلاً فَلیُتقِن؛ هرگاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند.(2)

روش عملی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلم بهترین الگوست برای ما که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلم حتی درباره قبر انسان دفن شده دقت دارد که کار درست و کامل انجام شود. حالا کارهایی که سلامت انسان ها به آن بستگی دارد مثل وسایل زندگی مردم و انواع مواد تغذیه اگر استاندارد و حساب شده نباشد چقدر خطرناک و نادرست است.

ممکن است کسی بگوید پیامبر برای قبر فرزندش حتی یک روزنه را می پوشاند چه فرقی به حال مرده می‌کند؟

جواب را از خود پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم داشته باشیم. وقتی سعد بن معاذ را در لحد گذاردند، حضرت روی آن خشت چیدند و مرتب کردند و سپس فرمودند: سنگ بده، گل بده و با آنها درز خشت ها را پر کردند. وقتی کار تمام شد و روی لحد خاک ریختند و قبر را هموار کردند، فرمودند: من می دانم که به زودی این فرسوده و خراب می شود اما خداوند «یُحِبُّ عَبداً اِذا عَمِلَ عَمَلاً اَحکَمَهُ؛ بنده ای را که کاری انجام می دهد و محکم کاری می کند، دوست می دارد.»(3)

پی نوشت:
1- کنز العمال: ح 9128
2- وسایل الشیعه: ج 2، ص 883
3- وسایل الشیعه: ج 2، ص 884

منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: نشر پیام عدالت، 1390.
نسخه چاپی