رضایت از زندگی برای بانوان (قسمت دوم)

همسر بودن و مادر بودن کلمات مقدسی هستند که واقعا هرکسی شایستگی این مقام را ندارد. برای رسیدن به عمق این کلمات باید رازهایی را دانست که کمک کار مادران و همسران باشد. برای فهم این رازها با ما همراه باشید...
شنبه، 30 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رضایت از زندگی برای بانوان (قسمت دوم)

حیات شما به حیات همین موجود یا موجودات دیگر خانه‌تان بسته شده است.
 

همسر بودن و مادر بودن کلمات مقدسی هستند که واقعا هرکسی شایستگی این مقام را ندارد. برای رسیدن به عمق این کلمات باید رازهایی را دانست که کمک کار مادران و همسران باشد. برای فهم این رازها با ما همراه باشید...

تعداد کلمات: 1100/تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

مادر
 

جنگ با روزمرگی

قرارمان این شد که به جای فرار از موانع، به دنبال راه چاره‌ای باشیم و راهی نیز برای بدست آوردن انرژی از دست رفته‌مان پیدا کنیم.
مهم‌ترین عاملی که باعث خستگی ما می‌شود، بیش از آنکه ناشی از کارهای خانه باشد، ناشی از یکنواختی آن کارها و احساس تکرار شدن روزهاست که انرژی ما را می‌گیرد و زنان خانه‌دار را با کسالت و بی‌حالی روبه‌رو می‌کند. امّا بالاخره همیشه راه‌حلی وجود دارد. هر چند به قول دکتر «آنکو» امریکایی:
«اگرچه برای کسب انرژی، هر زنی نیازمند ساعاتی از فراغت است امّا عملاً این امر، به خصوص کنار گذاشتن ساعات طولانی غیر ممکن است.» (آنکو، ص 184)
بله، واقعیت این است که زنان خانه‌دار خصوصاً از زمانی که بچه‌دار می‌شوند، وقت فراغت کم‌تری پیدا می‌کنند، تا به خودشان و علائق‌شان توجه کنند. به خصوص زمانی که بچه‌ها کوچک هستند (غالباً سنین قبل از مدرسه) این امر بیشتر جلب توجه می‌کند. این کمبود وقت، هم ناشی از کارهای زیاد بچه است و هم ناشی از نداشتن مهارت در برنامه‌ریزی و استفاده از زمان. امّا بالاخره باید طوری برنامه‌ریزی کرد تا زمان‌هایی فقط برای شخص خودتان باشد.
 
حضرت علی علیه السلام هم توصیه می‌کنند که:
«بیشترین همت و دل مشغولی خود را صرف امور خانواده و اولاد نکنید.» (نهج‌البلاغه، حکمت 352)
شاید ابتدا کمی سخت باشد که برای ساعاتی اعضای خانواده‌تان را فراموش کنید، امّا این کار مهارتی است که به مرور زمان باید یاد بگیریم و بیاموزیم که نباید آخر از همه به خودمان فکر کنیم.
برای شروع بهتر است تعدادی از کارهای مورد علاقه‌تان را لیست کنید: مطالعه، بافتنی، خیاطی، نقاشی، مهمانی رفتن، خرید، دیدن فیلم و یا حل کردن جدول، ورزش، باغبانی یا هر کار دیگری که علاقه دارید. ما در فصل مدیریت زمان، مهارت‌هایی را درباره استفاده بهینه از وقت ارائه خواهیم داد و در این فصل به بیان چند تمرین کوتاه بسنده می‌کنیم.
 

تمرین کنیم:

1 ـ بلافاصله به بازار بروید و وسایل مربوط به سه علاقه اول‌تان را تهیه کنید. مثلاً اگر علایق شما به ترتیب مطالعه، بافتنی و دیدن فیلم است، باید چند کتاب مورد علاقه‌تان، میل بافتنی و احیاناً کتاب مدل و نیز چند فیلم خوب را تهیه کنید.
2 ـ در نظر داشته باشید شما در موقعیتی نیستید که یک کتاب چهارصد صفحه‌ای را در دو روز تمام کنید. توقع‌تان را از خود پایین بیاورید تا از طولانی شدن کارها حرص نخورید.
3 ـ دقت کنید که از ذوق سرگرمی‌های جدید، از ساعت استراحت‌تان کاسته نشود. شاید چند روز اول در فاصله خوابیدن بچه‌ها به سرعت به سمت کار مورد علاقه‌تان بشتابید، امّا به یاد داشته باشید که جسم شما هم نیاز به استراحت دارد.
4 ـ همسرتان را از این تصمیم مهم باخبر کنید و از او بخواهید به شما در این راه کمک کند.
5 ـ اگر می‌خواهید حقیقتاً از کارهای مورد علاقه‌تان لذت ببرید، حتماً آن‌ها را پس از انجام دادن کارهای اصلی‌تان انجام دهید. مثلاً اگر ظرف‌شویی پر از ظرف کثیف است، فکری هم برای شام نکرده‌اید، کودک‌تان هم بهانه می‌گیرد و دوست دارد با او بازی کنید، در این هنگام آب دادن به گل‌ها و یا نشستن پشت چرخ خیاطی، خنده‌دارترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.
6 ـ شاید مجبور باشید بعضی وقت‌ها از هنر ادغام کردن کارها استفاده کنید. مثلاً با بچه‌ها به پارک بروید. آن‌ها می‌توانند با وسایل پارک، بازی کنند و شما هم صوت دل‌خواه‌تان را گوش دهید یا با کمک بچه‌ها، باغبانی کنید تا هم آن‌ها تفریح کرده باشند و هم شما لذت ببرید.
7 ـ هیچ وقت سعی نکنید به دلیل جور نشدن برنامه‌ها، از علایق‌تان چشم‌پوشی کنید. شاید شما در این هفته فرصت مهمانی رفتن پیدا نکنید، امّا این دلیل نمی‌شود که به خاطر خانواده علایق‌تان را کاملاً ترک کنید. شاید هفته دیگر این فرصت دست داد. اصلاً برنامه‌ریزی کنید تا این فرصت ایجاد شود.
8 ـ بعضی وقت‌ها ممکن است اوضاع اصلاً به نفع شما نباشد. ناامید نشوید. بالاخره هیچ چیز این طور نمی‌ماند. حتماً راه جدیدی پیدا خواهید کرد. مثلاً کودک من از صدای چرخ خیاطی می‌ترسد و من می‌توانم به جای آن، شیرینی درست کنم. کاری که به آن بسیار علاقه‌مندم.
 
مادر 
 

دانستن توانستن است!

ضرب‌المثلی انگلیسی می‌گوید: اطلاعات قدرت است. (Knowledge is power) شما هم اگر خواهان داشتن قدرت هستید، باید سعی کنید از همین لحظه اطلاعات خود را افزایش دهید. قدرتمند شدن شما، هم در افزایش قدرت روحی و هم قدرت جسمی شماست. هر چه اطلاعات بیشتری درباره خود، محیط اطراف، روح و روان، وضعیت جسمی و اعضای خانواده‌تان داشته باشید، بهتر زندگی خواهید کرد. منابع تأمین این اطلاعات بسیار متنوع است. از تحصیلات دانشگاهی و رسمی گرفته تا داشتن برنامه مطالعاتی منظم، مطالعه مطبوعات، گشت و گذار در اینترنت، رادیو، تلویزیون، محافل سخنرانی و حتی جمع خانوادگی و دوستان.
ما زن‌ها البته از جمع‌های کوچک مترو و اتوبوس هم استفاده می‌کنیم و اطلاعات و تجربیات فراوانی در همین محیط‌ها به یکدیگر منتقل می‌کنیم!
 

تمرین کنیم:

1 ـ شما باید چیزهایی را بدانید که برای‌تان مفید و لازم است. مثلاً این که بدانید میانگین عمر متوسط دایناسورها چند سال بوده، هرگز به کار شما نمی‌آید. بعضی اطلاعات فقط سرگرم‌کننده هستند و احیاناً در حوزه علایق و کنجکاوی شما. ولی بهتر است دور این گونه اطلاعات را خط بگیرید و به دنبال دانسته‌های مفیدتری باشید.
2 ـ این که شما در یک رشته دانشگاهی مشغول تحصیل هستید، خیلی خوب است. امّا مطالعه یک رشته خاص، همه نیازهای اطلاعاتی شما را برآورده نخواهد کرد. یک زن، باید دایرة المعارفی از اطلاعات پزشکی، تغذیه، روان‌شناسی، تربیت کودک، ارتباط مؤثر و معلومات مذهبی باشد. سعی کنید درباره این موضوعات ضروری اطلاعات کسب کنید.
3 ـ بهتر است دانسته‌های خود را از منابع دست اول و معتبر بگیرید. مثلاً برای رفع دل‌پیچه کودک‌تان راه‌کارهای خانم‌های اتوبوس را با کتاب راهنمای پزشکی کودک چک کنید تا خدای نکرده اتفاق ناگواری نیفتد!
4 ـ مغرور نشوید! به نظر می‌رسد زن‌ها بیش از مردان در معرض غرور و خودبزرگ‌بینی قرار دارند و به محض این که چهار کلام چیزی یاد می‌گیرند، بادی به غبغب می‌اندازند و قیافه می‌گیرند. این قیافه گرفتن باعث می‌شود دیگران از شما فاصله بگیرند و به تدریج از محبوبیت شما کاسته می‌شود. فراموش نکنید که درخت هر چه پربارتر، افتاده‌تر!
5 ـ در یک کتاب‌خانه خوب عضو شوید و خودتان را ملزم کنید که حداقل ماهی دو بار به آن‌جا سر بزنید و کتابی امانت بگیرید. روزنامه‌ها و مجلات سرگرمی برای اطلاعات روزانه و عمومی خوب هستند، امّا کتاب‌ها منابع باارزش‌تری به شمار می‌روند.
6 ـ اگر کار با کامپیوتر و اینترنت را بلد نیستید، حتماً نحوه کار با این وسیله را بیاموزید. اصلاً کار سختی نیست. اینترنت، اقیانوسی از اطلاعات است که لازمه استفاده از آن داشتن اندکی مهارت است.
7 ـ ما آدم‌ها معمولاً از چیزهایی نگران می‌شویم که نسبت به آن‌ها نادانیم. به طور مثال اگر همسر شما دارای مشکل صفرا شده یا کودک‌تان دچار کم‌خونی است یا برادرتان در معرض انحرافات اخلاقی قرار دارد، نگرانی‌های شما زمانی کم می‌شود که درباره این موضوعات اطلاعات داشته باشید. این طوری هم از خود موضوع، مطلع می‌شوید و هم به درمان مشکل، کمک می‌کنید.
 

در این فصل چه گفتیم؟!

1 ـ گفتیم که خوشحال باشید، شما ازدواج کرده‌اید و همسر هستید و بچه‌دار شده‌اید و به نقش‌تان افتخار کنید.
2 ـ گفتیم که راه‌های کسب انرژی را بیاموزید و با دنبال کردن علائق‌تان به جنگ روزمرگی و زندگی تکراری بروید.
3 ـ گفتیم که می‌توانید کارهایی بکنید تا در زندگی‌تان احساس خوش‌بختی و رضایت بکنید. افکار منفی را دور بریزید، واقع‌بین باشید، از نداری نترسید و رابطه‌تان را با خدا تقویت کنید.
4 ـ گفتیم که اطلاعات خود را در حوزه‌های مرتبط با زندگی‌تان افزایش دهید تا احساس قدرت بکنید. هم قدرت روحی و هم قدرت جسمی.

پایان.
 
در این زمینه حتما بخوانید:
زن در سخن و سیره‌ی امام علی (علیه السلام)
زنها نیاز به احساس امنیت دارند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.